Czy nauka zdalna jest dobrym rozwiązaniem? Zdania są podzielone

4 minuty czytania
Komentarze

Czy nauka zdalna, czyli tak odbywająca się z domu, to rozwiązanie korzystne dla uczniów? Wygląda na to, że niekoniecznie. Tak przynajmniej można stwierdzić, patrząc na wyniki ankiety, którą przygotował ClickMeeting. To platforma, która zajmuje się webinarami, więc jej klienci doskonale powinni zdawać sobie sprawę z ograniczeń i możliwości pracy oraz nauki przez Internet. Jak podchodzą do nauki zdalnej?

Nauka zdalna, czyli jaka?

nauka zdalna
Fot. PixaBay

Ostatnie miesiące pokazały, że nauka zdalna jest możliwa. Oczywiście nie zawsze, ale jednak jest to forma, która może zostać, choć częściowo wprowadzona w życie. Taka forma nauki była znana już wcześniej. Jednak przymusowe zamknięcie w domach, które spowodowane było sytuacją związaną z koronawirusem, pokazało, że taka forma ma też swoje minusy. W końcu, by korzystać z nauczania przez Internet, potrzebny jest do tego odpowiedni sprzęt. Nie każdy uczeń ma dostęp do laptopa z kamerą lub samej kamery internetowej. Do tego dochodzi jeszcze konieczność posiadania słuchawek, a często także i osobnej przestrzeni, gdzie swobodnie można się uczyć.

Takie problemy miało wielu rodziców na całym świecie, nie tylko w Polsce. Trzeba powiedzieć też otwarcie, że na tego typu naukę, po prostu nie byliśmy przygotowani. Zarówno rodzice, jak i sami uczniowie oraz placówki. Jednak po pierwszych problemach, potem „jakoś to poszło”. Platforma, która zajmuje się webinarami od kilku lat, postanowiła więc zapytać swoich użytkowników, jak ich zdaniem przebiegła cała nauka zdalna. I też o to, czy w przyszłości taka forma nauczania ma sens.

Zobacz też: Paczkomaty InDoor, czyli firma wchodzi do budynków.

Przygotowanie, a rzeczywistość

nauka zdalna
Fot. ClickMeeting

Zacznijmy chyba od najważniejszego zagadnienia, czyli od tego, czy placówki edukacyjne są gotowe do nauki zdalnej. Tutaj większość z ankietowanych nie miała żadnych wątpliwości. Aż 86 procent z nich stwierdziło, że placówki nie są przygotowane do nauki zdalnej. Jedynie 13 procent ankietowanych uważa, że placówki są na to gotowe. Widać więc, że tutaj było praktycznie jednomyślnie. Co ciekawe, większość uważała także, że nauka stacjonarna jest efektywniejsza, niż ta prowadzona w domu. Mogłoby się wydawać, że przyswajanie wiedzy w domowym zaciszu może być łatwiejsze. Jednak warto pamiętać, że w domach bywa różnie i nie zawsze można się odpowiednio skupić. Do tego dochodzi brak bezpośredniego kontaktu z kimś, co od razu wytłumaczy uczniowi zagadnienia, których ten nie zrozumiał.

Czy nauka w domu powinna wrócić?

Nauka zdalna
Fot. ClickMeeting

W tej chwili uczniowie wrócili do szkół, ale dalej pozostaje pytanie, czy to dobre rozwiązanie. Dobrze wiemy, że zachowanie odpowiedniego dystansu w szkolnej przestrzeni może być problematyczne. I tutaj zdania były mocno podzielone. Większość (37 procent) uważała, że nauka zdalna powinna powrócić, a 29 procent, że w formie częściowej. Przeciwko takiemu rozwiązaniu było 19 procent ankietowanych, co pokazuje, że taka forma nauki jest jednak czymś ważnym i potrzebnym. Jednak kluczowe jest tutaj to, jak jest to realizowane i jakie są możliwości samych uczniów czy studentów.

nauka zdalna
Fot. ClickMeeting

Zdecydowana większość ankietowanych uważała bowiem, że nauka zdalna jest większym wyzwaniem, niż stacjonarna (aż 74 procent). Jeżeli ta byłaby prowadzona tylko częściowo, zapewne większość osób była z tego faktu zadowolona.

nauka zdalna
Fot. ClickMeeting

Uczelnie wyższe publiczne takie jak Uniwersytet Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Uniwersytet Gdański, Politechnika Gdańska, Politechnika Wrocławska, Politechnika Warszawska, Politechnika Łódzka i prywatne WorldWide School, Polski Uniwersytet Wirtualny, LangMedia oraz Oxford Language Center na długo przed kwarantanną społeczną zdecydowały się na wdrożenie nauczania przez webinary. Dziś chcą rozwijać ten model, ponieważ dzięki jego odpowiedniemu wprowadzeniu i zapewnionemu przez ClickMeeting wsparciu widzą w tym rozwiązaniu dużo zalet. To najlepiej pokazuje, że Polacy nie są przeciwnikami nauczania na odległość, a po prostu nie przyzwyczaili się do nowego oraz nie dostali odpowiedniej pomocy na początku. Dlatego misją naszej firmy jest wsparcie i edukacja osób, które trochę słabiej radzą sobie z obsługą technologii w nauce zdalnej. Chcemy ułatwić pedagogom oraz szkoleniowcom prowadzenie spotkań, lekcji czy wydarzeń online za pomocą naszej platformy – mówi Dominika Paciorkowska, Dyrektor Zarządzająca ClickMeeting.

Źródło: ClickMeeting informacja prasowa

Motyw