zapomniane marki polskich operatorów

Idea, Tak Tak, 36.6 i nie tylko, czyli zapomniane marki polskich operatorów

4 minuty czytania
Komentarze

Odkąd w Polsce istnieje telefonia komórkowa, na rynku działały różne marki polskich operatorów – niektóre przetrwały do dziś, inne są już dosyć zapomniane. Dziś cofniemy się o kilkanaście lat wstecz i przypomnimy sobie m.in., jaka grupa klientów wybierała Samych Swoich, co stało się z siecią Tak Tak oraz którą ofertę reklamowały siostry Bez Endu.

Zapomniane marki polskich operatorów

Dziś na polskim rynku operatorów komórkowych mamy czterech głównych graczy. To Play, Plus, Orange i T-Mobile. Do tego dochodzi wielu operatorów wirtualnych. A jak było kiedyś?

Era GSM, Heyah i Tak Tak

W 1996 roku Polska Telefonia Cyfrowa rozpoczęła działalność pod marką Era GSM. PTC oferowała na początku usługi telefonii mobilnej dla klientów abonamentowych. Już w 1998 roku wprowadziła jednak pierwszą ofertę pre-paid o nazwie Tak Tak. W 2004 roku pojawiła się kolejna oferta na kartę – Heyah. Była ona skierowana głównie do młodzieży. Czerwona dłoń na czarnym tle szybko stałą się znakiem rozpoznawczym marki, a Heyah zdobywała popularność wśród młodych ludzi m.in. organizując koncerty wykonawców, których wybierali w internetowym głosowaniu fani sieci. Największe uznanie wśród klientów Heyah miała grupa WWO. Ciekawostka: w jednym z jej teledysków możemy zobaczyć logo marki, a aktorami są zwycięzcy castingu prowadzonego podczas imprezy.

Era GSM od 2011 roku funkcjonuje pod marką T-Mobile Polska. Od 10 lat jedynym właścicielem sieci jest Deutsche Telekom. Ta zmiana skutkowała również praktycznym końcem sieci Tak Tak. Marka ta przewijała się jeszcze przez jakiś czas w ofercie T-Mobile, choćby w nazwie jednej z taryf (Nowy Tak Tak), ale magentowy operator nie zdecydował się na jej dalszy rozwój. Zupełnie inny los spotkał markę Heyah. Przez jakiś czas było o niej dosyć cicho, ale obecnie T-Mobile mocno ją promuje. Rok temu pojawiła się Heyah 01, będąca w pewnym sensie połączeniem zalet abonamentu i ofert pre-paid.

Idea i POP

Wszyscy znamy sieć Orange, ale nie każdy pamięta, że powstała ona w wyniku rebrandingu sieci Idea w 2005 roku. Idea funkcjonowała od 1998 roku. Oferowała usługi abonamentowe dla osób prywatnych (m.in. Idea Optima), klientów biznesowych (m.in. Idea Meritum). Nie zabrakło również oferty na kartę – POP. Promowała ją piosenkarka Kayah. Z kolei Adam Małysz reklamował ofertę Idei z kultową Nokią 3310.

Simplus, 36.6 i Sami Swoi

Od 2011 roku Polkomtel ma stosunkowo prostą ofertę dla osób, które chcą samodzielnie doładowywać swoje konto bez zobowiązań. To po prostu Plus na Kartę. Jest też Plush na kartę, czyli oferta skierowana głównie do młodych osób – można znaleźć w niej m.in. dodatkowe GB na social media. Wróćmy jednak do głównej oferty pre-paid pod szyldem Plusa. Ta powstała w wyniku konsolidacji marek Simplus, 36.6 oraz Sami Swoi.

Simplus był podstawową marką Polkomtela z ofertą pre-paid. Działał od 1998 roku. Sami Swoi byli z kolei marką skierowaną przede wszystkim do osób starszych. Klienci mogli liczyć na tanie połączenia z numerami stacjonarnymi oraz z innymi osobami korzystającymi z oferty Samych Swoich. Dzwonienie do osób, które były w innych sieciach, kosztowało znacznie więcej. Przeciwieństwem Samych Swoich była marka 36.6, mająca konkurować z Heyah. Jej grupą docelową byli młodzi ludzie. 36.6 działało od 2008 roku, a jednym z jej znaków rozpoznawczych były Siostry Bez Endu, czyli charakterystyczne postacie z reklam.

Czytaj także: Uniwersalne ładowarki w całej UE? Jest zdecydowana reakcja europarlamentu

Zapomniane marki polskich operatorów – podsumowanie

Przypomnieliśmy o najważniejszych markach polskich operatorów komórkowych, które działały w przeszłości. Można zaobserwować, historia w pewnym sensie zatacza koło. Polkomtel skonsolidował Samych Swoich, Simplusa i 36.6 10 lat temu, ale obecnie znowu ma submarkę – Plusha. Podobnie jest w przypadku innych operatorów. Orange ma nju mobile, a T-Mobile – Heyah. Operatorom najwyraźniej są potrzebne poboczne marki, które nie kojarzą się wprost z ich głównym szyldem. Ułatwia to tworzenie jasnego podziału oferty.

Motyw