Jeszcze w tym miesiącu zaczną obowiązywać zmiany, które w praktyce oznaczają koniec przewagi operatorów komórkowych nad klientem, przynajmniej w niektórych aspektach. Abonenci firm telekomunikacyjnych otrzymają większe uprawnienia, a operatorzy będą musieli ich informować o określonych czynnościach częściej, niż dotychczas. To wszystko już od 21 grudnia 2020.

Koniec przewagi operatorów nad klientem – o co dokładnie chodzi?

Do tej pory to abonenci byli zazwyczaj słabszą stroną umowy zawieranej z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Teraz ma się to zmienić. Nowe regulacje gwarantują Polakom możliwie najlepsze zabezpieczenia i instrumenty prawne, które umożliwią im korzystanie z usług telekomunikacyjnych bez narażania się na zdarzające się na rynku telekomunikacyjnym nieprawidłowe praktyki – tłumaczy minister Marek Zagórski.

Pierwsza duża zmiana to możliwość zdalnego wypowiedzenia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych przez abonenta. Już za kilka dni chcąc wypowiedzieć umowę z operatorem, nie trzeba będzie nawet wychodzić z domu. Koniec z obowiązkiem wypełniania papierowych dokumentów, wystarczy wysłanie maila. Na tym jednak nie koniec. Operator będzie musiał zawiadomić klienta, że otrzymał od niego oświadczenie o wypowiedzeniu umowy i potwierdzić, że takie oświadczenie przyjął. Korzyść dla abonenta jest prosta. To mniej formalności i możliwość szybkiej zmiany operatora na innego, gdy ten zaoferuje lepsze warunki świadczenia usług.

Kolejna zmiana jest związana z automatycznym przedłużaniem umowy. Do tej pory operator nie musiał nas informować o tym, że umowa została automatycznie przedłużona na czas nieokreślony. Od 21 grudnia przedsiębiorca telekomunikacyjny będzie miał taki obowiązek. Klient otrzyma stosowną informację najpóźniej 30 dni przed upływem okresu, na jaki umowa została zawarta. To nie wszystko – operator przedstawi również najkorzystniejsze pakiety taryfowe i poinformuje, jak rozwiązać umowę. Celem tej zmiany jest ułatwienie abonentowi podjęcie świadomej decyzji dotyczącej tego, czy chce dalej być klientem danego operatora. Nowe przepisy zakładają również, że w okresie wypowiedzenia abonent będzie zobowiązany jedynie do ponoszenia kosztów świadczenia usługi wynikających z umowy.

Dzięki tym zmianom wyeliminujemy sytuacje, w których – bez świadomości klientów – ich zawarta pierwotnie na czas określony umowa staje się umową na czas nieokreślony i dodatkowo z długim okresem wypowiedzeniaargumentuje minister Marek Zagórski.

Jakie inne zmiany wchodzą w życie 21 grudnia?

Klienci operatorów telekomunikacyjnych otrzymają wiedzę na temat tego, jak wysokiego rachunku mogą się spodziewać. Pozwoli na to możliwość monitorowania zużycia usług. Dostawcy usług telekomunikacyjnych zapewnią abonentom możliwość korzystania z narzędzia umożliwiającego monitorowanie wykorzystania usług. Przedsiębiorcy będą również powiadamiali klientów o wykorzystaniu limitu zużycia usługi w ramach wybranego przez nich pakietu taryfowego.

Następna zmiana dotyczy terminów przeniesienia numerów do innej sieci. Będzie na to więcej czasu – nie mniej, niż miesiąc od daty rozwiązania umowy. To oczekiwane i istotne udogodnienie. Zapewni abonentowi dodatkowy czas na dopełnienie formalności związanych z wyborem nowego dostawcy usług, nie narażając go na przypadkową utratę dotychczasowego numeru – mówi minister Marek Zagórski.

Klienci operatorów otrzymają również prawo do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu w procesie zmiany dostawcy usług. Nowy dostawca będzie musiał aktywować usługę w najkrótszym możliwym, uzgodnionym z klientem czasie (jednak nie później, niż w prawo do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu w procesie zmiany dostawcy usług). Dotychczasowy dostawca będzie natomiast musiał świadczyć usługę na dotychczasowych warunkach aż do terminu ustalonego przez nowego dostawcę.

Czytaj także: iPhone 6s wypadł z lecącego samolotu i nawet się nie rozbił

Wszystkie opisane powyżej zasady są związane ze zmianami w Prawie telekomunikacyjnym. Nowe przepisy stanowią pierwszy etap wdrożenia w Polsce Dyrektywy ustanawiającej Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE).

źródło: KPRM

Google News
Obserwuj ANDROID.COM.PL w Google News i bądź zawsze na bieżąco!
Obserwuj

Mateusz Nowak

Student dziennikarstwa i komunikacji społecznej, interesują go nowe technologie, a także kwestie społeczne i polityczne. W wolnym czasie czyta, słucha muzyki (głównie hip-hop) lub ćwiczy na siłowni.