Mieszkaniec Kielc dwukrotnie zepsuł telewizor za 10 tysięcy złotych – sprawa jest ciekawa, bo awarię spowodowało to, że właściciel zbyt długo oglądał TVP Info. Konkretnie urządzeniu zaszkodziły paski emitowane przez państwową stację informacyjną. To nie żart, a autentyczna historia. Do sprawy odniósł się już producent telewizora.

Oglądał TVP Info tak długo, że dwukrotnie zepsuł telewizor

Lokalne media z województwa świętokrzyskiego opisały niecodzienną historię pana Tadeusza. Mężczyzna w grudniu 2017 roku kupił olbrzymi telewizor marki Sony za ponad 10 tysięcy złotych. Po półtora roku na ekranie pojawiły się zielone pasy, które wg relacji właściciela odbiornika uniemożliwiały normalne oglądanie telewizji. Na szczęście dla pana Tadeusza producent uznał reklamację. W połowie lipca 2019 roku otrzymał on nowe urządzenie o podobnych parametrach (model zakupiony w 2017 roku został już wycofany z produkcji).

W połowie listopada 2020 roku na telewizorze otrzymanym w ramach reklamacji pojawiły się zielone paski. Telewizor miał identyczną awarię, jak poprzednie urządzenie pana Tadeusza. Mężczyzna ponownie złożył więc reklamację, ale tym razem nie została ona uznana. Centrum serwisowe stwierdziło, że właściciel telewizora używał go niezgodnie z instrukcją producenta, co utrwaliło na ekranie OLED zjawisko retencji. Pan Tadeusz przyznaje, że w dokumentacji dołączonej do telewizora była informacja o tym, że retencja może wystąpić, jeśli wielokrotnie w tym samym miejscu na ekranie lub przez długi czas jest wyświetlany dany obraz.

W przewodniku producenta znalazły się nawet konkretne przykłady obrazów, których ciągłe wyświetlanie może doprowadzić do awarii. Ale to zupełnie typowe sytuacje, takie, jakie występują w codziennym użytkowaniu telewizora. I tu dochodzimy do absurdu całej sytuacji. Okazuje się, że aby całkowicie wyeliminować możliwość wystąpienia efektu retencji, należałoby w ogóle nie korzystać z telewizora zgodnie z jego przeznaczeniem, czyli do oglądania programów telewizyjnych w warunkach domowych – twierdzi pan Tadeusz cytowany przez portal kielce.naszemiasto.pl. Mężczyzna jest oburzony tym bardziej, że taka sama usterka na poprzednim telewizorze doprowadziła do wymiany odbiornika.

Co na to producent?

Pan Tadeusz wysłał w grudniu 2020 roku pismo do polskiego oddziału Sony. Poprosił w nim o naprawę telewizora lub jego wymianę, jednak odpowiedź firmy była dla niego szokująca. Retencja była spowodowana oglądaniem programów z elementami statycznymi, a dokładnie kanałów informacyjnych ze statycznymi paskami. Tego rodzaju użytkowanie nie jest zgodne z zaleceniami zawartymi w instrukcji obsługi. Co więcej, diagnoza odbiornika wykazała, że był intensywnie użytkowany – ponad 11 godzin dziennie – napisało Sony.

Firma dodała też, że korzystanie z urządzenia w ten sposób nie odpowiada normalnemu użytkowaniu telewizora w domu. Sony twierdzi, że poprzednia wymiana sprzętu na nowy była gestem dobrej woli. Ponowne załatwienie sprawy w ten sposób nie jest jednak możliwe. Pan Tadeusz jest oburzony. Okazuje się jednak, że wypasiony telewizor marki Sony nie nadaje się do oglądania TVP Info. To ile według Sony mogę dziennie oglądać TVP Info? Czy może mam w ogóle nie oglądać i być odciętym od informacji? – zastanawia się mieszkaniec Kielc cytowany przez portal kielce.naszemiasto.pl.

Paski emitowane przez TVP Info były wyświetlane zbyt długo, więc telewizor się zepsuł

Polski oddział Sony stoi na stanowisku, że instrukcja telewizorów OLED wyraźnie informuje, że w celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia retencji należy unikać eksploatacji urządzeń w jednostajny i intensywny sposób. Firma zaznacza, że awaria telewizora pana Tadeusza, do której doszło w 2019 roku, została spowodowana długotrwałym wyświetlaniem pasków programów informacyjnych. Sony postanowiło mimo to wymienić klientowi telewizor na nowy, jednak mieszkaniec Kielc po 18 miesiącach wrócił z identycznym problemem. Producent telewizora wyliczył, że telewizor działał każdego dnia przez 11 godzin. Tym razem Sony uznało roszczenia za bezzasadne, ponieważ mimo wcześniejszej wymiany użytkownik ponownie nie zastosował się do instrukcji obsługi.

Czytaj także: Debata o hulajnogach elektrycznych w Sejmie – co z jazdą po chodnikach?

Sony zaznacza również, że zjawisko retencji nie jest wadą telewizorów i występuje we wszystkich urządzeniach wykonanych w technologii OLED. Telewizory są wyposażone w rozwiązania, które redukują możliwość wystąpienia takiego zjawiska. Nie są one jednak w stanie w 100% zapobiec awarii, gdy urządzenie jest intensywnie eksploatowane w nieprawidłowy sposób.

źródło: kielce.naszemiasto.pl

Google News
Obserwuj ANDROID.COM.PL w Google News i bądź zawsze na bieżąco!
Obserwuj

Mateusz Nowak

Student dziennikarstwa i komunikacji społecznej, interesują go nowe technologie, a także kwestie społeczne i polityczne. W wolnym czasie czyta, słucha muzyki (głównie hip-hop) lub ćwiczy na siłowni.