Xbox Velocity Architecture

Xbox Velocity Architecture – dlatego właśnie warto czekać na Series X

Bartosz Szczygielski Bartosz Szczygielski Artykuły

Xbox Velocity Architecture to nowy system architektury, który ma być odpowiedzialny za lepszy przesył danych z gry. Nie od dziś wiadomo, że nowe generacje konsol będą bazowały na pamięciach SSD, ale w przypadku sprzętu od Microsoft, wiemy teraz już znacznie więcej, na temat tego, jak taki przesył ma wyglądać. I jest na co czekać.

Xbox Velocity Architecture

Xbox Velocity Architecture
Fot. Microsoft

Xbox Series X ma być najpotężniejszą konsolą na rynku, o czym Microsoft przypomina dość regularnie. Sama specyfikacja sprzętowa nowej konsoli jest już dobrze znana i faktycznie, firma ma powody do zadowolenia. Procesor od AMD oparty na architekturze ZEN 2, 16 GB RAM GDDR6 i wydajność na poziomie 12 teraflopów. To wszystko robi wrażenie, ale równie ważne w tym przypadku jest to, jak zaprojektowano system pamięci SSD. I tutaj właśnie wchodzi Xbox Velocity Architecture, czyli sposób, który może wiele zmienić.

Nowe SSD w Xbox Series X

W konsoli umieszczony zostanie SSD NVMe o pojemności 1 TB, który ma zapewnić stałą wydajność, niezależnie od panującej wewnątrz sprzętu temperatury. Jego przepustowość (do 2,4 GB/s) jest przy tym o ponad 40 razy większa, niż w Xbox One. To wszystko ma się przełożyć na to, że developerzy dostaną stały poziom wydajności I/O przez cały czas, a gracze mają nie zauważyć żadnej różnicy. Nawet w tytułach, które będą wyjątkowo skomplikowane czy rozbudowane i będą potrzebowały szybkiego dostępu do danych.

Zobacz też: Sony spodziewa się sukcesu, więc zwiększa produkcję PlayStation 5.

Tekstury, które będą się szybciej wczytywać

Do tego dochodzi jeszcze dekompresja przyśpieszona sprzętowo. W grach często korzysta się z kompresji w celu zminimalizowania ilości czasu, jaki potrzebny jest do pobrania konkretnych pakietów danych. Tutaj zostanie to przyśpieszone sprzętowo oraz pojawi się nowy algorytm (BCPack), który został zaprojektowany specjalnie na potrzeby konsoli. Ten ma działać równolegle ze standardowym dekompresorem LZ, co ma przełożyć się na blisko 100 razy lepszą wydajność, niż obecna generacja konsol. Taka dekompresja przy teksturach, które stanowią bardzo duży element każdej nowej gry, to rozwiązanie, które ma znacznie przyśpieszyć działanie samych produkcji.

API DirectStorage

Pojawić ma się także zupełnie nowy interfejs API DirectStorage. Microsoft zaznaczył przy tym, że poprzednie API pozostały praktycznie w niezmienionej formie od 30 lat, a od tego czasu bardzo dużo się zmieniło w kwestii pamięci masowej. Dlatego też API DirectStorage zostało dodane do biblioteki DirectX. To ma przełożyć się na lepszą kontrolę nad operacjami I/O oraz samym procesem kolejkowania, czy optymalizacji opóźnień.

SPS, czyli Sampler Feedback Streaming

Sampler Feedback Streaming to nowa technologia, która powstała na bazie wszystkich udoskonaleń występujących w architekturze Velocity. Tworząc gry oraz tekstury do nich, powstają tzw. minimapy. Te odgrywają ogromne znacznie, bo sami gracze widzą je w różny sposób. Będąc oddalonym od obiektu, taka minimapa jest znacznie mniejsza, niż w momencie, kiedy jest się blisko.

Fot. Microsoft

Minimapy mają więc różne rozmiary oraz potrzebują dostępu do różnego rodzaju zasobów, co może powodować proces „doczytywania”. Jak dobrze wiemy, nie jest to nic przyjemnego, a szczególnie w produkcjach z otwartym światem. Obecnie developerzy muszą dodawać takie minimapy nawet wtedy, kiedy potrzebują jedynie ich wycinka, a nie całości. To oczywiście powoduje „zapychanie” zasobów. W Xbox Series X zostanie zamontowany specjalny moduł, który ma cały ten proces znacznie ulepszyć.

Pozwoli on na doczytywanie na żądanie jedynie potrzebnych fragmentów z minimap, a nie ich całości. W ten sposób przepustowość ma się zwiększyć o blisko 2,5-krotnie. Doczytywane będą jedynie te tekstury, które w danym momencie będą w istocie potrzebne. Zważywszy na to, jak szczegółowe potrafią być obecnie gry i z jak wielu elementów składają się tekstury, to istotna zmiana dla całego systemu.

Co to oznacza dla graczy?

Mówiąc najprościej – ma być szybciej i bez zacinania się czy doczytywania. Patrząc na zapowiedzi Microsoftu, coraz bardziej czekamy na ich konsolę. Wygląda na to, że szykuje się naprawdę interesujące starcie pomiędzy Xbox Series X oraz PlayStation 5.

Źródło: Microsoft

Sprawdź najlepsze prezenty na Komunię

Partner poradnika:

Kup prezent na Komunię z apką PAYBACK i zgarnij punkty
Impression Tag
Sprawdź najnowsze wpisy