zakupy online przed świętami

Robisz zakupy online przed świętami? Koniecznie uważaj na te 5 rzeczy

6 minut czytania
Komentarze

Na kilkanaście dni przed świętami wiele osób robi zakupy online. W internetowych sklepach zamawiamy m.in. prezenty dla najbliższych oraz okolicznościowe dekoracje. W natłoku spraw do załatwienia przed końcem roku nietrudno jednak przeoczyć istotne elementy danej oferty, przez które stracimy jedynie pieniądze i czas. Podpowiadamy, na co uważać robiąc zakupy w sieci przed świętami.

Zakupy online przed świętami — na co uważać?

Nieotrzymanie zamówionych produktów w określonym terminie, niezadowolenie osoby, której kupiliśmy prezent w sieci lub nawet… utrata pieniędzy z konta bankowego — to przykładowe konsekwencje pochopnych zakupów w internecie przed świętami. Przygotowaliśmy dla was listę pokazującą, na co należy zwrócić uwagę, aby uniknąć przykrych konsekwencji. Poprosiliśmy także o komentarz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Opinie o sprzedawcy

Podstawową kwestią podczas przedświątecznych zakupów online jest wybór odpowiedniego sprzedawcy, posiadającego własny sklep internetowy albo działającego np. na Allegro lub Amazonie. W końcu nikt nie chciałby, by sprzedający po opłaceniu zamówienia wysłał uszkodzony produkt lub zupełnie zapadł się pod ziemię. Decydując się na przedświąteczne zakupy online, sprawdźmy tożsamość sprzedawcy i możliwość kontaktu z nim. Nie kupujmy, jeżeli na stronie nie ma takich danych przedsiębiorcy. Zwróćmy uwagę na to, kiedy przedsiębiorca powstał, ile otrzymał pozytywnych opinii w niezależnych od niego serwisach i czego one dotyczą, a także kiedy były dodane — mówią w rozmowie z nami przedstawiciele Departamentu Komunikacji UOKiK.

Termin dostawy

Gdy kupujemy coś przez internet w okresie przedświątecznym, czas oczekiwania na przesyłkę ma większe znaczenie, niż zazwyczaj. Szczególnie jeśli właśnie zamówiliśmy prezent, który ma znaleźć się pod choinką. Najgorzej, jeśli kupiony przedmiot utknie na sortowni tuż przed Wigilią i zostanie wręczony obdarowywanej osobie dopiero w okolicach sylwestra. Rozwiązanie tej kwestii jest proste: trzeba zawsze dokładnie sprawdzać termin dostawy deklarowany przez sprzedawcę. Lepiej zrezygnować z zakupów, jeśli przewidywany czas doręczenia paczki to jeden z ostatnich dni przed świętami. Pamiętajmy, że w okresie przedświątecznym firmy kurierskie mają znacznie więcej pracy, niż zazwyczaj i mogą pojawić się opóźnienia. Jeśli do świąt zostało naprawdę niewiele czasu, zrezygnujmy z zakupu prezentów z zagranicznych sklepów, szczególnie z Chin. W przeciwnym razie trudniej będzie oszacować, kiedy przesyłka do nas dotrze.

Ceny produktów

Im bliżej świąt, tym więcej promocji organizowanych przez sklepy internetowe. Można znaleźć naprawdę świetną ofertę, ale nietrudno również o nabranie się na niekorzystną propozycję. Sprzedawcy czasem celowo podnoszą cenę produktu, by po chwili ją obniżyć i udawać, że to wyjątkowa okazja. Zanim dokonamy transakcji, porównujmy cenę produktów w wiarygodnych porównywarkach. Niektóre z nich oferują też sprawdzenie historii cen, dzięki czemu możemy ocenić, czy promocja jest faktycznie korzystna — podpowiadają przedstawiciele Departamentu Komunikacji UOKiK. Jeśli natomiast nie szukamy prezentu, tylko chcemy kupić przez internet coś dla siebie, dobrym rozwiązaniem może być… poczekanie, aż święta miną. Często sprzedawcy starają się sprzedać najwięcej, jak tylko możliwe przed świętami. Prawdziwe wyprzedaże z produktami, na które nie udało się znaleźć chętnych, organizują tuż po świętach lub na początku kolejnego roku.

Oszustwa SMS i inne

Okres przedświąteczny to czas, w którym wzmożone działania prowadzą cyberprzestępcy. Ich kampanie często mają związek z zakupowym szaleństwem. Trzeba uważać nie tylko na nieuczciwych sprzedawców, którzy po opłaceniu zamówienia mogą nie wysłać towaru i nie odpowiadać na wiadomości, ale również na innych cyberprzestępców. Ci chcą wykraść nasze dane lub nawet dostać się do pieniędzy z naszego konta bankowego. Przykładem może być oszustwo SMS, w którym rozsyłane są wiadomości o różnego typu komplikacjach z dostarczeniem przesyłki. Przed świętami bardzo wiele osób czeka na paczkę z internetowymi zakupami. Przez chwilę nieuwagi mogą one kliknąć link prowadzący do fałszywej strony firmy kurierskiej. Próbując pobrać z niej aplikację służącą rzekomo np. do odbioru przesyłki, tak naprawdę zainfekujemy smartfona szkodliwym trojanem. Skutkiem może być utrata pieniędzy z konta bankowego.

Warunki zwrotu towaru

Gdy kupujemy prezenty przez internet, w przypadku wielu produktów łatwo o nie do końca trafiony wybór. Świetnym tego przykładem są ubrania, w przypadku których możemy wybrać niewłaściwy rozmiar. Może również być tak, że obdarowana osoba otrzyma od nas to samo, co od kogoś innego. Taka sytuacja nie będzie jednak dużym problemem, jeśli upewnimy się przed zakupem, że sprzedawca pozwala na bezpłatny zwrot lub wymianę towaru w wystarczająco długim terminie. Przy zakupach online mamy prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania produktu — przypomina Departament Komunikacji UOKiK. Są jednak sklepy, które dają klientowi więcej czasu na zwrot lub wymianę produktu (np. miesiąc lub 100 dni) i ułatwiają całą procedurę, dołączając do paczki gotowy formularz odstąpienia od umowy i etykietę na paczkę.

Na co jeszcze zwrócić uwagę, robiąc zakupy online przed świętami?

Wspominaliśmy już, że licząc na szybką dostawę zakupionych produktów, lepiej unikać zakupów u internetowych sprzedawców z dalekich krajów. Jednak nawet jeśli czas nie jest dla nas najważniejszy, warto rozważyć złożenie zamówienia u sprzedawcy z Polski lub innego kraju Unii Europejskiej. Chodzi o bezpieczeństwo. Jak wyjaśnia Departament Komunikacji UOKiK, w przypadku problemów z zakupami spoza UE, np. z Dalekiego Wschodu, egzekwowanie roszczeń może być bardzo trudne i dużo kosztować.

Czytaj także: Masz niespodziewanego bana na eBay? To nie Twoja wina, ani atak hakerski…

Na dostępne formy płatności często patrzymy dopiero pod koniec procesu składania zamówienia. Tymczasem to bardziej istotna kwestia, niż niektórym się wydaje. Płacąc Blikiem, unikniemy podawania danych naszej karty płatniczej. Z drugiej jednak strony, płatność kartą w sieci również ma ważną zaletę. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), możemy zgłosić się do banku o wszczęcie procedury charge back — przypomina Departament Komunikacji UOKiK.

Motyw