Orange 5G Lab

UOKiK zdecydował – Orange ma oddać pieniądze klientom. Jak ubiegać się o zwrot?

4 minuty czytania
Komentarze

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdecydował, że Orange ma oddać pieniądze klientom. Chodzi o niewykorzystane środki z kont pre-paid. Wcześniej podobne decyzje zapadły w sprawie pozostałych największych operatorów komórkowych działających w Polsce.

Orange ma oddać pieniądze klientom, którzy nie wykorzystali swoich środków mając ofertę na kartę

Wrzesień 2016 roku, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczyna postępowanie przeciwko największym polskim operatorom. Chodzi o Orange Polska, P4 (Play), Polkomtel (Plus) oraz T-Mobile Polska. Powód? Napływające skargi od klientów, którzy twierdzą, że brak kolejnego doładowania telefonu na kartę skutkuje przepadnięciem niewykorzystanych środków. UOKiK nakazał operatorom T-Mobile oraz Play zmianę swojego postępowania w tej kwestii, a na Polkomtel nałożył w dodatku karę w wysokości ponad 20 mln zł. Dziś UOKiK ogłosił decyzję kończącą ostatnie z czterech postępowań związanych z przepadaniem niewykorzystanych środków.

Zgodnie z wydaną decyzją Orange musi zwrócić klientom pieniądze pozostałe po wygaśnięciu ważności konta pre-paid. Orange Polska to ostatnia z badanych przez nas największych sieci, która nie oddawała konsumentom mającym telefony na kartę niewykorzystanych pieniędzy. Cieszę się, że uporządkowaliśmy tę praktykę, zaś konsumenci mogą odzyskać od operatorów pieniądze pozostałe na ich kontach pre-paid – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Jak zauważył, utrata niewykorzystanych środków z powodu braku kolejnego doładowania sprawia, że klientowi trudniej jest zmienić operatora. Prezes UOKiK przypomina, że operatorzy mają obowiązek uczciwego rozliczania się z klientami, którzy zmieniają dostawcę usług.

Zwrot niewykorzystanych środków reguluje unijne prawo

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że spółka Orange Polska we wzorcach umów usług przedpłaconych zastrzegała, iż w chwili rozpoczęcia okresu pasywnego wartość niewykorzystanego limitu jednostek taryfowych jest automatycznie anulowana. Klienci operatora mogli wprawdzie zapobiec przepadnięciu środków znajdujących się na kontach, ale musieli w tym celu je doładować. W czym problem? Takie zasady mogły zniechęcać klientów Orange do skorzystania z oferty konkurencyjnej firmy, nawet jeśli ta była dla nich korzystniejsza. Wszystko przez obawę przed utraceniem niewykorzystanych środków w Orange.

Zwrot niewykorzystanych środków w przypadku oferty pre-paid i zmiany przez klienta firmy telekomunikacyjnej jest uregulowany na poziomie unijnym. Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej wszedł w życie w grudniu 2018 roku i nakazuje operatorom zwracanie pieniędzy pozostałych na koncie. Od tej operacji (operatorzy – przyp. red.) mogą pobierać opłatę współmierną do rzeczywiście poniesionych przez nich kosztów, jeśli zostało to określone w umowie – wyjaśnia UOKiK. W krajach takich jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania zwrot od dawna jest normą. W Polsce, aby unijne prawo było stosowane, interweniuje UOKiK.

Jak ubiegać się o zwrot pieniędzy w Orange Polska?

UOKiK przygotował zbiór zasad dotyczących uzyskania zwrotu pieniędzy od Orange.

  • Do uzyskania zwrotu będą uprawnieni klienci, którzy w chwili złożenia wniosku mają co najmniej 6-miesięczny staż w sieci Orange lub sieci nju mobile.
  • Konsumenci muszą złożyć wniosek o zwrot niewykorzystanych środków. Mają na to 30 dni od zmiany operatora lub od upływu okresu ważności połączeń przychodzących.
  • Wniosek można złożyć osobiście w autoryzowanych salonach Orange Polska, poprzez specjalny formularz elektroniczny dostępny w internecie lub telefonicznie. W przypadku wybrania tej ostatniej opcji trzeba dzwonić na numer infolinii Biura Obsługi Klienta i można to zrobić tylko do 1 kwietnia 2021 roku.
  • Spółka może pobrać niewielką opłatę manipulacyjną, ale jej wysokość nie może jednak przekroczyć 20 zł. Takie rozwiązanie jest zgodne z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej oraz z decyzją UOKiK.
  • Zwrotowi nie będą podlegały środki powyżej nominalnej kwoty doładowania. Przykład: konsument doładował konto kwotą 50 zł. Była to oferta promocyjna, więc otrzymał dodatkowe 25 zł i na koncie łącznie miał do wykorzystania 75 zł. W momencie zmiany operatora na koncie pozostało mu 55 zł, ponieważ wykorzystał tylko 20 zł. Przysługuje mu zwrot 50 zł (nominalna wartość doładowania) pomniejszony o opłatę manipulacyjną.
  • Na wykonanie przelewu na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy Orange Polska ma 30 dni od złożenia wniosku.

Czytaj także: Aplikacja Play Now dostępna na telewizorach Smart TV Samsunga

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał Orange Polska do wprowadzenia procedury zwrotu pieniędzy pozostałych na kontach przedpłaconych. Operator ma na to miesiąc od momentu uprawomocnienia się decyzji. W tym czasie Orange musi poinformować o nowych zasadach wszystkich klientów usług typu pre-paid. Osoby w wieku powyżej 65 lat dowiedzą się o prawie do zwrotu środków z wiadomości SMS.

źródło: UOKiK

Motyw