Curiosity

Nowe, piękne zdjęcia z Marsa od łazika Curiosity. To trzeba zobaczyć!

Curiosity to marsjański łazik wielkości samochodu zaprojektowany do badania krateru Gale na Marsie w ramach misji NASA Mars Science Laboratory (MSL). Curiosity wystartował z Cape Canaveral (CCAFS) 26 listopada 2011 roku o godzinie 15:02 UTC i wylądował na Aeolis Palus wewnątrz krateru Gale na Marsie 6 sierpnia 2012 roku. Łazik do tej pory dostarczył piękne zdjęcia z Marsa.

9 lat na Marsie

Zdjęcia z Marsa Curiosity

Curiosity wylądował na Marsie dziewięć lat temu, aby zbadać, czy różne środowiska marsjańskie mogły wspierać życie mikrobiologiczne w zamierzchłej przeszłości planety, kiedy w kraterze Gale istniały jeziora i wody gruntowe.

Zobacz także: Włącz tryb Boga w Windows 10 i aktywuj ponad 200 funkcji!

Łazik rozdrabnia próbki skał za pomocą wiertła na ramieniu robota, a następnie wsypuje proszek do podwozia, gdzie para narzędzi określa, jakie substancje chemiczne i minerały są tu obecne. Curiosity niedawno wywiercił swoją 32. próbkę skały z celu o pseudonimie „Pontours”, który pomoże uszczegółowić przejście z regionu minerałów ilastych do regionu zdominowanego przez siarczany.

„Dzień lądowania to nadal jeden z najszczęśliwszych dni w mojej karierze zawodowej. Prowadzimy robota, który bada inną planetę. Obserwowanie, jak nowe odkrycia i wyniki naukowe kierują codziennymi czynnościami, jest niezwykle satysfakcjonujące”.

– powiedziała nowa kierownik projektu misji, Megan Richardson Lin z NASA Jet Propulsion Laboratory w Południowej Kalifornii.

Zdjęcia z Marsa od Curiosity

Łazik Curiosity wspina się obecnie na Mount Sharp – 8-kilometrową górę w obrębie 154-kilometrowego basenu Marsa. Kamera Mast Camera łazika podkreśla te cechy na panoramie wykonanej 3 lipca 2021 r. Był to już 3167 dzień marsjański misji. Zdjęcia sękatych skał i zaokrąglonych wzgórz zachwyciły naukowców.

Ta lokalizacja jest szczególnie ekscytująca: sondy kosmiczne krążące wokół Marsa pokazują, że Curiosity znajduje się teraz gdzieś pomiędzy regionem bogatym w minerały ilaste, a regionem zdominowanym przez słone minerały zwane siarczanami. Warstwy gór na tym obszarze mogą ujawnić, jak starożytne środowisko w kraterze Gale z czasem wyschło. Podobne zmiany są widoczne na całej planecie, a dokładne zbadanie tego regionu było głównym długoterminowym celem misji.

„Skały tutaj zaczną nam mówić, jak ta niegdyś wilgotna planeta zmieniła się w dzisiejszy suchy Mars i jak długo środowiska nadające się do zamieszkania przetrwały nawet po tym, jak to się stało”.

– powiedziała Abigail Fraeman, zastępca projektu Curiosity w NASA Jet Propulsion Laboratory w Południowej Kalifornii.

Ponieważ w lokalizacji Curiosity jest zima, niebo na nowej panoramie jest stosunkowo wolne od kurzu, zapewniając wyraźny widok aż do dna krateru Gale. Na drodze jest więcej do odkrycia. Curiosity już rozpoczął ścieżkę wijącą się między „Górą Rafaela Navarro”, niedawno nazwaną na cześć zmarłego naukowca misji, a wysokim wzniesieniem, które jest wyższe niż czteropiętrowy budynek. W nadchodzącym roku łazik przejedzie obok tych dwóch obiektów do wąskiego kanionu, zanim ponownie odwiedzi „fronton Greenheugh”, zbocze z czapą z piaskowca, które łazik na krótko zdobył w zeszłym roku.

Źródło: nasa