najszybciej ładujące się strony

Która platforma internetowa ładuje się najszybciej – OLX przyśpieszyło, a co z resztą?

4 minuty czytania
Komentarze

Szybkość ładowania strony internetowej może być kluczowa, a szczególnie w e-commerce. Przeprowadzono badanie, które pokazuje, jak szybko ładują się strony internetowe wiodących platform e-commerce w Polsce. Wiele z nich znacznie przyśpieszyło w ostatnich latach, ale nie każdemu się to niestety udało.

Która strona e-commerce ładuje się najszybciej – metoda badania

szybkość ładowania stron e-commerce branże
Fot. Hostersi

Badania o szybkości ładowania się stron związanych z e-commerce przeprowadzone zostało przez serwis Hostersi. Wyniki badań pokazują, że szybkość ładowania się poszczególnych stron internetowych, a testy przeprowadzane były pod koniec zeszłego roku (3-9.12.2020). Testów dokonywano w trzech miejscach – w Warszawie, Rybniku oraz we Frankfurcie (Amazon Web Services). Jak czytamy w pełnej wersji raportu każdy z pomiarów polegał na uruchomieniu Chrome 87 w trybie graficznym, wejściu na konkretną stronę oraz nagranie wideo i analizie metryk otrzymanych z przeglądarki. Cache czyszczony był po każdej próbie, a testy prowadzone zostały na sprzętach z system Linux w konfiguracji z 4 procesorami i 8GB pamięci RAM. Systemy zostały czysto zainstalowane, uaktualnione oraz nie wykonywały żadnych operacji w tle. Wykorzystano łącze 1 Gbit wolnego pasma – symetryczne. Łącznie przeprowadzono ponad 9000 pomiarów,  potem nastąpiła ich weryfikacja oraz uśrednienie samych wyników.

Do przeprowadzenia testów, która strona e-cemmerce ładuje się najszybciej, wybrano 18 najpopularniejszych platform w Polsce. Wśród nich znalazły się OLX, Allegro, Empik, X-kom czy RTV Euro AGD. Pod uwagę brano tutaj dwie wartości: First Visual Change (FVC) oraz Last Visual Change (LVC). Pierwszy z parametrów opisuje szybkość ładowania strony, która pozwala już na jej użyteczność. Drugi pokazuje w pełni załadowaną stronę gotową do użycia.

Zobacz też: Co pojawiło się dziś w bibliotece HBO Go, czyli podsumowanie nowości.

Najszybsza i najwolniejsza strona e-commerce

szybkość ładowania stron e-commerce
Fot. Hostersi

W przypadku FVC pierwsze zajął serwis bonprix.pl (0,3 sekundy). Za nim uplasowały się mediaexpert.pl (0,4 sekundy) oraz zalando.pl (0,4 sekundy). Podium zamykają castorama.pl, ceneo.pl oraz komputronik.pl z czasem 0,5 sekundy. Najgorzej w tym zestawieniu wypadł Empik.com z czasem 1,4 sekundy.

Jeżeli chodzi o LVC to najszybciej ładującym się serwisem zostało euro.com.pl z czasem 1,8 sekundy. Drugie miejsce zajęły bonprix.pl oraz castorama.pl (2,2 sekundy), a trzecie należy do domodi.pl (2,4 sekundy). Na końcu stawki znalazł się empik.com (10,3 sekundy) oraz x-kom.pl (11,3 sekundy). Oczywiście na czas ładowania konkretnej strony ma wpływ wiele czynników, a wśród nich liczba skryptów czy wielkość obrazków.

Kto najbardziej przyśpieszył?

szybkość ładowania stron e-commerce podsumowanie
Fot. Hostersi

Największym skokiem szybkości może poszczycić się platforma OLX. Tutaj udało się przyśpieszyć proces ładowania z 5,5 sekundy (rok 2019) do 3,1 sekundy (2020). Według przeprowadzonego badania, najbardziej zwolnił x-kom.pl, który w 2019 roku był gotów do użycia w 2,2 sekundy, a w 2020 roku ten czas wydłużył się do ponad 11 sekund. Czy szybkość ładowania się konkretnej strony ma aż tak duże znaczenie? W końcu mówimy tutaj o sekundach, a nie minutach i czasem nawet różnice między stronami są niezauważalne. W opisywanym tutaj raporcie wspomniano jeszcze o badaniach, które pokazują, że faktycznie szybkość ładowania strony może mieć kluczowe znacznie w e-commerce. Jeżeli strona ładuje się zbyt wolno, to klienci gotowi są ją opuścić. Nawet, jeżeli mówimy tutaj o sekundach. Pełną treść raportu znajdziecie na stronie Hostersi.

Statystyki jasno pokazują, że jeśli strona ładuje się dłużej niż 4 sekundy, to prawdopodobieństwo, że użytkownik ją wyłączy, wzrasta o 25%. Według badań przeprowadzonych przez Akamai, aż 53% internautów oczekuje, że strona załaduje się w czasie poniżej 3 sekund. Co więcej, aż 75% kupujących w internecie, którzy spotkali się z dużymi problemami z wydajnością danej strony, twierdzi, że niechętnie (lub w ogóle) na nią wróci, a około 44% z nich wspomni swojemu znajomemu/znajomej o słabym doświadczeniu przy zakupach. Oznacza to, że e-commerce traci nie tylko konwersje od osób obecnych w swoim sklepie internetowym, ale również innych potencjalnych klientów w przyszłości!

Raport Badanie szybkości ładowania wiodących platform e-cemmerce w Polsce / Hostersi

Źródło: Hostersi / Telepolis

Motyw