Co Internauci myślą o szczepionkach? Są nieufni, a ponad 7 tysięcy rezygnuje ze szczepienia

4 minuty czytania
Komentarze

Jak Internauci reagują na temat szczepionek? To wyjaśnia trochę nowy raport, który powstał z wykorzystaniem funkcji od SentiOne – Brand Awarness 2.0. Chodzi o możliwość sprawdzenia, jak reagują Internauci na konkretną frazę lub jak duże jest nią zainteresowanie. To pozwoliło sprawdzić, jak w sieci omawiany jest temat szczepionek. I jak można było podejrzewać, to jeden z tematów, który najbardziej zagrzewa do dyskusji.

Nowa funkcja SentiOne i raporty o szczepionkach

Ostatnie miesiące to wiele burzliwych dyskusji na temat szczepionek. Te toczą się głównie w sieci, a to pozwoliło na zebranie ciekawego zestawu danych. Było to możliwe z wykorzystaniem jednej z funkcji SentiOne, czyli Brand Awarness 2.0. Ta pozwala m.in. na odczyt procentu negatywnych i pozytywnych komentarzy na dany temat. Do tego można wyciągnąć źródła dyskusji czy informacje demograficzne o ich uczestnikach club listę najczęściej używanych hasztagów oraz słów kluczowych. To może posłużyć do przygotowywania różnego rodzaju raportów.

Głównym kierunkiem rozwoju aplikacji SentiOne Listen jest szybka i skuteczna analiza jak największej liczby wzmianek. Nie chcemy by nasi klienci musieli poświęcać czas na mozolne przeglądanie wszystkich wzmianek – nasze algorytmy robią to za nich. Raporty mogą być automatycznie generowane o każdej porze dnia i nocy, co pozwala nam skalować działania SentiOne na wielu rynkach, strefach czasowych i dla nieograniczonej liczby klientów.

Martyna Gostomska, Product Owner w SentiOne.

Zobacz też: Implant z NFC, czyli płatności zbliżeniowe wchodzą pod skórę.

W tym przypadku postanowiono sprawdzić, jak Internauci wypowiadają się o szczepionkach.  Analizie poddano 1,2 mln wzmianek, które pojawiły się w ciągu ostatnich 3 miesięcy. Pod uwagę wzięto tematy związane ze szczepionkami od pięciu firm: Pfizer, AstraZeneca, Moderna, Sputnik V oraz Johnson&Johnson.

Internauci nie ufają szczepionkom

Internauci szczepienia raport
Fot. SentiOne

Wyniki raportu są dość jednoznaczne. Szczepienia wzbudzają bardzo dużo kontrowersji oraz strachu wśród Internautów. Dużo negatywnych komentarzy można także znaleźć we wpisach, które dotyczą opóźnień w dostawach szczepionek czy terminu szczepień. Ponad 7 tys. Internautów publicznie zadeklarowało rezygnację ze szczepienia. W rozmowach na temat szczepionek i to niezależnie od firmy je produkującej, przewijają się najczęściej słowa „strachu”.

  • Śmierć – ponad 6 tys. wzmianek
  • NOP (niepożądany odczyn poszczepienny) ponad 5 tys. wzmianek
  • Boję się – blisko 3 tys. wzmianek

Pojawiają się także pozytywne reakcje, które są związane głównie z tym, że otrzymało się już szczepionkę lub że nie wystąpiły żadnego rodzaju powikłania. Takie pozytywne komentarze i wzmianki występują także w tekstach, które zachęcają do zapisywania się na szczepienia.

Które szczepionki wzbudzają najwięcej uwagi?

Najwięcej w Internecie ostatnio mówiło się o szczepionce AstraZeneca. Aż 54 proc. wszystkich dyskusji o szczepieniach dotyczyło tego specyfiku. Ogromny wzrost nastąpił po publikacji, którą wrzucił 15 marca Fakt. Chodziło o ewentualne komplikacje, które może wywołać szczepionka. Post z linkiem na Facebooku wyświetliło ponad 2 mln użytkowników, a skomentowało go ponad 6 tysięcy razy. Do tego doszło 15 tysięcy udostępnień. Na początku kwietnia Europejska Agencja Leków podała informację o bezpieczeństwie szczepionki, ale ta miała o 60% mniejsze zasięgi, niż post Faktu. Jeżeli chodzi o szczepionki od Pfizera, tutaj dyskusje toczą się głównie o ich dostępność. Podobnie wygląda sytuacja ze szczepionkami od Moderna. Najpopularniejsze wiadomości dotyczą jej składu czy dostaw. Moderna ma wielu zwolenników, a antyszczepionkowcy unikają mówienia o niej.

Sputnik V z początkowo był wyśmiewany, ale kiedy magazyn medyczny „The Lancet” podał informację, że Sputnik V jest skuteczny w 91 proc., wiele się zmieniło. Podobnie jak fakt, że Niemcy zamówili szczepionkę do siebie. Tutaj antyszczepionkowcy także się nie wypowiadali.  Duży odzew miała informacja z 23 marca o tym, że do Polski mają dotrzeć dostawy szczepionki Johnson&Johnson. Liczba pozytywnych wzmianek na jej temat wzrosła aż o 173 proc. w stosunku do poprzedniego tygodnia. Tutaj jednak szybko się to skończyło ze względu na skandal ze szczepieniami w Rzeszowie.

W Internecie najlepiej rozpowszechniają się treści kontrowersyjne i skrajnie emocjonalne, które  bawią nas do łez lub szokują – nie inaczej jest w przypadku newsów. Informacja o śmiertelnej zakrzepicy na skutek szczepionki trafiła na bardzo podatny grunt, w dodatku po niej pojawiły się wiadomości o tym, jak kolejne państwa rezygnują ze szczepienia Astrą. Wystąpienie dyrektor Europejskiej Agencji Leków i przedstawienie suchych faktów, dowodów i zapewnień o bezpieczeństwie nie było tak chwytliwe jak publikacje w tabloidach.

Agnieszka Uba, Head of Product Marketing w SentiOne.

Źródło: SentiOne informacja prasowa

Motyw