Menu start w Windows 10 na ekranie komputera

Windows jako usługa jest z nami od 6 lat – jak to działa w praktyce?

3 minuty czytania
Komentarze

Pojęcie „Windows jako usługa” pojawiło się w 2015 roku w dniu premiery Windowsa 10. Taka forma działania platformy sprawdza się do dzisiaj, ponieważ Windows 11 również działa na zasadzie usługi. To wiąże się z pewnymi zmianami względem starszych systemów.

Zobacz także: Układ Słoneczny skrywa tajemnicę – Ziemia może mieć bliźniaka!

Windows jako usługa – co musisz wiedzieć

lg gram z windows 11

Wraz z debiutem Windows jako usługi, pojawiła się terminologia, o której nie wszyscy użytkownicy wiedzą. Przede wszystkim chodzi o rodzaje aktualizacji i łatek:

  • Aktualizacje funkcji były wydawane dwa razy w roku, około marca i września, jednak Microsoft zmienił ten cykl dla Windowsa 11 do jednego update’u. Jak sama nazwa wskazuje, te aktualizacje dodają nowe funkcje, dostarczane w małych porcjach w porównaniu z poprzednią praktyką wydań systemu Windows co 3-5 lat.
  • Aktualizacje jakościowe zapewniają zarówno poprawki bezpieczeństwa, jak i poprawki niezwiązane z zabezpieczeniami. Zazwyczaj są wypuszczane w drugi wtorek każdego miesiąca, choć można je wydać w dowolnym momencie. Aktualizacje jakości obejmują aktualizacje zabezpieczeń, aktualizacje krytyczne, aktualizacje stosu obsługi i aktualizacje sterowników. Aktualizacje dotyczące jakości mają charakter kumulacyjny, więc zainstalowanie najnowszej łatki dotyczącej jakości jest wystarczające, aby uzyskać wszystkie dostępne poprawki dla określonego update’u funkcji systemu Windows 10 lub 11. „Stos serwisowy” to kod, który instaluje inne aktualizacje, dlatego ważne jest, aby były one aktualne.
  • Kompilacje Insider Preview są udostępniane podczas opracowywania funkcji, które zostaną dostarczone w następnej aktualizacji funkcji, umożliwiając organizacjom weryfikację nowych możliwości i potwierdzenie zgodności z istniejącymi aplikacjami i infrastrukturą, przekazując firmie Microsoft opinie na temat wszelkich napotkanych problemów.
  • Kanały serwisowe pozwalają organizacjom wybrać, kiedy wdrożyć nowe funkcje.
  • Kanał ogólnej dostępności otrzymuje aktualizacje funkcji, gdy stają się one dostępne.
  • Kanał obsługi długoterminowej, który jest przeznaczony tylko dla specjalistycznych urządzeń (które zwykle nie obsługują pakietu Office), takich jak urządzenia sterujące sprzętem medycznym lub bankomatami, otrzymuje nowe wersje funkcji co dwa do trzech lat.
  • Pierścienie wdrażania to grupy urządzeń używane do początkowego pilotażu, a następnie do szerokiego wdrażania każdej aktualizacji funkcji w organizacji.

Kluczowe idee

update windows jako usługa

W przypadku każdej wersji w kanale ogólnej dostępności Microsoft zaleca natychmiastowe rozpoczęcie wdrażania na urządzeniach wybranych do wczesnego wdrożenia (weryfikacja ukierunkowana) i przejście do pełnego wdrożenia według własnego uznania.

Aby być na bieżąco, wdrażaj aktualizacje funkcji w odpowiednim czasie po ich wydaniu. Aby pomóc w tym procesie, można użyć różnych narzędzi do zarządzania i aktualizacji, takich jak Windows Update, Windows Update dla firm, Windows Server Update Services, Microsoft Endpoint Configuration Manager i produkty firm innych niż Microsoft.

Nie są tutaj wymagane rozbudowane czy zaawansowane testy. Zamiast tego należy przetestować tylko aplikacje o znaczeniu krytycznym dla firmy, a pozostałe programy są sprawdzane za pomocą serii pierścieni wdrażania pilotażowego. Gdy te wdrożenia pilotażowe zweryfikują większość aplikacji, można rozpocząć szerokie wdrożenie.

Ten proces powtarza się przy każdej nowej aktualizacji funkcji, gdy stają się one dostępne. Są to małe projekty wdrożeniowe w porównaniu z dużymi projektami, które były konieczne w starych cyklach wydawniczych systemu Windows od trzech do pięciu lat.

Inne technologie, takie jak BranchCache i optymalizacja dostarczania, oba narzędzia do dystrybucji równorzędnej, mogą pomóc w dystrybucji plików instalacyjnych aktualizacji funkcji.

Źródło: microsoft

Motyw