Premiera Samsunga Galaxy S22 w metaverse

Metaverse od Facebooka. Nie tylko nowa nazwa dla VR i AR, ale przyszłość social mediów i Internetu.

9 minut czytania
Komentarze

Nowa nazwa korporacji, nowy świat metaverse, nowa świetlana przyszłość dla Facebooka, Instagrama i Internetu?

Od 28 października 2021 roku świat już nie jest taki sam. Za to na wszystkie sposoby odmieniamy słowa meta, metaverse i metaversum. Otóż właśnie tego dnia Mark Zuckerberg, podczas konferencji online Connect 2021, poinformował o zmianie nazwy spółki matki Facebook Platforms Inc. na Meta Platforms Inc., w skrócie Meta i ogłosił koncepcję metaverse. Zgodnie z informacją prasową „zmiana nazwy odwzorowuje zwrot w długofalowej koncentracji firmy na budowanie metaversu, cyfrowego rozszerzenia fizycznego świata o funkcjonalności mediów społecznościowych, wirtualnej rzeczywistości VR i rozszerzonej rzeczywistości AR”. Nie oznacza to zmiany nazw samych aplikacji należących do grupy, czyli Facebook, Messenger, Instagram czy WhatsApp, ale już należącej do niej marki Oculus- tak. Tak więc w 2022 roku można kupić gogle VR Meta Quest 2 jako przepustkę do metaversu.

Nadchodzi czas metaverse od Meta

metaverse facebook messenger instagram whatsapp oculus meta logo
Nowe logo Meta, zastępujące poprzednie logo grupy Facebook

Kiedy gigant mediów społecznościowych zmienia nazwę całej grupy, musi za tym stać coś ważnego. Na pewno przyczyniła się do tego krytyka, która spadła na firmę za problemy z prywatnością użytkowników czy rosnącą cenzurę środowisk prawicowych albo za ukrywanie danych o negatywnym wpływie Facebooka i Instagrama na zdrowie psychiczne i samoocenę młodzieży. Facebook został też najgorszą firmą 2021 roku według czytelników Yahoo! Finance.  Ale ważniejsza biznesowo przyczyna to brak wzrostu bazy klientów aplikacji Facebook i częściowy odpływ czasu spędzanego przez użytkowników Instagrama do TikToka. W średniej perspektywie oznaczałoby to początek końca korporacji z ponad 3,5 miliardami użytkowników.

Czy metaverse to tylko VR, AR i gry?

Potrzebna była radykalna zmiana i porywająca wizja zbudowania atrakcyjnej i interaktywnej przyszłości znanej z filmów Ready Player One, Avatar, Gamer czy Free Guy albo z platformy Second Life. Takiej zmiany, pobudzającej wyobraźnię, przyciągającej nowe pokolenia, używającej każdej dostępnej do wdrożenia technologii, ze szczególnym naciskiem na rozszerzoną rzeczywistość AR i wirtualną rzeczywistość VR, ale dla miliarda klientów, chce dokonać prezes Meta.

metaverse facebook meta mark zuckerberg awatar
Źródło: Facebook

Zuckerberg stwierdził, że metaverse nie ogranicza się tylko do wirtualnej rzeczywistości, skoro ma być według niego następcą Internetu mobilnego. Będzie on dostępny na różnych platformach: VR i AR, ale też na PC i na wszystkich urządzeniach mobilnych, czyli smartfonach i tabletach czy nawet konsolach do gier! A tak przy okazji, wiele osób uważa, że metaverse odnosi się głównie do gamingu. Oczywiście rozrywka będzie znaczącą częścią tego świata, ale to nie wszystko. Ma to być trwałe i zsynchronizowane środowisko, gdzie możemy wspólnie przebywać. Tym samym mówimy o pewnego rodzaju hybrydzie pomiędzy obecnymi mediami społecznościowymi a odczuwalnym światem fizycznym, w którym jako użytkownicy będziemy zanurzeni, aktywni i naprawdę obecni.  

Co zobaczymy w metaversum od Meta?

metaverse facebook meta horizon home worlds workrooms
Źródło: Facebook

Firma stworzyła już w metaverse platformę Horizon, na którą składają się 3 elementy: Workrooms, Home i Worlds. Horizon Workrooms to wprowadzone na początku 2021 roku środowisko do wspólnej pracy i wideokonferencji. Niedługo pojawi się w nim możliwość używania logotypów swoich firm czy dedykowanych rozwiązań biznesowych. Podobne do niego będzie Horizon Home– wirtualne miejsce dla różnych użytkowników do gromadzenia się, komunikowania i współpracy. Ale będzie ono mniej korporacyjne a bardziej konsumenckie. Będzie to także pierwsze miejsce wirtualne, do którego będą przenosili się użytkownicy gogli Meta Quest 2 po ich założeniu.

Można budować i personalizować swój Home. Można uruchamiać za jego pośrednictwem inne doświadczenia, oglądać tam filmy czy transmisję wydarzeń na żywo. Nawet można zapraszać gości do dołączenia do Ciebie w postaci awatarów, żeby robić sobie wspólnie zdjęcia czy grać w gry. Oprócz tego planowane jest wprowadzenie wielu aplikacji umożliwiających multitasking. Mowa między innymi o Slacku i Dropboxie, co ma pozwolić skosztować pierwszych zalet świata metaversu łączącego ludzi.

Z kolei w części Horizon Worlds, systematycznie budowanej od 2020 roku, internauci będą mogli tworzyć własne światy lub modyfikować istniejące, trochę jak w Minecrafcie. Nowe światy dodawane są każdego dnia przez Facebooka. Mają one zachęcać użytkowników do odwiedzania nowych miejsc, zakupów, aktywności fizycznej czy medytacji wspólnie z innymi osobami. Do tego priorytetowo traktowane jest bezpieczeństwo i prywatność internautów. Niezbędnym uzupełnieniem platformy Horizon będzie z kolei nowy zestaw narzędzi dla developerów Presence Platform. Pozwala on budować aplikacje do AR i VR.

Poprzez jakie urządzenia lub interfejsy ma być dostępny metaverse?

Zuckerberg nie ma wątpliwości, że VR jest łatwiejszy do zbudowania i dostarczenia masowo do użytkowników. Dlatego Meta zaczyna właśnie od urządzeń VR w części produktowej. Oczywiście na czele z dobrze znanymi goglami Quest 2. Wkrótce do gry dołączy także nowość znana jako projekt Cambria. Niemniej specjaliści bardzo poważnie pracują też nad rozwiązaniami dla rozszerzonej rzeczywistości AR. Jej rozwój technologiczny i komercjalizacja niestety ciągle pozostają w tyle za VR-em.

metaverse facebook meta projekt Cambria gogle VR
Pierwsze zdjęcia nowych gogli VR od Meta — projekt Cambria, źródło: Facebook

Według prezesa Meta „tak jak dzisiaj mamy ze sobą zawsze smartfony i są one często wygodniejsze do użycia i dostępniejsze niż komputery, tak kiedyś będzie z wygodą i powszechnością używania VR-u i AR-u. Pewne ograniczenia smartfona, na przykład to, że musisz go wyjmować z kieszeni, żeby go użyć, jest w jakiś sposób nienaturalne. A kiedyś po prostu będziesz mieć okulary AR (rozwijane jako projekt Nazaray) albo ewentualnie szkła kontaktowe. Będziesz rozglądać się dookoła, widzieć różne informacje i wchodzić w interakcje z wirtualnymi przedmiotami sięgając po nie używając swoich dłoni”

Ale to dopiero początek

W końcu możliwe ma być także sterowanie głosem, a w dalszej przyszłości — nawet myślami. Użytkownicy przy pomocy swoich awatarów będą mogli przenosić do metaversum fotografie, filmy video, muzykę czy książki. Tak więc urządzenia nie będą już najważniejsze dla użytkowników. Wiele przedmiotów obecnie fizycznych, np. monitory, będą w przyszłości hologramami. „Fizyczny telewizor nie będzie więc potrzebny, bo zamiast niego kupimy za dolara hologram od dzieciaka z liceum” przekonywał Mark Zuckerberg.

Zobacz też: Rekrutacja do Android.com.pl — szukamy specjalistów, więc zgłoś się już dzisiaj!

Natomiast Elon Musk w podcaście Babylonbee.com pod koniec grudnia 2021 skrytykował nową ideę Meta z „ekranem noszonym na nosie przez cały dzień”. Tym samym ewidentnie odniósł się on do wygody użycia gogli Oculus Quest 2 VR. Założyciel Tesli i SpaceX sądzi, że nie powstała jeszcze kompletna koncepcja wdrożenia metaversum, która by go przekonała. Wspomniał natomiast, że za kilka lat może zaoferować wszczepiany do mózgu zaawansowany mikrochip Neuralink. Ma on pozwalać ludziom komunikować swoje myśli za pośrednictwem komputerów i urządzeń mobilnych oraz przenieść Cię do świata wirtualnego.

Metaverse to wciągająca wizja nowego wymiaru Internetu, ale kiedy będzie realnie dostępna?

Przedstawiciele Meta przyznali, że pełne wdrożenie idei metaverse może zająć 5 do 10 lat. Dodatkowo będzie ono wymagało zainwestowania wielu miliardów dolarów i „przynajmniej tuzina znaczących przełomów technologicznych” oraz dotarcia do miliarda użytkowników. Natomiast zaangażowanie znaczących graczy na tym rynku dobrze rokuje na przyszłość. W tym wypadku mówimy m.in. o: Apple, Microsoft, Sony, HTC, Nvidia czy producentach gier ze swoimi metaversami — EPIC Games i Roblox. Nie zapominajmy również o firmach reprezentujących zastosowania biznesowe tej koncepcji, m.in. Adidas, Nike, H&M czy Snoopdoga.

Jak dzisiaj wygląda content VR czy AR, który może się znaleźć w metaverse?

Pierwszym krokiem w kierunku budowania contentu VR/AR były filmy sferyczne i 360o. Kolejnym — profesjonalnie przygotowane treści do gogli VR. Ze względu na swoją specyfikę, zbliżoną do projektowania gier video, i stosunkowo wysokie koszty produkcji, znajdują one zastosowania głównie w biznesie. Dobrym przykładem są przygotowane przez dom produkcyjny M8 Production House materiały do szkolenia managerów i handlowców Unilever z nowoczesnych technik dystrybucji i sprzedaży przy pomocy treningu VR.

M8 Production House Unilever trening VR metaverse dom produkcyjny
Źródło: M8 Production House — materiały własne

Materiał prezentujący skuteczny merchandising produktów Lipton został przygotowany w jednym ze sklepów Delikatesy Centrum. Następnie zaprezentowano go przy użyciu gogli VR na szkoleniu sprzedażowym firmy Unilever. Połączenie wiedzy merytorycznej z obrazowym zaprezentowaniem ustawienia produktów na półkach we wzorcowym sklepie wsparte zaangażowaniem uczestników ze względu na angażującą formę prezentacji okazało się bardzo skuteczną formułą szkolenia. Dodatkowo raz przygotowany materiał może być wielokrotnie używany do celów szkoleniowych. Także w trakcie pracy merchandiserów okazuje się bardzo przydatny.

M8 Production House Unilever trening VR metaverse dom produkcyjny
M8 Production House Unilever trening VR metaverse dom produkcyjny
Źródło: M8 Production House — materiały własne

Co czeka nas w przyszłości?

Teraz wyobraźmy sobie zastosowanie tego samego profesjonalnie przygotowanego materiału w czasie szkolenia w Horizon Workrooms dla pracowników firmy Unilever równocześnie na terenie całej Polski. A także dodanie elementów interaktywności w szkoleniu oraz części pytań i odpowiedzi. Oczywiście filmy 360o to tylko jeden z dostępnych angażujących formatów. Żeby poznać najlepsze sposoby ich stosowania sprawdź artykuł na blogu M8 Production House. Z innych ciekawych rozwiązań warto wspomnieć o hologramach, modelach 3D czy spotach reklamowych 360o z elementami animacji 3D. Szczególnie hologramy, czyli prawdziwa prezentacja rozszerzonej rzeczywistości AR, są wymagające zarówno pod względem produkcji treści, jak i urządzeń, dzięki którym są następnie prezentowane. Sprawdź nasze najlepsze produkcje w Showreelu.

Każda osoba, która interesuje się aktywnym użyciem trendu budowania metaversum i nowoczesnym zastosowaniem treści VR czy AR w biznesie, zostanie profesjonalna obsłużona w domu produkcyjnym M8 Production House. Zapraszamy do kontaktu poprzez autora artykułu lub bezpośrednio przez stronę www.m8house.com/brief.

Do zobaczenia w metaversie ?

Źródła: The Verge, Facebook Connect, The Wall Street Journal

Motyw