ANDROID.COM.PL – społeczność entuzjastów technologii
Samotne planety

Samotne planety w Drodze Mlecznej – odkryto 70 ciał niebieskich!

Autor: Adam Lulek Kategoria: Artykuły

Samotne planety to interesujące zjawiska w kosmosie. Te ciała niebieskie wędrują po wszechświecie samodzielnie, nie będąc związanymi z gwiazdą macierzystą. Astronomowie niewiele wiedzą o tych zbuntowanych światach, ale niedawne odkrycie może pomóc im dowiedzieć się więcej.

Zobacz także: Oto kilka powodów, dla których nie warto instalować Windowsa 11

Samotne planety

Wykorzystując dane z kilku teleskopów na całym świecie, zespół astronomów odkrył co najmniej 70 takich planet w Drodze Mlecznej. To oznacza, że jest to największa grupa takich planet, jakie kiedykolwiek znaleziono.

Samotne planety

Podczas przeszukiwania kosmosu w poszukiwaniu egzoplanet astronomowie czekają na zagłębienie się światła gwiazdy, które odbija się, gdy planeta krąży wokół gwiazdy. NASA uruchomiła swój teleskop kosmiczny Kepler w 2009 roku, aby znaleźć podobne do Ziemi planety krążące wokół różnych gwiazd. Jednak w 2012 roku teleskop zauważył swobodnie unoszący się obiekt o masie planety około 100 lat świetlnych od Ziemi.

Samotne planety, znane również jako swobodnie unoszące się, koczownicze lub osierocone planety, wędrują po kosmosie bez orbitowania wokół gwiazdy. W październiku 2020 roku astronomowie odkryli w galaktyce świat wielkości Ziemi, a niektórzy naukowcy uważają, że te planety mogą nawet być w stanie pomieścić życie, pomimo wszelkich przeciwności.

W Drodze Mlecznej może być wiele tego typu ciał niebieskich, ale te koczownicze planety są trudne do znalezienia, ponieważ praktycznie nie emitują światła i nie przechodzą przed gwiazdą z naszego widoku na Ziemi.

Astronomowie zwykle odkrywają obce planety poprzez mikrosoczewkowanie. Ta metoda wykorzystuje obiekt w tle jako soczewkę powiększającą, gdy obiekt na pierwszym planie porusza się przed nim, zakrzywiając światło w sposób, który może ujawnić masę planety.

Nowe badania

Zespół odpowiedzialny za niedawne odkrycie wykorzystał dane obejmujące 20 lat z kilku teleskopów naziemnych i kosmicznych, w tym Bardzo Dużego Teleskopu Europejskiego Obserwatorium Kosmicznego i satelity Gaia Europejskiej Agencji Kosmicznej, w połączeniu z dziesiątkami tysięcy zdjęć szerokokątnych.

Samotne planety

Naukowcy odkryli co najmniej 70 samotnych planet i do 170 planet kandydujących. Zespół znalazł te ciała niebieskie w regionie gwiazdotwórczym w pobliżu Słońca, znajdującym się w gwiazdozbiorach Skorpiona i Wężownika.

„Nie wiedzieliśmy, ile się spodziewać i jesteśmy podekscytowani, że znaleźliśmy tak wiele”

– powiedziała Núria Miret-Roig, astronom z Laboratoire d’Astrophysique de Bordeaux we Francji i Uniwersytetu Wiedeńskiego w Austrii.

Niedawne odkrycie sugeruje, że w galaktyce może być znacznie więcej takich planet. Jednak naukowcy wciąż nie są pewni ich pochodzenia. Samotne planety mogły powstać w ten sam sposób, co gwiazdy — z obłoku gazu i pyłu. Mogły po prostu istnieć samodzielnie lub kiedyś być częścią układu gwiezdnego.

Bez gwiazdy na orbicie, planety te działają niezależnie, krążąc wokół centrum galaktyki, podobnie jak gwiazdy. Zespół ma nadzieję, że badając dużą grupę samotnych planet, będzie w stanie zidentyfikować ich pochodzenie oraz sposób, w jaki powstały i ewoluowały.

Swoje nadzieje pokładają w nadchodzącym Ekstremalnie Wielkim Teleskopie ESO (ELT), który jest obecnie budowany na chilijskiej pustyni Atacama i ma rozpocząć obserwacje jeszcze w tej dekadzie.

„Obiekty te są niezwykle słabe i niewiele można zrobić, aby je zbadać za pomocą obecnych urządzeń. ELT będzie miał absolutnie kluczowe znaczenie dla zebrania większej ilości informacji o większości odkrytych przez nas planet”.

– powiedział w oświadczeniu Hervé Bouy, astronom z Laboratoire d’Astrophysique de Bordeaux we Francji i kierownik projektu nowych badań.

Źródło: inverse