wakacyjne promocje w plusie

Interwencja UOKiK: Plus ma wypłacić klientom rekompensaty za SMS-y premium

4 minuty czytania
Komentarze

Operator sieci Plus wypłaci klientom rekompensaty. To efekt decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na zwrot środków mogą liczyć osoby, które składały reklamacje związane z usługami premium z wykorzystaniem numerów 7218 i/lub 60228, ale Polkomtel odrzucił ich roszczenia.

Rekompensaty od operatora sieci Plus – dla kogo i za co?

UOKiK otrzymywał od abonentów skargi na usługi premium o nazwach Czat towarzyski i Subskrypcje Premium MT z wykorzystaniem numerów 7218 i 60228. Klienci Plusa otrzymywali SMS-y z numeru 7218 z informacją np. o przepełnionej skrzynce telefonicznej. Nadawca namawiał do wysłania wiadomości na numer 60228, co miało pozwolić na odblokowanie skrzynki. Info Czat: Skrzynka nr [***] jest pełna! Odczytaj te wiadomosci za darmo! Slij bezpłatny sms CZAT na 60228 zanim zostaną skasowane! 7218.pl potem 2,46/doba – to przykładowa wiadomość. Wysłanie SMS-a zgodnie z instrukcją skutkowało aktywacją subskrypcji i otrzymywanie codziennie płatnych SMS-ów. Niektórzy klienci nie byli świadomi uruchomienia płatnych usług.

Prawo telekomunikacyjne mówi, że to przedsiębiorca telekomunikacyjny jest uznawany za dostawcę usług premium. To on ponosi za nie odpowiedzialność i on musi się z nich rozliczać. Mimo to okazało się, że Polkomtel (operator sieci Plus) nie miał pełnej wiedzy o tym, jakie podmioty realizowały dodatkowe usługi ani nie weryfikował nieprawidłowości, które zgłaszali klienci. Przedsiębiorca formułował odpowiedzi do konsumentów w taki sposób, że mogły wprowadzać w błąd i utrudniać klientom dochodzenie roszczeń – twierdzi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Według ustaleń UOKiK Polkomtel odrzucał reklamację klientów, sugerując im, że za problematyczne usługi odpowiada inny podmiot. Reklamacje były też bardzo ogólne i nie odnosiły się do konkretnej sytuacji danego konsumenta. Operator sieci Plus nie podawał nazwy podmiotu świadczącego usługi i nie ułatwiał wyłączenia usług. UOKiK twierdzi, że Polkomtel odsyłał jedynie do ogólnego regulaminu promocji, w którym klient nie miał szans znaleźć informacji o tym, jak zablokować niechciane SMS-y, co narażało go na dalsze ponoszenie kosztów. Często serwisy rozrywkowe i informacyjne świadczone są przez zewnętrznych dostawców usług, a nie przez firmę Polkomtel Sp. z o.o. Zatem wszelkie uwagi dotyczące aktywowania usługi należy kierować do odpowiedniego dostawcy serwisu. Biorąc pod uwagę przedstawione uzasadnienie, reklamację rozpatrzyłem negatywnie – to fragment przykładowej odpowiedzi na reklamację.

Do czego UOKiK zobowiązał operatora sieci Plus?

Prezes UOKiK nałożył na Polkomtel zobowiązanie do usunięcia skutków naruszeń i zapobiegnięcia podobnym sytuacjom w przyszłości. W praktyce chodzi o rekompensaty dla klientów oraz o wdrożenie specjalnych procedur dotyczących uruchamiania usług premium i monitorowania nieprawidłowości. Co ważne, rekompensaty dotyczą zarówno obecnych, jak i byłych klientów Polkomtelu. Spółka sama powinna powiadomić ich o możliwości wyboru sposobu zwrotu.

Rekompensaty od operatora sieci Plus w postaci zwrotu podwojonej opłaty należą się osobom, które między 1 stycznia 2015 roku a 16 lipca 2020 roku złożyły do Polkomtelu reklamacje dotyczące SMS-ów premium z numerów 7218 i/lub 60228, a spółka odrzuciła ich roszczenia. UOKiK nakazał również operatorowi sieci Plus pozytywne rozpatrywanie reklamacji, w przypadku gdy konsument został wprowadzony w błąd. Ponadto niezależnie od tego, jak spółka rozpatrzy dane zgłoszenie, musi przekazywać klientowi pełne informacje o danej usłudze premium. Polkomtel ma również obowiązek uzyskania od kontrahentów szczegółowych danych o wszystkich świadczonych usługach dodatkowych. Jeśli partnerzy operatora nie przekażą mu takich informacji, Polkomtel ma zablokować możliwość korzystania z ich serwisów przez konsumentów. Od 28 maja 2021 roku decyzja UOKiK jest prawomocna.

Czytaj także: Pierwsze na świecie połączenie głosowe 5G VoNR zostało zrealizowane

UOKiK przypomina użytkownikom usług telekomunikacyjnych, że zanim dostawca zacznie świadczyć usługi premium, musi podać jej koszt i uzyskać zgodę konsumenta. Usługi tego typu mogą świadczyć tylko podmioty wpisane do rejestru prowadzonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Konsument może u swojego operatora całkowicie zablokować usługi premium.

źródło: UOKiK

Motyw