życie na Wenus do zamieszkania

Tajemnica Wenus odkryta? Co się dzieje na planecie?

Układ Słoneczny wciąż skrywa wiele sekretów. Wenus to jedna z planet, która ma ich wiele. Syngały, jakie dochodzą z planety zaintrygowały naukowców. Czy tajemnica Wenus zostanie rozwikłana?

Wulkaniczna tajemnica Wenus

Od dawna wiadomo, że Wenus jest pokryta kilkoma dziwnymi wulkanami. Jednak nie do końca wiadomo, czy wylewa się z nich lawa. Gęsta i mglista atmosfera Wenus przesłania wszystko, co może się dziać na jej powierzchni.

Zobacz także: Nadal nie mogę uwierzyć, że mój ulubiony serial jest #1 na Netflix

tajemnica Wenus

Nowe badanie potwierdzają jednak, że Wenus może być wulkanicznie aktywna. Tego typu odkrycie pomogłoby wyjaśnić, w jaki sposób wulkany wpływają na ewolucję planet i możliwość zamieszkania w kosmosie. Badania, które koncentrują się na dziwnych sygnałach pochodzących z wenusjańskiego wulkanu zwanego Idunn Mons, podsycają emocje związane z przyszłymi misjami na tę planetę a także na Marsa.

Zespół naukowców skorzystał ze starych danych i argumentuje, że wysoki na 2,7 km i szeroki na 201 km Idunn Mons był aktywny w ciągu ostatnich kilku tysięcy lat. Jest także prawdopodobnie nadal aktywny dzisiaj. Zobaczymy, czy naukowcy się nie mylą, ponieważ w tym dziesięcioleciu kilka misji dotrze na powierzchnię planety.

Justin Filiberto, szef oddziału w Biurze Badań Astromateriałów i Eksploracji Nauki (ARES) w NASA Johnson Space Center i współautor badania opublikowanego w zeszłym miesiącu w The Planetary Science Journal, mówi, że w tym momencie myśli, że „nikt nie byłby zdziwiony, że kiedy dotrzemy na Wenus, znajdziemy ślady aktywności wulkanicznej”.

Wulkany a oceany

Jednak potwierdzenie tego podejrzenia miałoby poważne implikacje. Wenus miała bowiem kiedyś wodę i oceany, a dziś jest suchym, gorącym lądem. Wszystko spowite jest gęstą, zakwaszoną atmosferą. Naukowcy nazywają Wenus piekielną planetą nie bez powodu. Atmosfera, powierzchnia i erupcje wulkanów tworzą tam specyficzny klimat.

tajemnica wenus

Badacze zastanawiają się, dlaczego Ziemia nie przeszła podobnej erupcyjnej apokalipsy. Wulkany mogą dać odpowiedź na to pytanie, a łatwiejsze są do zrozumienia, jeśli można je obserwować w akcji.

Naukowcy dyskutują na temat aktywności sejsmicznej na planecie. Wysokie stężenie dwutlenku siarki, powszechnego gazu wulkanicznego, w atmosferze Wenus ma o wiele więcej sensu, jeśli wulkany nadal ją wyrzucają. Na powierzchni planety znajdują się szczeliny tektoniczne, a także wulkaniczne elementy przypominające kocioł, które czasami są ukształtowane w sposób sugerujący, że są przekształcane pod wpływem ciepła. Byłoby zatem dziwne, gdyby na Wenus nie było aktywności wulkanicznej.

„Wenus jest w zasadzie tej samej wielkości co Ziemia. Ziemia nie jest martwa wulkanicznie, więc dlaczego mielibyśmy oczekiwać, że Wenus będzie?”

– mówi Lauren Jozwiak, planetolog wulkanolog z Laboratorium Fizyki Stosowanej Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa.

Przyszłe misje statków kosmicznych na Wenus, w tym misje NASA VERITAS i DAVINCI+ oraz europejska sonda EnVision, które mają zostać wystrzelone pod koniec tej dekady, będą tymi, które potwierdzą jego podejrzenia. Szczególnie ta pierwsza misja może dać wiele informacji na ten temat. VERITAS będzie bowiem wyposażona w najnowocześniejszy system radarowy, który będzie w stanie jednoznacznie zidentyfikować świeżą lawę.

„Myślę, że będziemy pisać zupełnie nowe podręczniki o Wenus, gdy wszystkie te misje dotrą na miejsce. To zmieni sposób, w jaki myślimy o ewolucji planetarnej”.

— mówi Justin Filiberto – szef oddziału w Biurze Badań Astromateriałów i Eksploracji Nauki (ARES) w NASA.

Źródło: theverge