Firmy chcą inwestować w IoT

Firmy chcą inwestować w IoT oraz w AI, natomiast w druk 3D i drony już niekoniecznie

3 minuty czytania
Komentarze

Firma EY opublikowała ciekawe badanie, z którego wynika, że firmy chcą inwestować m.in. w IoT (internet rzeczy) oraz w AI (sztuczna inteligencja). Okazuje się, że takie rozwiązania jak druk 3D i drony są wśród przedsiębiorców znacznie mniej popularne. Autorzy badania podjęli również temat tego, dlaczego inicjatywy cyfrowe w firmach nie kończą się sukcesem.

AI, IoT, chmura – w co jeszcze chcą inwestować firmy?

Wyniki badania EY Digital Investment Index 2020 pokazują, że w minionych dwóch latach firmy najchętniej wdrażały takie rozwiązania, jak internet rzeczy, sztuczna inteligencja i rozwiązania chmurowe. Zyskały one zwolenników odpowiednio wśród 55%, 52% i 53% przedsiębiorstw ankietowanych przez EY. W te same technologie firmy chcą inwestować w nadchodzących dwóch latach. 67% przedsiębiorstw ankietowanych przez EY planuje wdrożyć rozwiązania IoT, technologie z zakresu sztucznej inteligencji znajdują się w planach 64% badanych, natomiast rozwiązaniami chmurowymi interesuje się 61% ankietowanych. Blockchain, cyberbezpieczeństwo, inteligentna automatyzacja procesów czy rozszerzona rzeczywistość mają już zauważalnie mniej entuzjastów.

Na szarym końcu listy znajdują się takie opcje, jak rozwiązania quantum computing, druk 3D oraz autonomiczne samochody i drony. Ciekawe miejsce w zestawieniu zajmuje robotyka/automatyzacja. W ten obszar w minionych dwóch latach zainwestowało 19% firm, ale w najbliższych dwóch latach inwestycje w tym zakresie planuje już 31% przedsiębiorstw. Cyfrowa transformacja pozwala nie tylko na dynamiczny rozwój, ale i zwiększenie odporności przedsiębiorstw na szereg ryzyk. Firmy przekonały się o tym w ostatnich kwartałach, kiedy pandemia niejako wymusiła na nich adaptację nowych technologii – mówi Michał Kopyt, Partner EY, Lider Działu Doradztwa Technologicznego i wskazuje, że wykorzystanie cyfrowych narzędzi pozwoliło firmom działać mimo lockdownu, a technologiczne rozwiązania usprawniły analizę, transfer i przechowywanie danych, pozwalając reagować na dynamicznie zmieniające się wyzwania.

Firmy walczą o odporność swoich przedsiębiorstw, stawiając głównie na rozwój cyfrowych kompetencji na drodze fuzji, przejęć czy partnerstw. 64% przedsiębiorstw ma właśnie takie podejście. Ponad połowa transformacyjnych liderów chce koncentrować się na uzyskaniu szybkich zwrotów ze wdrożonych rozwiązań. 49% chce porzucić inicjatywy, które nie są konieczne. 46% chce natomiast przyspieszyć rozwój nowych, cyfrowych produktów i usług, jak również modeli biznesowych.

Inicjatywy cyfrowe nie zawsze udają się firmom. Dlaczego?

Większość firm wie, że cyfrowa transformacja jest potrzebna. Nie oznacza to jednak, że technologiczne przedsięwzięcia zawsze się przedsiębiorcom udają. 79% ankietowanych przez EY deklaruje, że ich działania cyfryzacyjne „grzęzną” w początkowej fazie. Dzieje się tak ze względu na brak odpowiednich umiejętności pracowników (na tę kwestię wskazuje 65% ankietowanych), brak wystarczającego budżetu i finansowania (59%),  czy brak odpowiedniego modelu operacyjnego (45%). Jedna trzecia nie ma z kolei dostępu do danych – zauważa firma EY.

Prawie połowa (45%) przedsiębiorstw nie posiada odpowiedniego modelu operacyjnego zakładającego procesy cyfryzacji. 38% musi mierzyć się natomiast z problemem braku strategii w tym zakresie. W 36% firm nie ma wystarczającej kultury innowacji i eksperymentowania. Z kolei 34% mierzy się z coraz większym naciskiem na cięcie kosztów.

Czytaj także: Gdzie jest Święty Mikołaj? Santa Tracker od Google już go śledzi

Jak wyglądało badanie Digital Investment Index? Zespoły EY i Oxford Economics przeprowadziły ankietę wśród 1001 menedżerów odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji technologicznych w przedsiębiorstwach z całego świata. Badane firmy reprezentują różne branże. W badaniu wzięto pod uwagę firmy o rocznych przychodach przekraczających 1 mld USD. Jedna trzecia to respondenci z firm o rocznych przychodach powyżej 10 mld USD. 60% ankietowanych pochodziło z obu Ameryk, 20% z Europy, kolejne 20% z regionu Azji i Pacyfiku. Ankieterzy przeprowadzali badanie od września do listopada 2020.

źródło: „Digital Investment Index” – raport EY

Motyw