cyfryzacja placówek medycznych wywiad

Nowe technologie w służbie zdrowia – o cyfryzacji mówi nam Zsolt Balogh z Liferay

Bartosz Szczygielski Bartosz Szczygielski Artykuły

Pandemia wpłynęła na wiele rzeczy, a w tym i na służbę zdrowia. Pokazała, że wiele rzeczy  trzeba poprawić lub usprawnić. Cyfryzacja służby zdrowia nie jest już czymś odległym, ale stała się koniecznością. O tym, co może przynieść, rozmawialiśmy z Dyrektorem Zarządzający firmy Liferay, wdrażającej oprogramowanie typu open source m.in. dla sektora ochrony zdrowia. Zapraszamy do przeczytania naszej rozmowy.

Cyfryzacja służby zdrowia – wywiad

Fot. Balogh Zsolt Dyrektor Zarzadzajacy Liferay

Cyfryzacja brzmi dumnie, ale czym tak naprawdę jest w kontekście służby zdrowia i placówek medycznych?

Zsolt Balogh: Wirus, pandemia i nakazy „pozostania w domu” oznaczały, że lekarze musieli znaleźć nowe sposoby świadczenia usług opieki zdrowotnej. Doprowadziło to do rozwoju telemedycyny. Chodzi o dostarczanie i ułatwianie usług zdrowotnych i związanych ze zdrowiem, w tym opieki medycznej, edukacji dostawców i pacjentów, usług informacyjnych dotyczących zdrowia oraz samoopieki, za pośrednictwem telekomunikacji i technologii komunikacji cyfrowej. Ma to na celu poprawę jakości i dostępu do usług dla obywateli. Ogólnie rzecz biorąc, przynosi korzyści ekonomiczne, większy dostęp do usług i lepsze wyniki.

Można też przedstawić przykłady z życia. Cyfryzacja pomaga to pacjentom radzić sobie z rutynowymi czynnościami, takimi jak umawianie się na wizytę, płacenie rachunków, znajdowanie lekarza, odnawianie leków, znajdowanie odpowiedzi na pytania zdrowotne i poruszanie się po systemie opieki zdrowotnej. Może to również obejmować łączność między lekarzami, lekarzami i pacjentami oraz lekarzami i firmami farmaceutycznymi.

Oznacza to również umiejętność inteligentnej pracy. Analiza intensywności opieki nad pacjentem (ile łóżek jest zajętych i jak długo) w celu lepszego przygotowania się na większe obłożenie. Dostępna elektronicznie, długoterminowa historia medyczna pacjenta, powiązana między różnymi lekarzami (i być może między firmami ubezpieczeniowymi), zapewnia lepsze diagnozy i mniej kłopotów dla lekarzy przeszukujących dokumenty.

Zobacz też: Oszczędzanie to prawdziwa sztuka – zobacz, jak robić to z głową.

Nie oszukujmy się, ale nowoczesne komputery są prawdopodobnie trudne do zdobycia w szpitalach. Jak zatem wygląda proces wdrażania nowych rozwiązań?

Zsolt Balogh: Posiadanie nowoczesnych rozwiązań nie oznacza, że ​​szpitale potrzebują nowoczesnego sprzętu. Weźmy na przykład rozwiązania chmurowe. W naszym przypadku zespół chmury odpowiada za zapewnienie dostępności infrastruktury i może hostować rozwiązanie portalowe z niezbędnymi innymi usługami (np. serwer WWW, serwer bazy danych). Oznacza to, że szpitale nie muszą inwestować w sprzęt, serwery i nie muszą utrzymywać własnego personelu IT. Muszą jedynie zarejestrować się w usłudze Platform as a Service (PaaS) i otrzymują ją wraz z rozwiązaniem.

Usługi Zarządzania to tylko jedna usług naszej oferty PaaS. Obecnie nie jest jeszcze dostępna dla klientów, jednak pod koniec 2021 planujemy ją zaoferować. Zadbamy o to, aby strony klientów działały, regularnie aktualizujemy dla nich system, współpracując ze szpitalami lub innymi klientami.

Z tej oferty najbardziej skorzystaliby ci klienci, którzy chcieliby uruchamiać niestandardowy kod na swoich serwerach, ale nie chcieliby się martwić konfiguracją całodobowego zespołu IT do zarządzania ich witryną. Ponieważ potrzebujemy ujednoliconego sposobu wdrażania kodu, istnieją pewne ograniczenia dotyczące tego, co klienci mogą zrobić po zakupie usług zarządzanych, ale wiele opcji personalizacji jest nadal dostępnych.

Czy trudno jest przejść na te rozwiązania? Czy jest to proces długoterminowy, czy też zaobserwowałeś odwrotny trend?

Zsolt Balogh: Cyfryzacja służby zdrowia i technologia zdrowotna będą odgrywać kluczową rolę w trudnej pracy nad optymalizacją procesów i systemów w celu zwiększenia wydajności, rentowności finansowej i lepszych wyników. Dzięki temu nieoczekiwanemu zakłóceniu status quo, istnieje ogromna szansa na stworzenie nowej normy, która będzie znaczną poprawą w stosunku do starej normy. Cyfrowa transformacja opieki zdrowotnej niesie ze sobą wiele korzyści zarówno dla pacjentów, lekarzy, jak i rządu.

Pacjenci mają dostęp w dowolnym miejscu i czasie – całodobowy cyfrowy dostęp do lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej i specjalistów, skrócone wizyty na oddziałach ratunkowych – zdalna opieka z własnego domu, przy jednoczesnym uniknięciu poczekalni, oszczędności czasu i pieniędzy – mniej czasu spędzonego poza domem pracą lub szkołą, mniej poruszania, a tym samym mniejsze wydatki.

Dla lekarzy oszczędności są także widoczne, ponieważ nie potrzebują dodatkowej powierzchni biurowej. Nie będą ponosić także wydatków na dojazdy, będą mieli większy potencjał zarobkowy dzięki możliwości skutecznego udzielania pomocy większej liczbie osób. Mogą też mieć lepszą jakość życia przy mniejszej liczbie pacjentów, odbierać przerwy lub mieć możliwość pracy z domu.

Strona rządowa będzie miała większy dostęp do niedrogiej opieki w swoich społecznościach. Podstawowa opieka zdrowotna może również dotrzeć do obszarów wiejskich i obszarów o niedostatecznej liczbie usług. Można zapewnić ciągłość opieki bez przerw w świadczeniu opieki z powodu pandemii. I wreszcie doskonalenie wiedzy personelu medycznego poprzez dostęp do większej ilości informacji i zasobów dostępnych online.

Z tych powodów osobiście wierzę, że nie będzie już odwrotu od cyfryzacji. Wszyscy zaangażowani muszą jednak pamiętać, że technologia powinna tylko pomóc wzmocnić relacje międzyludzkie, a nie je zastępować.

Twoje oprogramowanie jest typu open source – co to oznacza dla samych placówek medycznych?

Zsolt Balogh: Umożliwia to rozwiązaniu otrzymywanie stałych aktualizacji za pośrednictwem naszej społeczności open source (z 300 000 członków na całym świecie), a także za pośrednictwem zespołu wsparcia Liferay (w przypadku zamówienia subskrypcji dla przedsiębiorstw). Oznacza to, że dane pacjentów są bezpieczniejsze, a ogólne bezpieczeństwo systemu jest stabilniejsze niż w przypadku „tradycyjnego” rozwiązania, gdzie otrzymuje aktualizacje lub poprawki co roku (lub nawet rzadziej). Zbieramy informacje zwrotne o rozwiązaniu Liferay nie tylko od klientów, ale także od członków społeczności. Więcej informacji daje więcej pomysłów na to, jak i gdzie uaktualnić rozwiązanie.

Jak wygląda przyszłość takiej cyfryzacji? Co jeszcze przed nami?

Zsolt Balogh: Jak wspomniałem powyżej, dostrzegam potencjał w gromadzeniu długoterminowych danych pacjentów, aby umożliwić bardziej osobistą (i spersonalizowaną) opiekę. Może to oznaczać lepsze diagnozy, możliwość oferowania usług o wartości dodanej. Dysponując wystarczającymi danymi, lekarze mogą monitorować i rejestrować, który lek daje najlepsze wyniki czy jakie skutki uboczne wystąpiły u pacjenta.

Z czego jesteś najbardziej dumny?

Zsolt Balogh: Jestem najbardziej dumny z tego, że faktycznie przysługujemy się społeczności. Mamy solidny EVP (program wolontariatu pracowniczego), w którym każdy z naszych kolegów otrzymuje 3 dni wolne i 500 € na osobę, aby pomóc w wybranej przez siebie sprawie społecznej. Na Węgrzech nasi koledzy zbudowali szkołę dla dzieci w mało uprzywilejowanej części kraju. W czasach COVID wielu naszych kolegów przekazywało darowizny na rzecz personelu pogotowia i personelu medycznego, a lista jest praktycznie nieskończona. Jeśli jesteśmy tak szczęśliwi, że możemy mieć lojalnych klientów, możemy przynajmniej coś oddać i pomóc innym.

W jakich sektorach i krajach zostało już wdrożone oprogramowanie Liferay?

Zsolt Balogh: Nasze centralne biuro znajduje się w Los Angeles, ale jest obecne na całym świecie dzięki wielu własnym biurom (24 lokalizacje od Budapesztu, przez Niemcy, Francję, Hiszpanię, Włochy, kraje Beneluksu, kraje skandynawskie, Bliski Wschód, RPA i wiele innych) oraz za pośrednictwem naszych partnerów i sprzedawców. Centrala w Europie Środkowo-Wschodniej znajduje się w Budapeszcie, gdzie zatrudniamy ponad 90 osób, z których większość pracuje w dziale obsługi klienta. Nasi najaktywniejsi klienci pochodzą z sektora finansowego, ubezpieczeniowego, produkcyjnego, telekomunikacyjnego oraz ze strony rządowej.

Sprawdź najlepsze prezenty na Komunię

Partner poradnika:

Kup prezent na Komunię z apką PAYBACK i zgarnij punkty
Impression Tag
Sprawdź najnowsze wpisy