eCommerce w regionach Polski

Liczba sklepów internetowych rośnie najszybciej na… Podlasiu

3 minuty czytania
Komentarze

Najwięcej zarejestrowanych e-sklepów jest na Mazowszu, ale ich liczba najszybciej rośnie na Podlasiu. Tak wynika z raportu eCommerce w regionach Polski. Z publikacji dowiadujemy się również, kiedy sklepy internetowe w naszym kraju rozwijały się najlepiej oraz jak wygląda ich aktualna sytuacja finansowa.

Raport „eCommerce w regionach Polski”: Podlasie liderem w jednym z zestawień

Globalna wywiadownia gospodarcza Dun & Bradstreet na podstawie danych z KRS podaje, że w Polsce jest zarejestrowanych obecnie 51 tysięcy sklepów internetowych. Najwięcej z nich, bo ponad 10 tysięcy, działa w województwie mazowieckim. Na podium są jeszcze województwa śląskie (6,5 tysiąca) oraz małopolskie (5,1 tysiąca). Dalej mamy województwa dolnośląskie (4,2 tysiąca), łódzkie (3,6 tysiąca), pomorskie (2,6 tysiąca), podkarpackie (2 tysiąca), lubelskie (1,9 tysiąca), zachodniopomorskie (1,8 tysiąca), kujawsko-pomorskie (1,7 tysiąca), lubuskie (1,5 tysiąca), podlaskie (1,3 tysiąca) oraz świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie (po tysiąc). Na samym końcu jest województwo opolskie, gdzie działa tylko 914 sklepów internetowych.

Choć pod względem liczby e-sklepów Podlasie jest niemal na końcu stawki, to zupełnie inaczej jest w zestawieniu regionów, gdzie sklepów internetowych przybywa najszybciej. W 2021 roku do końca września najbardziej dynamiczny wzrost liczby e-sklepów odnotowano właśnie w województwie podlaskim. Wyniósł on 22% w stosunku do poprzedniego roku. Kolejne miejsca zajmują województwa lubelskie (21,5%) i zachodniopomorskie (17,5%), a najgorzej wypadają opolskie i podkarpackie. Tam liczba sklepów internetowych wzrosła tylko o 11,5%.

Przełomowy rok dla handlu w internecie

Nietrudno odnieść wrażenie, że w ubiegłym roku handel w sieci rozwijał się najbardziej dynamicznie. Przez pandemię musieliśmy zostać w domach, a wiele stacjonarnych sklepów było zamkniętych. Czasami jedyną możliwością zakupu np. odzieży były właśnie sklepy internetowe. Z raportu eCommerce w regionach Polski wynika jednak, że przełomowym rokiem dla handlu w sieci był 2019.

Rok 2019 był przełomowy dla polskiego eCommerce. Wtedy też liczba transakcji w Internecie dokonywanych za pomocą BLIKa przekroczyła liczbę tych dokonywanych kartami płatniczymi. Według danych NBP w 3. kwartale 2019 r. Internauci płacili kartami 28 mln razy, a BLIKiem niemal 40 mln razy — komentuje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio, software house’u z główną siedzibą w Poznaniu i oddziałami w Europie, który zrealizował ponad 120 projektów sklepów internetowych — W tym samym roku pierwszy raz w historii wydatki na reklamę internetową w Europie przekroczyły sumę wydatków na pozostałe media. Trudno się dziwić – według statystyk z 2018 r. już 24 proc. swojego czasu spędzaliśmy na korzystaniu z Internetu w smartfonach. Dla wszystkich stało się jasne, że osiągnięcie sukcesu w handlu wymaga obecności w Internecie.

Liczba zarejestrowanych sklepów internetowych w Polsce wzrosła w 2019 roku o 26,5%. Największy wzrost odnotowano na Dolnym Śląsku (o 44%).

Kondycja finansowa polskich sklepów internetowych

Co ciekawe wzrost liczby sklepów internetowych na polskim rynku nie idzie w parze z poprawą ich kondycji finansowej. Najlepiej wypadają e-sklepy zarejestrowane w województwie małopolskim. Tam dobrą lub bardzo dobrą sytuację finansową ma 30% z nich (w ocenie Dun & Bradstreet). W województwie opolskim dobrze radzi sobie 27,5% sklepów online, a w mazowieckim 26,5%. Najgorzej jest w województwie łódzkim, gdzie tylko 18,5% sklepów ma co najmniej dobrą sytuację finansową. W całej Polsce blisko 80% sklepów online posiada problemy finansowe. Dlaczego tak jest?

Czytaj także: UOKiK interweniuje w sprawie cen sprzętu do elektronicznego monitoringu

Wielką bolączką polskiego eCommerce jest popularne przekonanie, że do prowadzenia sklepu internetowego wystarczy zaopatrzyć się w towar i stworzyć stronę www — mówi Rafał Gadomski. Jak przypomina, kluczową kwestią w tego typu biznesie jest m.in. pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Zdaniem CEO Advox Studio, częstym problemem jest też fatalnie zaprojektowana, nieintuicyjna strona internetowa, która zniechęca klientów.

źródło: informacja prasowa

Motyw