UOKiK Polsat Discovery

Sprzedaż programów przez Polsat i Discovery budzi zastrzeżenia – UOKiK reaguje

4 minuty czytania
Komentarze

Prezes UOKiK wszczął postępowania antymonopolowe – Telewizja Polsat i spółki z grupy kapitałowej Discovery mogą mieć teraz problemy. Podmioty mogły wykorzystywać swoją pozycję na rynku, by działać w sposób szkodzący operatorom telewizji kablowej i widzom. Chodzi o sposób sprzedaży programów w pakietach.

Były skargi na Polsat i Discovery, więc UOKiK reaguje

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów twierdzi, że otrzymywał w ostatnim czasie liczne skargi od operatorów, stowarzyszeń branżowych oraz konsumentów. Chodziło o ograniczanie swobody kształtowania oferty programowej i wyboru programów telewizyjnych. UOKiK przeprowadził postępowanie wyjaśniające, podczas którego zbierał informacje od przedstawicieli branży i innych regulatorów. Pozwoliło to sprawdzić, jak funkcjonuje rynek, a prezes UOKiK ostatecznie wszczął dwa postępowania antymonopolowe.

Głos płynący z rynku był jednoznaczny i wskazywał na pogłębiającą się nierównowagę między nadawcami lub dystrybutorami a operatorami, za co w konsekwencji płacą konsumenci. Z naszych ustaleń w ramach postępowania wyjaśniającego wynika, że powyższy stan jest konsekwencją polityki sprzedażowej nadawców lub dystrybutorów telewizyjnych – Telewizji Polsat oraz spółek z grupy Discovery – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Wspomniane spółki to Discovery Communications Europe, Discovery Communications Benelux, Discovery Polska i Eurosport.

Z informacji UOKiK wynika, że operatorzy mogą kupować programy w pakietach (28 od Telewizji Polsat i co najmniej 6 od spółek z grupy Discovery). Zakup pojedynczych kanałów również jest możliwy, tyle że… w ogóle się nie opłaca. Zakup dwóch programów od Polsatu może być droższy od całego pakietu, w którym są również te dwa kanały. Nabycie trzech programów od Discovery potrafi kosztować więcej, niż dowolny pakiet oferowany przez grupę. W dodatku umowy na zakup pakietów zakładają, że operatorzy muszą zawrzeć część programów w najbardziej podstawowych pakietach oferowanych klientom.

To nie tylko spór między dystrybutorami a operatorami – twierdzi UOKiK

Działania Telewizji Polsat i spółek z grupy kapitałowej Discovery mogą stanowić niedozwolone wykorzystywanie pozycji spółek na rynku dystrybucji programów telewizyjnych. Na ich praktykach mogą tracić operatorzy telewizji kablowych, którzy mają ograniczone możliwości swobodnego tworzenia oferty dla swoich odbiorców, ponieważ zmuszeni są kupować wiele kanałów i umieszczać je w konkretnych pakietach sprzedawanych potem widzom – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważa, że praktyki dystrybutorów mogą szkodzić nie tylko operatorom, ale również (pośrednio) widzom. To właśnie oni otrzymują ofertę niedopasowaną do własnych potrzeb. Dystrybutor stawianymi warunkami nakłania operatora do zakupu całego zestawu programów, a potem wymaga umieszczania niektórych z nich w podstawowych pakietach. W efekcie widz, chcąc oglądać swoje ulubione kanały, musi zapłacić również za te, które w ogóle go nie interesują. To ograniczenie nie ma wymiaru technicznego, a wynika z polityki sprzedażowej nadawców lub dystrybutorów. Konieczność umieszczania pewnej części programów przez telewizje kablowe w podstawowych pakietach może powodować zwiększenie ich ceny – tłumaczy Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Dominująca pozycja na rynku powoduje, że przedsiębiorca może działać niezależnie od konsumentów, kontrahentów i konkurentów. Prawo nie zabrania firmom posiadania tak dużej siły rynkowej. UOKiK zwraca jednak uwagę na to, że swojej pozycji nie można nadużywać. Przedsiębiorcom, którzy to robią, grozi kara w wysokości do 10% rocznych obrotów.

Czytaj także: Podatek dochodowy nie dla Amazona? Komisja Europejska chce to jednak zmienić

Telewizja Polsat i grupa Discovery wg. Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów posiadają pozycję dominującą, o czym świadczy fakt, że oferują programy postrzegane jako niezbędne. Ich brak w ofercie może spowodować, że widz wybierze propozycję innego operatora. Wymuszanie na operatorach telewizyjnych zakupu wielu programów i umieszczania ich w konkretnych pakietach może już być jednak nadużywaniem wspomnianej pozycji. Potencjalne efekty takich działań to trudniejszy rozwój mniejszych nadawców oraz uprzywilejowanie Polsatu i Discovery w przychodach z reklam.

źródło: UOKiK

Motyw