Właśnie zakończyła się konferencja w kompleksie Muzeum Śląskiego w Katowicach, na której poznaliśmy nowe informacje o samochodach elektrycznych Izera. Głównym tematem wydarzenia była lokalizacja fabryki polskich pojazdów elektrycznych i związane z tym szczegóły. Dowiedzieliśmy się jednak również, czy czekają nas opóźnienia w produkcji Izery oraz jaka część komponentów do tych samochodów może być produkowana na Śląsku.

Nowe informacje o samochodach Izera – co z fabryką?

Izera – lokalizacja fabryki

Gdzie dokładnie będzie zlokalizowana fabryka Izery i dlaczego ta lokalizacja została wybrana? Dowiedzcie się z poniższej relacji!

Posted by Izera on Tuesday, December 15, 2020

Głównym punktem dzisiejszej konferencji było ogłoszenie lokalizacji fabryki samochodów elektrycznych Izera. Tu akurat nie było niespodzianki, bo potwierdziły się wcześniejsze doniesienia w tej sprawie – fabryka będzie znajdować się w Jaworznie. Inwestycja ma wpisywać się w dynamiczną transformację regionu, a sam zakład produkcyjny według zapowiedzi będzie spełniał standardy fabryk przyszłości. Docelowo w zakładzie oraz u poddostawców powstanie ok. 15 tysięcy miejsc pracy, w tym ok. 3 tysiące w samej fabryce.

Dlaczego na lokalizację fabryki Izery wybrano takie, a nie inne miejsce? Tę kwestię omówił w swoim wystąpieniu prezes ElectroMobility Poland Piotr Zaremba. Jaworzno ma wszystkie atuty województwa śląskiego, tutaj mamy bardzo dobrą bazę dostawców, właściwie każdy komponent, myśląc przyszłościowo, może być wyprodukowany na Śląsku – powiedział. Zwrócił również uwagę na naukowców oraz pracowników znających specyfikę sektora motoryzacyjnego.

Dlaczego wybór padł jednak konkretnie na Jaworzno, a nie np. na inną miejscowość w tym samym regionie? Chodzi m.in. o dostępność energii, której potrzeba bardzo wiele, dużą działkę o powierzchni 118 hektarów oraz o pobliskie tereny, z których będą mogli korzystać dostawcy. Jaworzno jest też dobrze skomunikowane (linie kolejowe, bezpośredni dostęp do DK79), a plan zagospodarowania przestrzennego pozwala na realizację inwestycji.

Czy branża samochodowa w Polsce potrzebuje finansowego wsparcia państwa?

Minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka powiedział podczas konferencji, że branża samochodowa to strategiczny sektor, a wiele zagranicznych marek aut było tworzonych przy wsparciu poszczególnych państw. Zdaniem ministra wpływ tej branży na innowacyjność, miejsca pracy i łańcuch poddostawców uzasadnia takie zaangażowanie. Podkreślił jednak, że w przypadku Izery państwo ma być kołem zamachowym, lecz z czasem celem będzie dywersyfikacja kapitału.

Marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski zwrócił natomiast uwagę na rolę samorządu w całym procesie związanym z inwestycją oraz na to, że Izera może dać duże możliwości różnym firmom. Wiem, że to jest gigantyczna szansa na realny rozwój dla wielu branż – powiedział, powołując się na własne doświadczenia zdobyte w sektorze motoryzacyjnym. Marszałek województwa śląskiego zapewnił też, że małe i średnie przedsiębiorstwa dzięki parkom technologicznym będą mogły skorzystać na potencjale całego przedsięwzięcia związanego z fabryką elektrycznych aut.

Nowe informacje o samochodach Izera – co z komponentami?

Izera to polska marka samochodów elektrycznych, same auta również będą produkowane w naszym kraju. Skąd jednak będą pochodziły części potrzebne w procesie produkcyjnym? Z danych przedstawionych na konferencji wynika, że od 30% do 80% elementów samochodów będzie powstawać na Śląsku. Jeśli chodzi o elementy nadwozia (m.in. zderzaki, grille, spoilery, przeszklenia, oświetlenie, drzwi), do 80% z nich może być produkowanych lokalnie. Co z układem jezdnym i napędowym? Na początku na pewno ze Śląska będziemy chcieli kupować układy hamulcowe i układy zawieszenia – powiedział prezes ElectroMobility Poland. 30% komponentów składających się na układ jezdny i napędowy może być produkowane lokalnie, choć w przyszłości ten wskaźnik może się zwiększyć. Pozostaje jeszcze wnętrze samochodów Izera, czyli m.in. systemy bezpieczeństwa, systemy wentylacyjne, siedzenia, wykończenie – tu do 70% elementów może powstawać lokalnie.

Opóźniona produkcja aut i optymizm prezydenta Jaworzna

W III kwartale 2021 roku rozpocznie się budowa fabryki. Dlaczego nie wcześniej? Prezes ElectroMobility Poland wyjaśnił, że potrzebny jest czas na odpowiednie przygotowanie terenu. Liczymy się z tym, że to wpłynie też na przesunięcie harmonogramu uruchomienia produkcji, że produkcja ruszy w 2024 roku, ale ja jestem głęboko przekonany, że ta inwestycja czasowa się opłaci – powiedział Piotr Zaremba. Przypomnijmy – wcześniej utrzymywano, że pierwsze egzemplarze Izery wyjadą z fabryki w 2023 roku.

Czytaj także: Hybrydowy tydzień pracy – Google testuje nowe rozwiązania dla pracowników

Prezydent Jaworzna Paweł Silbert w produkcji Izery właśnie w tym mieście dostrzega wyzwanie, ale również szanse. Na konferencji mówił o konieczności reorganizacji przemysłu w regionie, w czym fabryka samochodów elektrycznych może pomóc. Skutki zmian klimatycznych dotkną również sektory, które dzisiaj budowały fundamenty gospodarcze miasta i trzeba je będzie zastąpić. Jeśli zastąpimy je czymś tak pięknym, innowacyjnym, środowiskowo neutralnym i do tego jeszcze będzie to wizytówka miasta […] to będzie to piękne dziecko – mówił o Izerze włodarz miasta.

Google News
Obserwuj ANDROID.COM.PL w Google News i bądź zawsze na bieżąco!
Obserwuj

Mateusz Nowak

Student dziennikarstwa i komunikacji społecznej, interesują go nowe technologie, a także kwestie społeczne i polityczne. W wolnym czasie czyta, słucha muzyki (głównie hip-hop) lub ćwiczy na siłowni.