ANDROID.COM.PL – społeczność entuzjastów technologii
UOKiK rady black friday

Nie daj się oszukać! Rady na Black Friday w sieci od UOKiK

Autor: Mateusz Nowak Kategoria: Artykuły

Black Friday to wydarzenie, dzięki któremu można sporo zaoszczędzić, ale też… zostać oszukanym – UOKiK ma rady dla konsumentów, dzięki którym uda im się tego uniknąć. Oprócz poważnych oszustw i wyłudzeń danych, na kupujących czekają też takie pułapki, jak fałszywe promocje. Na szczęście stosując kilka prostych zasad, można uniknąć niemiłych wspomnień ze święta wyprzedaży.

Black Friday w internecie – jakie nieuczciwe techniki stosują sprzedawcy?

Spośród wszystkich skarg zgłaszanych do UOKiK, ok. 10% stanowią zgłoszenia dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji. Konsumenci mierzą się często z następującymi problemami:

  • Żonglerka cenami – kilka dni przed zakupowym świętem sprzedawca podnosi ceny, by w wybranym dniu ogłosić wielką promocję.
  • Promocyjne „przynęty” – sprzedawca zachęca do skorzystania z oferty sklepu sloganem, który nie mówi całej prawdy. Przykładowo, widzimy wielką reklamę „-50% na drugi produkt”, a potem okazuje się, że nie dotyczy to całego asortymentu, a np. tylko produktów jednej marki.
  • Niejasne naliczanie rabatów – klient otrzymuje mniejszy rabat, niż mu się należy.
  • Anulowanie opłaconych zamówień – klientowi udało się skorzystać z promocji, ale później otrzymuje on informację np. o błędzie systemu.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma już doświadczenie z takimi działaniami i nie zamierza się im bezczynnie przyglądać. Kilka tygodni temu, wspólnie z Inspekcją Handlową, rozpoczęliśmy monitoring najpopularniejszych sklepów internetowych, aby zweryfikować, czy nie oszukują oni konsumentów, wprowadzając w błąd np. co do rzeczywistego opustu cenowego – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Przypomina on też, że podnoszenie cen przed wyprzedażą może stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelności i uczciwości względem klientów – dodaje Prezes UOKiK.

Rady od UOKiK na Black Friday w sieci

Przed zakupem warto porównać okazyjne ceny z tymi, które proponują inne sklepy. Można skorzystać np. z porównywarek cenowych. Wtedy zweryfikujemy, czy naprawdę mamy do czynienia z okazją. Najlepiej, gdy uda nam się prześledzić historię cen. Przed zakupem dokładnie przyjrzyjmy się kupowanemu towarowi i jego opisowi. Czas wyprzedaży to moment, w którym szczególnie uaktywniają się handlarze podrobionymi produktami. Przed dokonaniem transakcji, warto zweryfikować, z jakim sklepem mamy do czynienia. Jeśli prowadzi go firma z Polski lub innego kraju UE, nasze prawa są lepiej chronione. Informacji o sprzedawcy najlepiej szukać na zewnętrznych stronach – negatywne opinie na jego własnej witrynie mogły zostać usunięte.

Podczas finalizacji transakcji dobrym rozwiązaniem może być płatność kartą. Ta metoda pozwala na skorzystanie z procedury chargeback, dzięki której możemy odzyskać pieniądze, gdy coś pójdzie nie tak. Jeśli płacimy przelewem lub np. BLIKiem, upewnijmy się, czy nie zostaliśmy przekierowani na fałszywą stronę. W przypadku dóbr cyfrowych i usług wirtualnych trzeba zachować szczególną ostrożność. Ich możliwość zwrotu jest zazwyczaj bardzo ograniczona. Zdarza się też, że okazyjna cena nie jest jednorazową opłatą, a jedynie pierwszą – co jakiś okres czasu z naszego konta będą pobierane środki.

Black Friday w sieci a zwrot towaru – o czym przypomina UOKiK?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że robiąc zakupy online, mamy takie samo prawo do reklamacji, jak podczas kupowania w sklepach stacjonarnych. Co więcej, możemy w ciągu 14 dni od otrzymania towaru zwrócić go bez podawania przyczyny. Wystarczy tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy (zazwyczaj wzór takiego oświadczenie udostępniają sprzedawcy, ale można samemu napisać dokument). CojJeśli sprzedawca nie poinformował nas o prawie odstąpienia od zawartej transakcji? Wtedy termin, w którym możemy zwrócić towar bez podania przyczyny, wydłuża się do aż 12 miesięcy. Sprzedawca musi zwrócić nam pieniądze, w tym koszty dostawy (najtańszego sposobu, jaki oferuje). Oczywiście jest kilka wyjątkowych grup, z których towarów zwrócić nie możemy. Chodzi np. o rzeczy wykonane na indywidualne zamówienie, takie jak biżuteria z grawerem.

Czytaj także: Wtorkowe promocje w ramach Allegro Black Week – POCO X3 NFC, Realme 6 i inne

Przedsiębiorca cię oszukał lub nie chce zwrócić ci nienależnie pobranych środków? Złóż zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa na policji lub w prokuraturze. Jeśli spotkasz się z odmową, pamiętaj, że na każde postanowienie o odmowie wszczęcia/umorzeniu postępowania przysługuje bezpłatne zażalenie do sądu w ciągu 7 dni – przypomina UOKiK. Jeśli podczas zakupowego szaleństwa spotkają nas kłopoty, możemy liczyć na bezpłatną pomoc prawną. Na stronie UOKiK można znaleźć dane kontaktowe m.in. do rzeczników konsumentów czy Inspekcji Handlowej.

źródło: UOKiK

Sprawdź najnowsze wpisy