wywiad realme Łukasz Łyżwa

Świetny rok realme w Polsce — wywiad z Łukaszem Łyżwą, szefem sprzedaży marki

7 minut czytania
Komentarze

Wiele firm nie może się już doczekać, żeby pochwalić się wynikami za miniony, jakże specyficzny rok. Mimo wszystko w naszym kraju to realme może pochwalić się błyskawicznym tempem rozwoju, a pamiętajmy, że firma pojawiła się w Polsce właśnie w zeszłym roku. Dlatego postanowiliśmy zapytać się, jak realme ocenia swój debiut w takich, a nie innych okolicznościach, czy wyniki są odpowiednie oraz przede wszystkim o dalsze cele i rozwój. Z naszymi pytaniami zmierzył się Łukasz Łyżwa, a więc właściwa osoba na właściwym miejscu — dyrektor sprzedaży realme Polska z wieloletnim doświadczeniem w branży telekomunikacyjnej.

Łukasz Łyżwa zdradza nam w wywiadzie, że realme dopiero się rozgrzewa

wywiad realme Łukasz Łyżwa

realme pojawiło się w Polsce na początku kwietnia jako marka znana nielicznym na Starym Kontynencie. Jak myślisz, czy dopiero budowanie rozpoznawalności było dużą przeszkodą w walce o klienta?

Budowanie rozpoznawalności marki to proces, który trwa zwykle kilka lat. Na szczęście Polacy są bardzo świadomi, jeśli chodzi o rynek produktów IT a w szczególności smartfonów. Śledzą nowinki i cenią sobie marki oferujące wysoką jakość w rozsądnej cenie. Pozwoliło nam to rozwinąć skrzydła bardzo szybko, ponieważ realme jest marką technologiczną, której produkty odpowiadają na potrzeby użytkowników: jeśli zależy Ci na bardzo szybkim ładowaniu, mamy dla Ciebie realme 7 Pro z 65-watową ładowarką, do tego ekran AMOLED i świetne aparaty. Potrzebujesz wytrzymałej baterii w smartfonie? realme 7i wytrzyma bez ładowania nawet 3 dni! Jesteś fanem superszybkiej łączności 5G? Mamy dla Ciebie realme 7 5G oraz realme X50 5G.

Niedawno pożegnaliśmy rok, który niewątpliwie okazał się jednym z najbardziej charakterystycznych w tym tysiącleciu. Uważasz, że pandemia mogła pomóc realme w osiągnięciu wyników, czy też bez niej mogłoby być lepiej?

Ten rok był szalony! Nie tylko ze względu na pandemię, ale również przez zmiany zachodzące w naszej branży. W takich czasach trzeba być niesamowicie elastycznym i sprawnym w podejmowaniu decyzji. Myślę, że wykorzystaliśmy wszelkie okazje, które się nadarzyły i mimo trudnych czasów wciąż rośniemy. Skupiliśmy się na sprzedaży online i nasz model sprzedaży okazał się stosunkowo odporny na te wszystkie związane z pandemią trudności. Oprócz tego rozwijamy naszą współpracę z operatorami: W lipcu nawiązaliśmy współpracę z Play, pod koniec grudnia z Plusem. Pomimo focusu na online, wciąż zwiększamy naszą obecność w sklepach stacjonarnych – ostatnio wypuszczony model, realme 7i, dostępny jest aż w 1500 punktach w całej Polsce!

Globalnie także odnosimy sukcesy – utrzymujemy wciąż 7 pozycję wśród producentów, przez 3 kolejne kwartały notując dwucyfrowe wzrosty sprzedaży jako jedyna marka na świecie (wyniki za 4. kwartał nie zostały jeszcze opublikowane). Stawiamy czoła największym graczom i to przynosi rezultaty: jesteśmy marką, która historycznie najszybciej zdobyła 50 milionów użytkowników. Potrzebowaliśmy do tego raptem 9 kwartałów!

realme ma ambitne cele na 2021 rok

realme 7 5G

Po pytaniach rozgrzewkowych czas przejść do konkretów — czy samo realme jest zadowolone z wyników w Polsce? Spełniony został plan minimum, a może rezultaty zdecydowanie przewyższyły oczekiwania?

Mimo bardzo dobrych wyników w Q4/2020 nie ma miejsca na samozachwyt. Okres pandemii był czasem, kiedy trzeba było dostosowywać się do zupełnie nowej sytuacji, cieszę się, że udało się nam tak sprawnie dopasować. Jestem przekonany, że realny cel na 2021 to nawiązanie współpracy ze wszystkimi operatorami i zaatakowanie pozycji TOP5 w Polsce. Cele ambitne, ale patrząc na rozwój sieci naszej sprzedaży (jesteśmy obecni w największych sklepach: RTV Euro AGD, X-kom, Media Expert, Media Markt czy Neonet) jestem pewien, że osiągniemy ten cel.

W naszej wrześniowej rozmowie z Madhavem Sheth (CEO realme w Europie) dowiedzieliśmy się, że Polska jest jednym z kluczowych rynków dla realme na Starym Kontynencie. Z Twojej perspektywy, z czego to wynika?

Jesteśmy największym krajem w CEE z największą liczbą ludności. Sukces w Polsce pozwala spokojnie budować biznes w całym regionie. Ludzie w Polsce są również bardzo otwarci na nowe marki, dlatego jestem pełen nadziei, że nadchodzący rok będzie dla nas sukcesem. Polacy doceniają firmy technologiczne, które bezkompromisowo walczą o wysoką jakość. Jesteśmy jednym z kilku kluczowych producentów, którzy będą stosować najnowsze procesory Snapdragon 888 w przyszłym roku, a ta wiadomość została świetnie przyjęta przez naszych fanów.

Dodatkowo dowiedzieliśmy się, że dla realme ważna jest społeczność. O ile w aktualnych warunkach jej integracja to naprawdę ciężkie zadanie, to myślicie o specjalnych wydarzeniach dla fanów? Nawet w formie online.

Nie wystarczy tylko produkować dobre telefony, aby osiągnąć sukces w tej branży. Klientów trzeba słuchać, skrupulatnie wychwytywać ich oczekiwania co do nowinek oraz potrzeb i na tej bazie tworzyć produkty. Jesteśmy firmą bardzo elastyczną, szybko reagujemy na potrzeby naszych fanów i to buduje wokół nas coraz większą społeczność. Obecnie skupiamy się na dostarczeniu najlepszych produktów dla klientów w Polsce i zbudowaniu takiej społeczności u nas w kraju. Kolejnym krokiem będzie zorganizowanie wydarzeń, które tą społeczność umocnią. Myślę, że takie wydarzenia pojawią się już 2021 roku. W mijającym roku organizowaliśmy Festiwal Fanów, w ramach którego fani mogli kupować nasze produkty w atrakcyjnych cenach. Myślę, że w nadchodzącym roku będziemy organizować podobne akcje.

Jacy klienci doceniają realme?

wywiad realme Łukasz Łyżwa

Po blisko 8 miesiącach w Polsce na pewno zauważyliście, co jest kluczowe dla odbiorcy Waszych urządzeń w naszym kraju. Co się dla niego przede wszystkim liczy oprócz ceny?

W ostatnich 8 miesiącach wypuściliśmy na rynek aż 13(!) modeli smartfonów Za każdym razem pod uwagę były dwa kluczowe aspekty: jakość oraz odpowiadanie na potrzeby użytkowników. Nie mam wątpliwości, że jesteśmy w czołówce producentów na świecie, jeśli chodzi o jakość naszych produktów. Modele realme 7 oraz realme 7 Pro są pierwszymi smartfonami z certyfikatem jakości TUV. Kolejnym przykładem jest realme 7 5G, który jest najlepiej wycenianym smartfonem z 5G na rynku – młodzi użytkownicy coraz częściej dostrzegają potencjał 5G i szukają przystępnych cenowo modeli.

Do realme przychodzą klienci, którzy często chcieliby mieć coś z flagowca w swoim smartfonie, jednocześnie planując kupienie modelu ze średniej półki cenowej. Więc my naprawdę robimy wszystko, żeby im to dać. Ekran AMOLED i superszybkie ładowanie 65 W w realme 7 Pro, smartfonie za 1299 złotych – to jest przykład naszej odpowiedzi na potrzeby użytkowników.

5G dzisiaj nie jest tylko planami na przyszłość. 5G już jest w Polsce, co wyraźnie zaznaczyliście modelem realme 7 5G, który jest najtańszym smartfonem pozwalającym poznać sieć nowej generacji. Jednak znając strategię realme, niedługo próg cenowy wejścia w świat 5G będzie jeszcze niższy. W takim razie czy jesteś w stanie ocenić, kiedy 5G stanie się standardowym wyposażeniem smartfonów realme?

5G to niewątpliwie przyszłość, jeśli chodzi o produkty już jesteśmy gotowi, aby przejmować klientów i dostarczyć im wszelkich korzyści płynących z tej technologii. Chcemy być popularyzatorem 5G i mamy to w pewnym sensie wpisane w nasz „materiał genetyczny”. Stąd możesz się spodziewać (i czytelnicy również), że liczba nowych smartfonów realme wspierających 5G będzie rosnąć. W 2021 roku planujemy wypuścić na rynek co najmniej 4 smartfony pracujące w 5G.

W drodze zupełnie nowe typy produktów!

realme Watch S Pro

Swoją drogą czy poza smartfonami i urządzeniami noszonymi (słuchawki, opaski) realme planuje zaatakować w Polsce zupełnie nowe rynki? W Indiach możemy kupić między innymi telewizory i zestawy audio do nich.

Segment produktów AIOT jest dla nas niezmiernie ważny. Rok 2021 przyniesie nowe kategorie produktowe jak chociażby głośniki czy odkurzacze. Ale to nie wszystko, będziemy nadal rozwijać bardzo popularną już kategorię słuchawek oraz wearables. Zapewniam Cię, że jeśli zadasz mi to pytanie za rok lista produktów realme dostępnych w Polsce będzie dużo szersza. 

Przewrotnie na koniec przejdźmy do Twojego doświadczenia we współpracy z różnymi markami z branży. W realme jesteś od września — co Cię najbardziej zaskoczyło w stosunku do wcześniejszych wyzwań poza realme?

Mimo iż jestem tu zaledwie od września, to czuje się jakbym był tu od zawsze. Znalazłem miejsce, w którym czuje się świetnie bez żadnych wyjątków i za to najbardziej cenię realme. 

Motyw