zakupy w sieci

Pokochaliśmy zakupy w sieci – trendy w e-commerce się zmieniają

4 minuty czytania
Komentarze

Zakupy w sieci stają się coraz popularniejsze i chyba nikogo to już nie dziwi. Widać też, że ogromny wpływ na to miała sama pandemia wirusa, która zupełnie zmieniła to, jak podejmowaliśmy decyzje zakupowe w pierwszym półroczu 2020.  Jak wyglądały trendy w e-commerce i kto najwięcej zyskał w ostatnich miesiącach?

Zakupy w sieci – trendy i przewidywania

zakupy w sieci

W trakcie pandemii zakupy w sieci stały się dla sporej części użytkowników Internetu codziennością. Badania przeprowadzone przez Geminus dla E-commers Polska pokazują, że obecnie aż 7 na 10 Polaków deklaruje, że takie zakupy są dla nich odpowiednie. W ciągu pandemii zainteresowanie nimi wzrosło o 11 procent, co wydaje się stosunkowo małą wartością. Szczególnie wtedy, kiedy uświadomimy sobie, że przecież większość społeczeństwa starała się przestrzegać zasad i nie wychodziła wtedy z domów. W 2019 roku aż 62 procent osób deklarowało, że dokonuje zakupów przez Internet, a obecnie jest to aż 73 procent.

Tendencja wzrostowa prawdopodobnie nie utrzyma się na takim poziomie, ale zmiany są wyraźnie zauważalne. Przewidywania są jednak optymistyczne, bo zakłada się, że wartość branży e-commerce do końca roku wzrośnie o ponad 18 procent. Zainteresowanie sprzedażą oraz kupowaniem w Internecie wzrosło względem stycznia 2019 roku o 50 procent w marcu i o aż 111 procent w kwietniu tego roku.

Zobacz też: Oto polskie ceny Tesli – tanio nie jest…

Klienci coraz chętniej robią zakupy online, a w czasie pandemii sklepy offline straciły na popularności. To sprawia, że transformacja technologiczna handlu przyspieszyła do maksimum, a nowe e-sklepy pojawiają się na rynku z zawrotną prędkością. Część osób już teraz obawia się, że nie nadąży za klientami. To ma także ogromny wpływ na kanały komunikacji, które wykorzystują marki. – mówi Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender

zakupy w sieci

Automatyzacja kluczem do sukcesu

Która z branży zyskała najwięcej podczas przymusowego zamknięcia w domach? Oczywiście spożywcza, bo zakupy dostarczane bezpośrednio do domów stały się czymś wyjątkowo potrzebnym. Tutaj zanotowano wzrost o aż 715 procent. Razem z tym, zanotowano także znacznie większą aktywność, jeżeli chodzi o reklamowanie tego typu zakupów. Chodzi o e-mail marketing (wzrost o 377 procent), personalizacja wiadomości (157 procent) oraz programy lojalnościowe (77 procent). Do tego dochodziło jeszcze ogromne zainteresowanie jeżeli chodzi samą automatyzację procesów zakupowych. Głównie chodziło o zainteresowanie wykorzystaniem chatbootów w handlu internetowym. Od początku roku zanotowano wzrost zapytań o automatyzację o aż 195 procent.

Ciekawą formą automatyzacji w e-commerce jest też zastosowanie chatbotów. Te mogą zarówno wspierać sprzedaż, jak i obsługiwać klienta, dlatego są dużym odciążeniem dla pracowników tej branży. Wpływają też na poziom satysfakcji kupujących w Internecie. W ostatnim czasie to rozwiązanie również zyskało na popularności. Wzrost liczby wypowiedzi internautów na ten temat porównując kwiecień do stycznia tego roku wynosi 44%. – mówi Ewa Stachowiak, Head of Marketing w SentiOne

Personalizacja oraz marketing

Dalej najpopularniejszą formą kontaktu z klientem, jest wysłanie wiadomości e-mail. To najczęściej wykorzystywany kanał komunikacji w e-commers i nic nie zapowiada tego, żeby wiele się zmieniło w tej kwestii w ciągu najbliższych kilku lat. W samym czerwcu tego roku, zainteresowanie tematem miało być aż 5-krotnie wyższe, niż jeszcze na początku 2020. To nic dziwnego, bo e-mail marketing to dalej najtańsza z możliwości dotarcia do klienta i przedstawienia mu oferty handlowej.

zakupy w sieci

Wbrew pozorom marki w czasie pandemii nie przestały wysyłać wiadomości do swoich klientów. Jednak zmieniło się trochę postrzeganie tej metody na zwiększenie sprzedaży. Obecnie firmy dążą do zwiększenia wartości koszyka i skalowania swojego biznesu, dlatego też w każdym elemencie swoich działań chcą osiągnąć jak najlepsze wyniki. Jeszcze bardziej szczegółowo analizują dane, za pomocą dedykowanych platform – dodaje Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender

Dużym zainteresowanie cieszy się także sam proces personalizacji wiadomości. Coraz częściej można spotkać wiadomości e-mail, które dopasowane są choć częściowo do użytkowników. Mówimy tutaj o imieniu w wiadomości czy nawet w jej treści. Dużo w handlu mają pomagać także programy lojalnościowe, które także w ostatnich tygodniach cieszą się znacznie większym zainteresowaniem, niż na początku roku. Zakupy w Internecie stały się naszą codziennością, a z każdym rokiem będą jeszcze popularniejsze.

Źródło: ExpertSender / Rocket Science

Motyw