e-commerce w Polsce

77% polskich internautów kupuje online — kim są ci, którzy tego nie robią?

4 minuty czytania
Komentarze

Z raportu Gemius E-commerce w Polsce 2021 wynika, że 77% internautów w Polsce robi zakupy w sieci. 23% wciąż jednak nie decyduje się na kupowanie online. Wiemy, jakie grupy społeczne reprezentują i co mogłoby ich skłonić do zmiany decyzji.

„E-commerce w Polsce 2021” – czego dowiadujemy się z raportu?

wykres z raportu „E-Commerce w Polsce 2021”

W porównaniu do poprzednich badań opinia respondentów na temat zakupów w sieci uległa poprawie. Co ciekawe, dotyczy to zarówno osób kupujących online, jak i tych, którzy wciąż tego nie robią. Zakupy przez internet mają wśród polskich internautów opinię wygodnych i nieskomplikowanych. Spośród wszystkich przebadanych internautów (1769 osób w wieku powyżej 15 lat), 77% zadeklarowało, że robi zakupy online.

Te grupy społeczne najczęściej robią zakupy w sieci:

  • Kobiety
  • Osoby w wieku 35-49 lat
  • Mieszkańcy dużych miast powyżej 200 tysięcy mieszkańców
  • Osoby z wykształceniem wyższym
  • Osoby oceniające sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego przynajmniej jako średnią

Odzież (w tym dodatki i akcesoria), obuwie, kosmetyki i perfumy, książki, płyty, filmy, sprzęt RTV i AGD — to najczęściej kupowane produkty w sieci. Wiele zależy jednak od takich czynników, jak płeć oraz wiek. Przykładowo mężczyźni częściej kupują części samochodowe, oprogramowanie komputerowe, ubezpieczenia oraz artykuły dla kolekcjonerów. Najmłodsi klienci sklepów internetowych (w wieku do 24 lat) chętniej kupują bilety do kina lub teatru, gry komputerowe, multimedia i biżuterię.

Wady i zalety zakupów w sieci

wykres z raportu „E-Commerce w Polsce 2021”

3/4 badanych spośród kupujących online robi zakupy w polskich sklepach. 3 na 10 internautów deklaruje robienie zakupów w sklepach zagranicznych. Najwięcej osób kupujących na zagranicznych stronach jest wśród najmłodszych internautów (grupa 15-24 lat). Całodobowa dostępność, wygoda i atrakcyjne ceny to czynniki, które najczęściej zachęcają do zakupów w sieci. Problemy napotykane podczas zakupów online to przeważnie długie oczekiwanie na dostawę, wysokie koszty dostawy oraz natrętne reklamy produktów obejrzanych w przeszłości. Czasami problematyczne bywają również niedopracowane wersje sklepów internetowych na urządzenia mobilne. Osobom młodym częściej przeszkadza brak aplikacji mobilnej danego sklepu, z kolei starszym — wielkość liter w formularzach.

Kto i dlaczego nie kupuje online?

wykres z raportu „E-Commerce w Polsce 2021”

23% badanych internautów stwierdziło, że nie robi zakupów w sieci. Najczęściej byli to przedstawiciele następujących grup społecznych:

  • Osoby w wieku 50+
  • Mieszkańcy wsi
  • Osoby z wykształceniem niższym

Porównując dane osób kupujących i niekupujących online, można zauważyć, że niekupujących nieco liczniej reprezentują mężczyźni, a także osoby, które gorzej oceniają sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego.

wykres z raportu „E-Commerce w Polsce 2021”

Najczęściej wymieniany powód niekupowania przez internet to potrzeba fizycznego kontaktu z produktem. Odsetek deklarujący taką potrzebę zmniejszył się jednak w porównaniu do poprzedniego badania. Wiele osób wskazuje na przyzwyczajenie do tradycyjnych kanałów sprzedaży. Osoby w wieku 50+ obawiają się również o bezpieczeństwo płatności. Niższe ceny dostawy, niższe ceny produktów i kody rabatowe oraz szybsza dostawa i bezpieczniejsze formy płatności — to elementy, które potencjalnie mogłyby zachęcić niekupujących w sieci do rozpoczęcia takiej aktywności.

Czytaj także: Paczkomaty czy kurier — wiemy, co jest częściej wybierane podczas zakupów w internecie

„E-commerce w Polsce 2021” – jak płacimy za zakupy online?

Najwięcej polskich internautów robiących zakupy w sieci korzysta z szybkich serwisów płatności, takich jak PayU, Przelewy24 i dotpay. Na podium znalazły się jeszcze płatności Blik oraz tradycyjne przelewy. Płatność kartą przy składaniu zamówienia oraz płatności przy odbiorze wskazało jednak tylko minimalnie mniej ankietowanych. Najrzadziej wymieniane były płatności mobilne za pomocą SMS-ów, kodów QR oraz płatności z odroczonym terminem. Spośród serwisów z szybkimi płatnościami, najwięcej użytkowników ma PayU (48% wskazań).

źródło: Raport Gemius „E-Commerce w Polsce 2021”

Motyw