Kobieta 10 razy oszukana na BLIK-a

Blik ma 7 milionów aktywnych użytkowników – rekordowy kwartał i cały rok

3 minuty czytania
Komentarze

Polski Standard Płatności podsumował wyniki systemu Blik w czwartym kwartale 2020 oraz w całym roku – już 7 milionów użytkowników aktywnie korzysta z polskiego systemu płatności. Pod wieloma względami ostatnie miesiące były dla Blika rekordowe. Na horyzoncie pojawił się też symboliczny miliard transakcji w całej historii tego systemu płatności, choć do osiągnięcia takiej liczby jeszcze trochę brakuje.

7 milionów użytkowników i rekordowy kwartał systemu Blik

Na koniec 2020 roku z Blika korzystało 7 milionów osób. Dla porównania, w ostatnim kwartale 2019 roku liczba ta wynosiła 4,5 miliona. Co ważne, chodzi wyłącznie o aktywnych użytkowników systemu, czyli takich, którzy realizują przynajmniej jedną transakcję każdego miesiąca kwartału. Nie są przy tym brane pod uwagę osoby, które korzystają z przelewów na telefon Blik, a z innych funkcji systemu już nie.

W czwartym kwartale 2020 użytkownicy Blika zrealizowali za jego pomocą 140 milionów transakcji. Ich wartość to prawie 19 miliardów złotych. Ponad 105 milionów transakcji miało związek z internetowymi zakupami. To dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku – przypomina Polski Standard Płatności, operator systemu Blik. Transakcje online stanowią trzy czwarte ogółu operacji Blikiem. Według wyliczeń operatora Blika udział transakcji z wykorzystaniem tego systemu to ponad 60% wszystkich płatności w e-commerce w Polsce.

Przelewy na telefon, transakcje w terminalach i bankomatach w czwartym kwartale 2020

Przelewy na telefon Blik są coraz popularniejsze. Wykonano ich 15,5 miliona (rok wcześniej takich przelewów zrobiono tylko niecałe 6 milionów). Przelewy na telefon pozwalają przekazać pieniądze na konto drugiej osoby bez wpisywania jej numeru rachunku. Obecnie wykonanie takiej operacji umożliwia swoim klientom 10 banków. Prognozujemy, że przelewy na numer telefonu już wkrótce mogą być dominującą formą przekazywania pieniędzy pomiędzy ludźmi – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności.

Stabilnym poziomem popularności charakteryzują się transakcje Blikiem w terminach płatniczych. Podobnie jak w poprzednim kwartale, tak i w ostatnim zrealizowano ok. 12 mln takich operacji. To o 80% więcej niż w czwartym kwartale 2019 roku.

W ostatnich trzech miesiącach 2020 roku zrealizowano 7,1 miliona transakcji Blikiem w bankomatach. Porównując rok do roku, taka liczba oznacza niewielki wzrost, ale kwartał wcześniej transakcji Blikiem w bankomatach było więcej. Mimo to udział procentowy Blika w operacjach wykonywanych przy bankomatach systematycznie rośnie. Oznacza to więc, że po prostu społeczeństwo odchodzi od płatności gotówkowych i coraz rzadziej wypłaca pieniądze z bankomatów. W minionym kwartale transakcje Blikiem przy bankomatach stanowiły 5% wszystkich operacji przy wykorzystaniu tego systemu. Co ciekawe, jeszcze do 2019 roku bankomaty był drugim w kolejności miejscem, gdzie Blik był najbardziej popularny. Liderem oczywiście był (podobnie jak dziś) sektor e-commerce.

Podsumowanie 2020 roku dla systemu Blik

Omówiliśmy już wyniki z ostatniego kwartału 2020 roku, czas przyjrzeć się wszystkim czterem kwartałom razem wziętym. Odnotowano 424 mln transakcji Blikiem, czyli prawie dwa razy więcej niż w 2019 roku. Łącznie od momentu udostępnienia możliwości korzystania z Blika w lutym 2015 roku użytkownicy zrealizowali 777 milionów operacji z jego udziałem.

Bardzo szybko zbliżamy się do osiągnięcia pierwszego miliarda transakcji BLIKIEM, co będzie dla nas pewnego rodzaju symbolicznym osiągnięciem po 6 latach obecności na rynku. Łączna wartość transakcji BLIKIEM od lutego 2015 roku do końca 2020 wyniosła blisko 105 miliardów zł – mówi Dariusz Mazurkiewicz, Prezes Polskiego Standardu Płatności.

Czytaj także: Czekaliśmy na to od dawna – wyszukiwarka Google na komputerach z trybem ciemnym

Wiceprezes PSP, Monika Król zwraca z kolei uwagę na to, że Blik to jedyny system płatności, który pod jedną marką daje możliwość płacenia w stacjonarnych punktach, internecie, wypłaty z bankomatu i przelewy na telefon. Żadna z marek obecnych na rynku nie integruje tych funkcji – podkreśla.

źródło: informacja prasowa

Motyw