UOKiK scamy

Kryptoreklamy i scamy pod lupą UOKiK — szykują się kary dla influencerów

Mateusz Nowak Mateusz Nowak Artykuły

Kryptoreklamy oraz scamy to coraz częściej zauważane problemy w internecie — UOKiK obserwuje postępowanie influencerów, którzy mogą angażować się w takie praktyki. Na obserwacji jednak działania urzędu się nie kończą. Cztery gwiazdy internetu już mają wszczęte postępowania, których finałem mogą być kary finansowe.

UOKiK sprawdzi, czy influencerzy promują scamy

Scam to działanie, którego założeniem jest wprowadzenie odbiorców w błąd. Chodzi o informowanie o nieistniejących promocjach, ukrywanie istotnych cech sprzedawanego produktu, niesłuszne wyolbrzymianie jego właściwości lub oferowanie rzeczy, które szkodzą zdrowiu. Przykładowo influencer może rekomendować swoim obserwatorom zakup urządzenia dostępnego w okazyjnej cenie. Tak naprawdę kwota do zapłaty jest jednak większa. W dodatku niektóre osoby składające zamówienie nigdy nie otrzymają przesyłki ze sprzętem. Czasami dany sklep internetowy powstaje tylko na potrzeby konkretnej kampanii, a gdy zbierze pieniądze od zainteresowanych zakupami, kończy działalność.

Przykładów nie trzeba daleko szukać. Kilka tygodni temu głośno było o aferze, w której gwiazdy internetu reklamowały na swoich profilach słuchawki Hypepods. Miały one być tańszą alternatywą dla AirPodsów od Apple. Urządzenia były sprzedawane po ok. 130 zł po rzekomej promocji z 599 zł. YouTuber Revo pokazał, że tak naprawdę był to produkt, który na AliExpress można było kupić za kilka złotych. Jakby tego było mało, wiele osób w ogóle nie otrzymało zamówionych słuchawek.

Promowanie scamu przez influencera nie zawsze musi wynikać z jego złej woli. Może się zdarzyć, że internetowy twórca po prostu nie zweryfikował dobrze działalności podmiotu, z którym nawiązał współpracę. To jednak nie oznacza, że problem znika. Nie można bezrefleksyjnie decydować się na wątpliwą współpracę tylko z pobudek finansowych. Każdy influencer powinien przestrzegać prawa przy promowaniu produktu bądź usługi oraz brać odpowiedzialność za swoje działania – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające, które ma ocenić zaangażowanie influencerów w promowanie scamów. Urząd sprawdzi m.in., co robią internetowe gwiazdy po wykryciu nieprawidłowości związanych z reklamowanymi produktami (np. czy oferują naprawę szkody swoim obserwatorom). UOKiK uruchomił również adres e-mail, na który można przesyłać zgłoszenia o scamie: [email protected] W wiadomości powinien znaleźć się opis nieprawidłowości wraz z linkiem do konta twórcy, zrzutem ekranu lub nagraniem. Urząd gwarantuje anonimowość.

Co z kryptoreklamami?

UOKiK scamy

Dwa miesiące temu informowaliśmy o działaniach UOKiK-u w kwestii kryptoreklam. Urząd miał sprawdzić, czy treści reklamowe na profilach influencerów są prawidłowo oznaczane i z czego wynikają ewentualne zaniedbania. Podmioty z branży miały spodziewać się kontroli, przy czym za nieudzielenie informacji w toku postępowania lub wprowadzenie UOKiK-u w błąd grozi kara nawet do 50 mln euro. Urząd zwraca uwagę na to, że w toku postępowania wielu twórców zaczęło prawidłowo oznaczać swoje materiały. Dzięki temu ich obserwatorzy zyskali wiedzę, kiedy mają do czynienia z reklamą. Doceniam to, że branża konstruktywnie zareagowała na nasze zastrzeżenia. Widzimy pozytywną zmianę w zakresie oznaczania postów reklamowych. Prawo do rzetelnej informacji jest podstawowym prawem każdego z konsumentów – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Jednak nie wszystkie podmioty, do których w toku postępowania wyjaśniającego zwrócił się UOKiK, udzieliły informacji m.in. o zawartych umowach i zasadach współpracy. Część adresatów (byli nimi twórcy oraz agencje reklamowe) nie odebrała korespondencji lub nie odpowiedziała na pytania oraz nie przesłała wymaganych dokumentów. Takie zachowanie odczytujemy jako brak współpracy z Prezesem Urzędu w toku prowadzonego postępowania, za co grożą osobne sankcje finansowe. Z tego też powodu wszcząłem postępowania w sprawie nałożenia kary za brak udzielenia informacji — mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. Postępowania w sprawie nałożenia kar dotyczą znanych influencerów:

  • Kruszwil Marek Kruszel,
  • MD Marcin Dubiel,
  • Maffashion Julia Kuczyńska,
  • Marley Marlena Sojka.

Czytaj także: Arcane to hit Netflixa – jak to się stało, że kreskówka osiągnęła szczyty?

UOKiK nie wyklucza kolejnych takich postępowań, zarówno w przypadkach związanych z kryptoreklamami, jak i scamem.

źródło: UOKiK

Sprawdź najlepsze prezenty na Komunię

Partner poradnika:

Kup prezent na Komunię z apką PAYBACK i zgarnij punkty
Impression Tag
Sprawdź najnowsze wpisy