10 GB transferu T-Mobile

T-Mobile zwróci pieniądze – decyzja UOKiK w sprawie telefonów na kartę

4 minuty czytania
Komentarze

T-Mobie zwróci pieniądze swoim klientom, jeżeli ci mieli na swoim koncie pre-paid niewykorzystane środki. Taką decyzję podjął UOKiK. Kiedy ta wejdzie w życie, klienci sieci T-Mobile będą mogli ubiegać się o zwrot niewykorzystanych przez nich środków. Do teraz pieniądze, które nie zostały „zużyte” na usługi operatora, po prostu przepadały.

T-Mobile zwróci pieniądze

T-Mobile zwróci pieniądze
Fot. T-Mobile

W wielu europejskich krajach zwrot niewykorzystanych środków na koncie jest już standardem. Niestety w Polsce jeszcze nie, ale powoli się to zmienia. UOKiK, czyli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował właśnie o podjęci kolejnej już decyzji. Ta dla klientów operatora T-Mobile będzie bardzo przyjemna. Wcześniej podobna decyzja została wydana dla Polkomtela. Wtedy skończyło się karą w wysokości 20 milionów. Teraz przyszła pora na przyjrzenie się innym operatorom w Polsce. Sprawdzane są regulaminy Orange oraz P4 (Play). W sprawie T-Mobile została już podjęta decyzja.

T-Mobile zwróci pieniądze tym klientom, którzy przeniosą się z opcji na kartę do innego operatora lub po prostu chcą z usługi zrezygnować. UOKiK przyjął zobowiązanie T-Mobile, które ma wejść w życie w ciągu dwóch miesięcy od daty uprawomocnienia się decyzji urzędu. Spółka będzie także musiała powiadomić swoich klientów o tym, że pojawi się opcja pozwalająca im ubiegać się o zwrot niewykorzystanych środków ze swojego konta. Osoby, które skończyły 65 rok życia, zostaną o tym fakcie powiadomieni drogą telefoniczną lub dostaną SMS-a.

Zobacz też: Uplay Plus za darmo na tydzień – warto się pośpieszyć.

Dlaczego potrzebny był UOKiK?

Fot. PixaBay

Sam fakt, że T-Mobile zwróci pieniądze, wynika z unijnego prawa, które weszło w życie jeszcze w 2018 roku. Z jego zapisów wynika, że klient, który zmienia operatora, ma prawo do odzyskania niewykorzystanych środków ze swojego konta, choć może z niego zostać potrącona opłata wynikająca z kosztów poniesionych przez operatora. Ta jednak musi być zapisana w umowie czy regulaminie usługi. Sam zwrot niewykorzystanych środków nie będzie jednak występował automatycznie, a na wniosek samego klienta.

Zważywszy jednak na to, że do tej pory takiej możliwości w ogóle nie było, to duża i potrzebna zmiana. W regulaminie T-Mobile widnieje bowiem taki zapis: „W przypadku utraty Ważności Konta niewykorzystana kwota lub jednostki rozliczeniowe zostają anulowane po upływie 14 dni (…)”. Oznacza to, że pieniądze przepadają, jeżeli nie doładuje się konta. To może zniechęcać klientów do tego, by przejść do konkurencji. To aż dziwne, że do tej pory nie było takiej możliwości. Widać było to zbyt opłacalne dla operatorów, by o to zadbać.

Konsumenci nie mogą tracić niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania. To utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne. Także Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej nakazuje operatorom uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

T-Mobile zwróci pieniądze
Fot. PixaBay

Jak będzie można ubierać się o zwrot od T-Mobile?

Kiedy pojawią się nowe zapisy w regulaminie, trzeba będzie spełnić kilka warunków, by ubiegać się o zwrot od T-Mobile. Na szczęście nie wydaje się to zbyt uciążliwe. Choć prawdopodobnie nie każdy korzystający z oferty pre-paid będzie miał na to ochotę. Czasem kwoty pozostawione na koncie są niewielkie, więc wątpliwe, by nagle T-Mobile zostało zalane wnioskami swoich klientów. Ważne jest też to, że będzie można przenieść pozostawione na koncie pieniądze na inne, które znajduje się w T-Mobile.

  • Uprawnieni będą obecni lub nowi klienci, którzy w chwili złożenia wniosku mają co najmniej 6-miesięczny staż w T-Mobile Polska.
  • Konsument musi złożyć wniosek o zwrot niewykorzystanych środków w ciągu 30 dni od wygaśnięcia ważności konta lub zmiany operatora.
  • Może to zrobić pisemnie, e-mailem lub poprzez telefoniczny kontakt z Biurem Obsługi Abonenta.
  • Zgodnie z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej spółka może pobrać opłatę manipulacyjną – na podstawie decyzji zobowiązującej jej wysokość nie może jednak przekroczyć kwoty dwudziestu złotych.
  • W ciągu 30 dni od złożenia wniosku, pieniądze zostaną przelane na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy. Klient może także zdecydować o przekazaniu środków na jego inne konto w T-Mobile.

Źródło: UOKiK

Motyw