Android4

Kilka słów wstępu…

Jak wszyscy wiemy, każde urządzenie elektroniczne musi mieć pewnego rodzaju łącznik między człowiekiem a tym, co dzieje się w jego wnętrzu. W zegarku mamy tarczę ze wskazówkami, dzięki którym odczytujemy która jest godzina. Na mikrofalówce czy pralce mamy zestaw przycisków sterujących oraz ewentualnie wyświetlacz, dzięki którym wydajemy polecenia oraz odczytujemy aktualny stan ich realizacji. W komputerach sprawa ma się już nieco inaczej: jako że urządzenie to jest zdecydowanie bardziej innowacyjnie i wszechstronne, to tu interfejs ten jest także nieporównywalnie bardziej zaawansowany- podobna sytuacja ma miejsce w przypadku telefonów komórkowych, które obecnie dają dużo więcej możliwości niż rozmowa telefoniczna czy sms. Każdy z nich ma w sobie system, który jest swego rodzaju tłumaczem między urządzeniem a człowiekiem, pozwalającym na intuicyjne wykorzystanie jego możliwości. Obecnie dostępne architektury możemy podzielić na prostsze, np. Bada OS, Symbian czy dedykowane konkretnym aparatom systemy, oraz zdecydowanie bardziej rozbudowane: znajdujące zastosowanie w zaawansowanych technicznie telefonach (zwanych smartfonami): Windows Phone, iOS oraz Android. W tym artykule skupimy się na tym ostatnim, który jest jedynym otwartym systemem operacyjnym. Co znaczy że jest on otwarty? Pozwala on na ingerencję użytkownika w jego strukturę, co daje firmom możliwość implementowania w różnych, dowolnie skonfigurowanych sprzętowo urządzeniach ten sam system. Odwzorowanie korzyści z tego płynących znajdziemy w świecie domowych komputerów: dzięki temu że niemal wszystkie korzystają z systemu Windows, gry, programy a także inne pliki można odtworzyć na niemal każdym „pececie”. Użytkownicy mniej popularnego Linux’a mają już z tym problem, bo nie każdy program czy gra wspiera ich system operacyjny. Dzięki temu założeniu, Android jest obecnie jedynym systemem obok iOS stosowanym zarówno w smartfonach, jak i coraz bardziej popularnych multimedialnych tabletach.

Logo Android'a

logo Android’a

  Podstawowe informacje

Co prawda od opublikowania na łamach naszego portalu definicji tego słowa minęło już sporo czasu, to zbytnio się ona nie zmieniła. Kolosalnie zaś zmieniło się jego znaczenie na rynku, a także pozycja wśród konkurencji. Android to obecnie najpopularniejsza platforma systemowa dla urządzeń mobilnych. Składa się z systemu operacyjnego, oprogramowania pośredniego (middleware), interfejsu oraz dodatkowych aplikacji. Upraszczając, jest to system operacyjny dla telefonów komórkowych, smartfonów, tabletów czy netbooków. Oparto go na jądrze Linuksa oraz oprogramowaniu na licencji Apache License kompatybilnej z GNU. Platformy tej  nie wiążą żadne prawa autorskie i to właśnie ta forma licencji oraz darmowy dostęp do technologii dla wolnych deweloperów miały wpływ na bardzo szybki rozwój tego projektu. Wspierany przez Google, natomiast oficjalnie rozwijany przez OHA (Open Handset Alliance– sojusz biznesowy założony przez Google i mający na celu unifikację standardów w urządzeniach mobilnych). Swoją popularność wśród użytkowników Android zawdzięcza ogromnej liczbie aplikacji dostępnych w Android Market, dzięki którym można indywidualnie dopasować funkcjonalność urządzenia wyposażonego w ten właśnie system.

Android Market

Jest pewnego rodzaju targowiskiem, na którym deweloperzy oferują użytkownikom Android’a swoje aplikacje. Jako że jest to system otwarty, to możliwości jest bardzo dużo: dzięki odpowiednim programom trzymając w rękach nasz smartfon możemy go zamienić na przenośną konsolę do gier, urządzenie biznesowe, nawigator samochodowy lub aglomeracyjny, odtwarzacz filmów czy nawet wydajne narzędzie o zastosowaniu inżynierskim. Dostępny zarówno z poziomu systemu, jak i poprzez witrynę internetową market.android.com oferuje obecnie około pół miliona aplikacji, a liczba ta rośnie niemalże wykładniczo. Większość z nich jest darmowa, za część trzeba zapłacić (zazwyczaj od 3 do maksymalnie 20 złotych). Niektórzy producenci stosują system reklam w swoich produktach, co pozwala im na zdobycie zysku bez konieczności pobierania opłat za instalacje swoich aplikacji. Inni znów pobierają indywidualne odpłatności za niektóre, dodatkowe funkcje ich programów (lub właśnie eliminację wspomnianych reklam).

  Właściwości Androida

  • Platforma przygotowana jest do obsługi bibliotek graficznych (VGA, 2D, 3D) bazowanych na OpenGL ES 2.0
  • Dane: magazynowane są w „lekkich”, relacyjnych bazach danych SQLite, co pozwala na gromadzenie ogromnych ilości informacji np. w ramach książki adresowej i gwarantujących bardzo szybki dostęp do nich.
  • Łączność: Android wspiera najpopularniejsze technologie łączności: GSM/EDGE, CDMA, UMTS, Bluetooth, Wi-Fi, LTE, NFC, WiMAX.
  • Obsługa mediów: formaty obsługiwane przez Android: H.263, H.264 (w formacie 3GP lub MP4) MPEG-4 SP, AMR, AMR-WB, AAC, HE-AAC, MP3, MIDI, OGG, FLAC, WAV, JPEG, PNG, GIF, BMP.
  • Wbudowana przeglądarka internetowa: bazowana na open-sourcowym silniku WebKit, połączonym z Chrome V8 Java Script. Obecnie obsługuje także strony korzystające z technologii Flash.
  • Obsługa Java: rozwiązanie dotyczące Javy rozwiązano nie poprzez zastosowanie wirtualnej maszyny Java, lecz przez wirtualny silnik Dalvik zaprojektowany dla Androida, który optymalizuje pracę aplikacji pod kątem użycia procesora oraz zużycia baterii.
  • Wsparcie sprzętowe: Android daje producentom urządzeń szerokie pole do popisu, poza standardami jakimi są wyświetlacze, kamery czy GPS obsługuje: akceleratory 3D, czujniki ciśnienia, żyroskopy, barometry, akcelerometry, termometry.
  • Dodatkowe funkcje: multi-touch,  multitasking-  wielozadaniowość, tethering- udostępnianie Internetu do innych urządzeń.

Odrobina historii Platformę stworzyła firma Android Inc., którą Google zakupiło w 2005 roku. Android pojawił się pierwszy raz na scenie mobilnego oprogramowania w 2007 roku podczas ogłoszenia informacji o założeniu OHA. Krążyły wtedy plotki o tzw. gPhone, czyli smartfonie od Google mającym być konkurencją dla produktów Apple. Wraz z opublikowaniem informacji o platformie oraz konsorcjum OHA 5 listopada 2007, Eric Schmidt  ogłosił że ich zamysł sięga zdecydowanie dalej niż pojedynczy gPhone, że chcą wyposażyć w tę potężną platformę tysiące różnych modeli telefonów. Można uznać te słowa za prorocze, ponieważ w 4 kwartale 2011 roku Android stał się najpopularniejszą mobilną platformą z liczbą 250 milionów urządzeń w użyciu, oraz 700 000 nowych, aktywowanych każdego dnia. Wersje Nazwy kolejnych wersji Androida podążają w kolejności alfabetycznej. Pierwsze dwa to „Astro” (później „Apple Pie”) oraz „Bender” (później „Banana Bread”), jednak dopiero trzeci release: 1.5 Cupcake może być znany większości użytkowników. Następne były kolejno: 1.6 Donut 2.1 Eclair 2.2 Froyo 2.3.x Gingerbread 3.x.x Honeycomb – luty 2011 4.0.x Ice-cream Sandwich – listopad 2011 Nadchodzące wersje to: Jelly Bean oraz Kugelopf.  

Na koniec kilka faktów:

  • w użyciu jest ponad 250 milionów urządzeń z Androidem,
  • każdego dnia przybywa 700 tys. nowych,
  • Android jest obecnie najpopularniejszym systemem mobilnym, z 52,5% udziału w rynku (wyniki badań z trzeciego kwartału 2011),
  • ponad 30 firm zastosowało system Android w swoich urządzeniach. Najpopularniejsze to: Acer, Samsung,  Sony Ericsson, HTC, LG, Motorola
  • powstało już 533 urządzenia bazujące na tym systemie,
  • liczba pobrań aplikacji z Android Marketu przekroczyła 10 miliardów.

   

Google News
Obserwuj ANDROID.COM.PL w Google News i bądź zawsze na bieżąco!
Obserwuj

Grzegorz Kaczmarek