Polski Standard Płatności ma powody do radości – początek 2021 roku to kolejny rekordowy kwartał dla systemu Blik, którego PSP jest operatorem. Łączna liczba transakcji wykonanych przy użyciu Blika w ciągu trzech miesięcy przekroczyła granicę 150 milionów.
Kolejny rekordowy kwartał systemu Blik – oto najważniejsze informacje
Polski Standard Płatności (operator systemu Blik) zorganizował wirtualną konferencję, na której poznaliśmy najważniejsze dane związane z funkcjonowaniem Blika w I kwartale 2021 roku. Spotkanie poprowadził Dariusz Mazurkiewicz, prezes PSP.
Początek bieżącego roku był dla Blika bardzo udany. Łącznie za jego pomocą użytkownicy wykonali 153 miliony transakcji. To o 13 milionów więcej niż w ostatnim kwartale 2020 roku. Podobnie jak wcześniej, niemal równo 3/4 wszystkich operacji wykonanych przy użyciu Blika to transakcje w e-commerce. 6-cyfrowego kodu ewidentnie najchętniej używamy przy płatnościach za internetowe zakupy. Nieco ponad 12% wszystkich transakcji z wykorzystaniem Blika stanowią przelewy na telefon. Rzadziej używaliśmy tego systemu płatności w terminalach płatniczych oraz przy bankomatach.
Podwojone wyniki
Prezes Polskiego Standardu Płatności zwrócił uwagę na to, że w ostatnim czasie Blik dubluje swoje wyniki. Chodzi o podwajanie liczby transakcji co rok. W pierwszym kwartale 2019 roku było 40 mln transakcji, w analogicznym okresie rok później – 78 mln operacji, a w pierwszych trzech miesiącach 2021 roku – 153 mln. Wzrost rok do roku wyniósł tym razem 96%. Jeszcze lepsze rezultaty Blik odniósł w samej dziedzinie e-commerce. Tu wzrost rok do roku to 98% (w Q1 2020 było 57,5 mln transakcji, w Q1 2021 – 113,6 mln). Polski Standard Płatności zaobserwował także tendencję wzrostową w przypadku transakcji Blikiem w globalnym rynku e-commerce.
Najszybciej rozwijającą się dziedziną Blika są jednak przelewy na telefon. Tu wzrost rok do roku to aż 156%. Z 7,3 mln przelewów w Q1 2020 zrobiło się 18,7 mln w Q1 2021. Kilkunastoprocentowe wzrosty w porównaniu między Q4 2020 a Q1 2021 odnotowały również płatności Blikiem w terminalach płatniczych oraz operacje przy bankomatach. Przypomnijmy – za pomocą 6-cyfrowego kodu możemy wypłacić gotówkę, gdy np. zapomnieliśmy karty. Średnia dzienna liczba transakcji Blikiem w Q1 2021 wyniosła 1,7 mln, natomiast średnia kwota – 131 zł.
Blik zanotował także podwojenie wartości transakcji
Co ciekawe, kwartalna wartość transakcji wykonanych Blikiem została podwojona. Szczegółowo obrazuje to powyższy wykres. Jest to oczywiście pewne uogólnienie, przelew na telefon Blik nie jest do końca rozliczany w ramach naszego systemu – zaznaczył prezes Polskiego Standardu Płatności Dariusz Mazurkiewicz. Podkreślił jednak, że zaobserwowana dynamika wzrostu jest bardzo dynamiczna.
W pierwszym kwartale 2021 roku Blik miał 7,6 mln aktywnych użytkowników. To wzrost o 600 tysięcy w porównaniu do ostatniego kwartału 2020 roku. Kim jest aktywny użytkownik? To osoba, która wykonuje minimum 1 transakcję Blikiem miesięcznie. Użytkownicy wykonujący wyłącznie przelewy na telefon nie są jednak brani pod uwagę.
Na ten moment 632 tysiące punktów handlowych w Polsce pozwala na korzystanie z Blika. Są to choćby sklepy i restauracje. Na terminalu płatniczym oprócz zbliżenia karty można wpisać 6-cyfrowy kod, by zapłacić. Blika obsługuje również 20 tysięcy bankomatów. Z danych przedstawionych przez Polski Standard Płatności wynika, że to ponad 90% rynku.
Czytaj także: Startują Allegro Punkty – to nowa sieć 600 punktów odbioru paczek
Prezes Polskiego Standardu Płatności potwierdził podczas konferencji, że pojawią się płatności zbliżeniowe Blik. Kiedy? Dariusz Mazurkiewicz mówi o szeroko rozumianej połowie roku. Będziemy monitorować ten temat i na pewno poinformujemy, gdy takie płatności się pojawią.
zdjęcie główne: twitter.com/blikmobile (zrzut ekranu z konferencji)