allegro pozwoli anulować zamówienie

80% polskich internautów robi zakupy online, ale nie wszystko lubimy kupować w sieci

4 minuty czytania
Komentarze

Raport ExpertSender Zakupy online w Polsce 2020 pokazuje, że już 80% polskich internautów kupuje produkty w sieci. Co ciekawe, 11% użytkowników zaczęło to robić krócej niż 12 miesięcy temu. Oznacza to, że popularność zakupów online rośnie w imponującym tempie. Zainteresowanie zakupami przez Internet w ostatnich latach rosło systematycznie, ale rok 2020 przyspieszył rozwój e-handlu prawdopodobnie o całe lata – czytamy w komunikacie z raportu.

80% polskich internautów robi zakupy online – kupujemy m.in. kosmetyki oraz odzież

Na początku pandemii pojawiły się rozważania dotyczące tego, co stanie się z przemysłem modowym i kosmetycznym. W marcu 2020 polscy internauci wpisywali hasła zakupy fashion i kosmetyki online odpowiednio o 311% i 302% częściej, niż w styczniu tego samego roku. Potem popularność tych fraz spadła, ale pod koniec roku ponownie odnotowano wzrost. Niewątpliwie może mieć to związek z akcjami związanymi m.in. z Black Friday. W listopadzie i grudniu częściej kupujemy kosmetyki i odzież również z tego powodu, że zbliżają się święta, a tego typu produkty sprawdzają się jako prezenty.

W kontekście zakupów modowych online internauci często wykorzystywali m.in. hashtag #odziezdziecieca. Jaki jest tego powód? Spędzający większość czasu w domach rodzice mogli ograniczyć kupowanie ubrań dla siebie, ale dzieci, mimo pandemii, nadal rosną – czytamy w komunikacie podsumowującym raport.

Leki i produkty spożywcze kupujemy jednak stacjonarnie

Choć e-handel w ubiegłym roku bardzo się rozwinął, nie dotyczy to wszystkich jego dziedzin. Polacy niechętnie kupują w sieci produkty specjalistyczne, wymagające profesjonalnego doradztwa. Tylko 6,7% ankietowanych osób twierdzi, że kupuje przez internet produkty farmaceutyczne. Na taki wynik mogą mieć jednak wpływ także ograniczenia w dostawie leków na receptę pod wskazany adres. W marcu 2020 zainteresowanie takimi hasłami jak apteka internetowa i lekarstwa online wzrosło o 227% w porównaniu do stycznia. W kolejnych miesiącach spadło jednak poniżej poziomu wyjściowego. Na koniec 2020 roku omawiane hasła zachowały 93% popularności, którą miały w styczniu 2020.

Polscy internauci nie byli też specjalnie zainteresowani zakupami spożywczymi w sieci – wyjątkiem były momenty największego rozwoju epidemii. W marcu 2020 internauci wpisywali frazy zakupy spożywcze online i zakupy spożywcze w internecie o 710% częściej niż w styczniu. Jednak w maju i w kolejnych miesiącach popularność tych haseł spadła do tego stopnia, że była mniejsza, niż na początku roku. Kolejne wzrosty, choć znacznie mniejsze niż w marcu, frazy związane z zakupami spożywczymi online odnotowały pod koniec roku. Wygląda na to, że większość Polaków wciąż woli robić zakupy spożywcze w sklepach stacjonarnych, a do zmiany tego przyzwyczajenia może ich skłonić jedynie konieczność – czytamy w komunikacie podsumowującym raport.

Okazuje się, że niewielki wzrost zainteresowania internautów w porównaniu do innych fraz odnotowało hasło odbiór w sklepie. W marcu 2020 wpisywaliśmy je o 144% częściej niż w styczniu 2020. W kwietniu ten wskaźnik zaczął spadać, ale ponowny wzrost (160%) odnotowano w lipcu. Pod koniec roku popularność hasła była o 130% większa niż w styczniu 2020.

80% polskich internautów robi zakupy online – co dalej?

Z raportu ExpertSender Zakupy online w Polsce 2020 wynika, że pandemia nie zmieniła w sposób diametralny dotychczasowych przyzwyczajeń i zachowań zakupowych Polaków. Nie oznacza to jednak, że nie miała na te kwestie żadnego wpływu. Uwypukliła bowiem dotychczasowe trendy oraz przyspieszyła ich rozwój. Te zjawiska będą dalej występować w kolejnych latach, chociaż zapewne nie z takim natężeniem jak w 2020 r. – wyjaśnia Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender.

Czytaj także: Qualcomm prezentuje świetny skaner linii papilarnych – debiut już zaraz

Krzysztof Jarecki zwraca również uwagę na nowe rozwiązania, których rozwój jest warty uwagi. Chodzi np. o wykorzystanie technologii rozszerzonej rzeczywistości oraz wirtualnej rzeczywistości. Dzięki nim klienci niektórych sklepów mogą np. wirtualnie przymierzać ubrania. Bardzo ciekawym pomysłem jest też tzw. voice commerce, który pozwala np. powiedzieć Asystentowi Google, co ma kupić, i głosowo zatwierdzić płatność – zaznacza CEO ExpertSender.

źródło: informacja prasowa

Motyw