płatne usługi operatorzy

Operatorzy włączają płatne usługi bez pytania klientów o zgodę — to prawdziwa plaga

Mateusz Nowak Mateusz Nowak Artykuły

Operatorzy komórkowi mogą aktywować płatne usługi dodatkowe tylko tym klientom, którzy wyrażą na to zgodę. Niestety okazuje się, że telekomy często nie pytają użytkowników o zdanie, a ci potem dziwią się opłatami wyszczególnionymi na fakturach. Sprawa jest tym bardziej niepokojąca, że może dotyczyć wszystkich największych operatorów w Polsce. Polkomtel i T-Mobile już zostali ukarani. Sprawy Orange Polska i P4 są natomiast w toku.

Operatorzy włączają płatne usługi bez zgody klientów — UOKiK reaguje

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postanowił sprawdzić, czy i jak najwięksi operatorzy telefonii komórkowej informują swoich klientów o aktywowaniu dodatkowo płatnych serwisów. Skutki? Dwie decyzje, które zostały podtrzymane przez sądy oraz dwa kolejne postępowania, w których postawiono już zarzuty przedsiębiorcom.

W czerwcu 2021 roku Sąd Apelacyjny oddalił apelację T-Mobile Polska w sprawie, w której interweniował UOKiK. Magentowy operator włączał bez wyraźnej zgody klientów dodatkowe, płatne usługi, takie jak Granie na czekanie, Szafa Gra czy Prenumerata. Sąd podtrzymał karę nałożoną na T-Mobile – operator ma zapłacić 15 mln zł. W maju 2021 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie Polkomtelu od decyzji UOKiK-u. Operator ma zapłacić prawie 40 mln zł za to, że pobierał opłaty za usługi dodatkowe bez wyraźnej zgody klientów. Użytkownicy mieli naliczane opłaty m.in. za Czasoumilacz, Ochronę Internetu, a także za usługi Gdzie Jest Bliski oraz Bezpieczny Internet.

Wygląda na to, że kontrowersyjny proceder dotyczy całej czwórki największych operatorów w Polsce. Prezes UOKiK-u wszczął już postępowania wobec P4 (Play) oraz Orange Polska. Zdaniem urzędu, te telekomy również aktywowały dodatkowo płatne usługi bez zgody klientów. W postępowaniu dotyczącym Orange chodzi o Halo granie, Cyber tarczę, Nawigację Orange, Orange Smart Care, Gdzie jest dziecko, Bezpieczny internet oraz o Internet mobilny z zapasowym pakietem danych. Play miał natomiast bez zgody klientów aktywować Muzykę na czekanie, Ochronę internetu, Play NOW usługi dodatkowe TV, Pakiet 50 min oraz 50 sms/mms do wszystkich, a także Bezpieczny internet, Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne, Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci, 100/200 minut do innych sieci komórkowych.

Brak dezaktywacji niechcianej usługi nie oznacza zgody na pobieranie płatności

Postępowania przeciwko Orange Polska i P4 mogą zakończyć się nałożeniem na operatorów kar. Ich wysokość to do 10% obrotów każdego z przedsiębiorców. UOKiK przypomina, że włączenie dodatkowo płatnych usług zawsze musi się odbywać za wyraźną i świadomą zgodą klienta. Urząd twierdzi, że przypadku Orange i P4 ten obowiązek nie został dopełniony.

Konsultanci podczas rozmów sprzedażowych informowali konsumentów jedynie o wysokości abonamentu, nie wspominali o kosztach usług dodatkowych. Pamiętajmy, iż włączenie jakichkolwiek usług musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą abonenta. Powinno to sprowadzać się choćby do wypowiedzenia przez niego słowa „tak” lub „nie”. Wyrażeniem zgody nie jest poinformowanie, że usługa zostanie włączona na jakiś czas za darmo i wskazanie, że konsument będzie mógł zdecydować, czy ją wyłączy — mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Jak dodaje, brak dezaktywacji niechcianych usług nie może zostać uznany za zgodę na pobieranie płatności. A czy wpisanie do regulaminu informacji o włączaniu płatnych usług może oznaczać, że klient się na nie zgodził? Urząd twierdzi, że nie.

Czytaj także: Autonomiczny odkurzacz zaatakował psa — wszystko zarejestrowała kamera

Warto wiedzieć, że włączanie płatnych usług klientom bez ich wyraźnej zgody to nie tylko domena największych operatorów komórkowych, ale również dostawców internetu i telewizji. W lutym informowaliśmy o nadużyciu stosowanym przez UPC. Firma włączała bez zgody klientów dodatkowy program antywirusowy, za który po zakończeniu okresu próbnego trzeba było płacić 9 zł miesięcznie. Po decyzji UOKiK-u UPC musiało zmienić stosowane procedury i oddać pieniądze klientom.

źródło: UOKiK

Sprawdź najlepsze prezenty na komunię

Partner poradnika:

Kup prezent na komunię z apką PAYBACK i zgarnij punkty
Impression Tag
Sprawdź najnowsze wpisy