Jak Internauci reagują na temat szczepionek? To wyjaśnia trochę nowy raport, który powstał z wykorzystaniem funkcji od SentiOne – Brand Awarness 2.0. Chodzi o możliwość sprawdzenia, jak reagują Internauci na konkretną frazę lub jak duże jest nią zainteresowanie. To pozwoliło sprawdzić, jak w sieci omawiany jest temat szczepionek. I jak można było podejrzewać, to jeden z tematów, który najbardziej zagrzewa do dyskusji.
Nowa funkcja SentiOne i raporty o szczepionkach
Ostatnie miesiące to wiele burzliwych dyskusji na temat szczepionek. Te toczą się głównie w sieci, a to pozwoliło na zebranie ciekawego zestawu danych. Było to możliwe z wykorzystaniem jednej z funkcji SentiOne, czyli Brand Awarness 2.0. Ta pozwala m.in. na odczyt procentu negatywnych i pozytywnych komentarzy na dany temat. Do tego można wyciągnąć źródła dyskusji czy informacje demograficzne o ich uczestnikach club listę najczęściej używanych hasztagów oraz słów kluczowych. To może posłużyć do przygotowywania różnego rodzaju raportów.
Głównym kierunkiem rozwoju aplikacji SentiOne Listen jest szybka i skuteczna analiza jak największej liczby wzmianek. Nie chcemy by nasi klienci musieli poświęcać czas na mozolne przeglądanie wszystkich wzmianek – nasze algorytmy robią to za nich. Raporty mogą być automatycznie generowane o każdej porze dnia i nocy, co pozwala nam skalować działania SentiOne na wielu rynkach, strefach czasowych i dla nieograniczonej liczby klientów.
Martyna Gostomska, Product Owner w SentiOne.
Zobacz też: Implant z NFC, czyli płatności zbliżeniowe wchodzą pod skórę.
W tym przypadku postanowiono sprawdzić, jak Internauci wypowiadają się o szczepionkach. Analizie poddano 1,2 mln wzmianek, które pojawiły się w ciągu ostatnich 3 miesięcy. Pod uwagę wzięto tematy związane ze szczepionkami od pięciu firm: Pfizer, AstraZeneca, Moderna, Sputnik V oraz Johnson&Johnson.
Internauci nie ufają szczepionkom
Wyniki raportu są dość jednoznaczne. Szczepienia wzbudzają bardzo dużo kontrowersji oraz strachu wśród Internautów. Dużo negatywnych komentarzy można także znaleźć we wpisach, które dotyczą opóźnień w dostawach szczepionek czy terminu szczepień. Ponad 7 tys. Internautów publicznie zadeklarowało rezygnację ze szczepienia. W rozmowach na temat szczepionek i to niezależnie od firmy je produkującej, przewijają się najczęściej słowa „strachu”.
- Śmierć – ponad 6 tys. wzmianek
- NOP (niepożądany odczyn poszczepienny) ponad 5 tys. wzmianek
- Boję się – blisko 3 tys. wzmianek
Pojawiają się także pozytywne reakcje, które są związane głównie z tym, że otrzymało się już szczepionkę lub że nie wystąpiły żadnego rodzaju powikłania. Takie pozytywne komentarze i wzmianki występują także w tekstach, które zachęcają do zapisywania się na szczepienia.
Które szczepionki wzbudzają najwięcej uwagi?
Najwięcej w Internecie ostatnio mówiło się o szczepionce AstraZeneca. Aż 54 proc. wszystkich dyskusji o szczepieniach dotyczyło tego specyfiku. Ogromny wzrost nastąpił po publikacji, którą wrzucił 15 marca Fakt. Chodziło o ewentualne komplikacje, które może wywołać szczepionka. Post z linkiem na Facebooku wyświetliło ponad 2 mln użytkowników, a skomentowało go ponad 6 tysięcy razy. Do tego doszło 15 tysięcy udostępnień. Na początku kwietnia Europejska Agencja Leków podała informację o bezpieczeństwie szczepionki, ale ta miała o 60% mniejsze zasięgi, niż post Faktu. Jeżeli chodzi o szczepionki od Pfizera, tutaj dyskusje toczą się głównie o ich dostępność. Podobnie wygląda sytuacja ze szczepionkami od Moderna. Najpopularniejsze wiadomości dotyczą jej składu czy dostaw. Moderna ma wielu zwolenników, a antyszczepionkowcy unikają mówienia o niej.
Sputnik V z początkowo był wyśmiewany, ale kiedy magazyn medyczny „The Lancet” podał informację, że Sputnik V jest skuteczny w 91 proc., wiele się zmieniło. Podobnie jak fakt, że Niemcy zamówili szczepionkę do siebie. Tutaj antyszczepionkowcy także się nie wypowiadali. Duży odzew miała informacja z 23 marca o tym, że do Polski mają dotrzeć dostawy szczepionki Johnson&Johnson. Liczba pozytywnych wzmianek na jej temat wzrosła aż o 173 proc. w stosunku do poprzedniego tygodnia. Tutaj jednak szybko się to skończyło ze względu na skandal ze szczepieniami w Rzeszowie.
W Internecie najlepiej rozpowszechniają się treści kontrowersyjne i skrajnie emocjonalne, które bawią nas do łez lub szokują – nie inaczej jest w przypadku newsów. Informacja o śmiertelnej zakrzepicy na skutek szczepionki trafiła na bardzo podatny grunt, w dodatku po niej pojawiły się wiadomości o tym, jak kolejne państwa rezygnują ze szczepienia Astrą. Wystąpienie dyrektor Europejskiej Agencji Leków i przedstawienie suchych faktów, dowodów i zapewnień o bezpieczeństwie nie było tak chwytliwe jak publikacje w tabloidach.
Agnieszka Uba, Head of Product Marketing w SentiOne.
Źródło: SentiOne informacja prasowa