płatne usługi operatorzy

Operatorzy włączają płatne usługi bez pytania klientów o zgodę — to prawdziwa plaga

4 minuty czytania
Komentarze

Operatorzy komórkowi mogą aktywować płatne usługi dodatkowe tylko tym klientom, którzy wyrażą na to zgodę. Niestety okazuje się, że telekomy często nie pytają użytkowników o zdanie, a ci potem dziwią się opłatami wyszczególnionymi na fakturach. Sprawa jest tym bardziej niepokojąca, że może dotyczyć wszystkich największych operatorów w Polsce. Polkomtel i T-Mobile już zostali ukarani. Sprawy Orange Polska i P4 są natomiast w toku.

Operatorzy włączają płatne usługi bez zgody klientów — UOKiK reaguje

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postanowił sprawdzić, czy i jak najwięksi operatorzy telefonii komórkowej informują swoich klientów o aktywowaniu dodatkowo płatnych serwisów. Skutki? Dwie decyzje, które zostały podtrzymane przez sądy oraz dwa kolejne postępowania, w których postawiono już zarzuty przedsiębiorcom.

W czerwcu 2021 roku Sąd Apelacyjny oddalił apelację T-Mobile Polska w sprawie, w której interweniował UOKiK. Magentowy operator włączał bez wyraźnej zgody klientów dodatkowe, płatne usługi, takie jak Granie na czekanie, Szafa Gra czy Prenumerata. Sąd podtrzymał karę nałożoną na T-Mobile – operator ma zapłacić 15 mln zł. W maju 2021 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie Polkomtelu od decyzji UOKiK-u. Operator ma zapłacić prawie 40 mln zł za to, że pobierał opłaty za usługi dodatkowe bez wyraźnej zgody klientów. Użytkownicy mieli naliczane opłaty m.in. za Czasoumilacz, Ochronę Internetu, a także za usługi Gdzie Jest Bliski oraz Bezpieczny Internet.

Wygląda na to, że kontrowersyjny proceder dotyczy całej czwórki największych operatorów w Polsce. Prezes UOKiK-u wszczął już postępowania wobec P4 (Play) oraz Orange Polska. Zdaniem urzędu, te telekomy również aktywowały dodatkowo płatne usługi bez zgody klientów. W postępowaniu dotyczącym Orange chodzi o Halo granie, Cyber tarczę, Nawigację Orange, Orange Smart Care, Gdzie jest dziecko, Bezpieczny internet oraz o Internet mobilny z zapasowym pakietem danych. Play miał natomiast bez zgody klientów aktywować Muzykę na czekanie, Ochronę internetu, Play NOW usługi dodatkowe TV, Pakiet 50 min oraz 50 sms/mms do wszystkich, a także Bezpieczny internet, Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne, Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci, 100/200 minut do innych sieci komórkowych.

Brak dezaktywacji niechcianej usługi nie oznacza zgody na pobieranie płatności

Postępowania przeciwko Orange Polska i P4 mogą zakończyć się nałożeniem na operatorów kar. Ich wysokość to do 10% obrotów każdego z przedsiębiorców. UOKiK przypomina, że włączenie dodatkowo płatnych usług zawsze musi się odbywać za wyraźną i świadomą zgodą klienta. Urząd twierdzi, że przypadku Orange i P4 ten obowiązek nie został dopełniony.

Konsultanci podczas rozmów sprzedażowych informowali konsumentów jedynie o wysokości abonamentu, nie wspominali o kosztach usług dodatkowych. Pamiętajmy, iż włączenie jakichkolwiek usług musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą abonenta. Powinno to sprowadzać się choćby do wypowiedzenia przez niego słowa „tak” lub „nie”. Wyrażeniem zgody nie jest poinformowanie, że usługa zostanie włączona na jakiś czas za darmo i wskazanie, że konsument będzie mógł zdecydować, czy ją wyłączy — mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Jak dodaje, brak dezaktywacji niechcianych usług nie może zostać uznany za zgodę na pobieranie płatności. A czy wpisanie do regulaminu informacji o włączaniu płatnych usług może oznaczać, że klient się na nie zgodził? Urząd twierdzi, że nie.

Czytaj także: Autonomiczny odkurzacz zaatakował psa — wszystko zarejestrowała kamera

Warto wiedzieć, że włączanie płatnych usług klientom bez ich wyraźnej zgody to nie tylko domena największych operatorów komórkowych, ale również dostawców internetu i telewizji. W lutym informowaliśmy o nadużyciu stosowanym przez UPC. Firma włączała bez zgody klientów dodatkowy program antywirusowy, za który po zakończeniu okresu próbnego trzeba było płacić 9 zł miesięcznie. Po decyzji UOKiK-u UPC musiało zmienić stosowane procedury i oddać pieniądze klientom.

źródło: UOKiK

Motyw