koronawirus zachowania w teleinformatyce

Koronawirus a zachowania konsumentów w teleinformatyce – raport Ericsson

4 minuty czytania
Komentarze

Firma Ericsson przedstawiła raport na temat tego, jak koronawirus wpłynął na zachowania konsumentów w teleinformatyce. Ważnym tematem z punktu widzenia autorów raportu było także to, jak poradziły sobie sieci naziemne i komórkowe ze znacznie zwiększonym zapotrzebowaniem na dane.

Koronawirus a zachowania konsumentów w teleinformatyce – kilka wniosków z raportu

koronawirus zachowania w teleinformatyce

Ericsson przeprowadził w dniach 8-24 kwietnia 2020 badanie wśród użytkowników smartfonów z 11 krajów. Badani stanowili statystyczną reprezentację populacji 700 mln ludzi. Co było celem badania? Chodziło o zebranie informacji o postawach konsumenckich dotyczących rozwiązań teleinformatycznych (ICT) i internetu w obliczu kryzysu COVID-19.

Technologie ICT pozwoliły konsumentom poradzić sobie z kryzysem, ułatwiły również pracę i naukę zdalną. Ważną rolą ICT było także umożliwienie kontaktu z bliskimi. W skali ogólnoświatowej konsumenci deklarują średni wzrost w ilości danych używanych przez smartfony na poziomie 25%. Wielu konsumentów z Indii twierdzi nawet, że ilość danych przesyłanych przez sieci komórkowe wzrosła o co najmniej 50%.

Ericsson sprawdził wykorzystanie aplikacji w czasie epidemii. Najszybciej rosła popularność tych programów, które były związane z kryzysem, zdalną pracą i nauką oraz dobrym samopoczuciem. Na popularności straciły natomiast aplikacje lokalizacyjne, parkingowe i pogodowe. Z raportu wynika, że po zakończeniu pandemii trendy z tego okresu wcale nie muszą ulec odwróceniu. Przykładowo 60% amerykańskich pracowników przewiduje, że po kryzysie przejdzie na wideokonferencje. Tyle samo osób twierdzi, że internetowe konsultacje lekarskie będą popularniejsze od stacjonarnych wizyt.

Kwestia obciążenia sieci i roli 5G

koronawirus zachowania w teleinformatyce

Średnio o 2,2 godziny dziennie wzrósł czas połączenia ze stacjonarną siecią szerokopasmową. W przypadku sieci 4G wzrost wyniósł średnio godzinę dziennie. Dwukrotnie wyższy wzrost dla 4G odnotowano w Indiach.

Co ciekawe, 74% badanych twierdzi, że sieci komórkowe działały tak samo dobrze lub nawet lepiej niż przed kryzysem. 63% respondentów uważa, że 5G podczas pandemii mogło odegrać pozytywną rolę. 40% badanych sądzi, że sieci 5G powinny zostać uruchomione wcześniej, żeby zwiększyć prędkość przesyłu danych.

Operatorzy telekomunikacyjni mogą pochwalić się większym zaufaniem konsumentów, niż giganci z rynku cyfrowego, tacy jak Google, Facebook lub Apple. We Francji, USA oraz Wielkiej Brytanii operatorzy mają nawet większe zaufanie obywateli niż… rządy.

Konsumenci są w stanie udostępnić informacje o sobie w celu kontrolowania rozprzestrzeniania się pandemii. Na każdych 10 konsumentów, 3 boi się jednak, że rządy mogą wykorzystywać prywatne dane obywateli nawet po zakończeniu kryzysu. Przekonanie klientów do omawianych rozwiązań i stosowanie odpowiednich regulacji zapewniających prywatność to wyzwanie, przed jakim stają operatorzy.

Czego oczekują konsumenci od operatorów?

koronawirus zachowania w teleinformatyce

Wielu respondentów pozytywnie oceniło takie działania operatorów, jak umorzenie odsetek za zwłokę i zniesienie limitów danych. Zdecydowanie mniejszy entuzjazm wzbudziło ograniczenie jakości przesyłanych filmów. Za najważniejszy aspekt działań operatorów konsumenci uznają utrzymanie wysokiej jakości usług. Ma to związek z rosnącą popularnością pracy z domu oraz komunikacji online.

Czytaj także: Porzuć Google Chrome i zacznij używać Firefoxa – przeczytaj, dlaczego warto

Blisko połowa ankietowanych chce, żeby operatorzy wdrożyli rozwiązania e-learningowe dla dzieci oraz żeby poszerzali swoją ofertę multimedialną.

Koronawirus a zachowania konsumentów w teleinformatyce – prognozy na przyszłość

Ericsson na podstawie badania sformułował 5 tez dotyczących świata po pandemii wirusa COVID-19. Oto one:

  • Nowe spojrzenie na sieci. 3/4 badanych doceniło niezawodność sieci i uważa, że dostęp do internetu w dowolnych sytuacjach kryzysowych jest niezwykle istotny.
  • Autonomiczne zakupy. 55% ankietowanych wskazuje na to, że w sytuacji zapotrzebowania na dostawy bezkontaktowe, kurierów mogłyby zastąpić drony dostawcze lub pojazdy autonomiczne.
  • Praca bez granic. 60% pracowników uważa, że praca zdalna stanie się nową normalnością, a pracodawcy powinni do niej zachęcać, by stała się podstawową praktyką w biznesie.
  • Zdalna opieka medyczna. Według przewidywań liczba amerykańskich konsumentów, którzy korzystają z konsultacji medycznych online w czasie rzeczywistym, wzrośnie 6-krotnie.
  • Doświadczenia wirtualne. 70% użytkowników wirtualnej rzeczywistości uważa, że większa ilość czasu spędzanego w sieci sprawi, że o statusie będą świadczyć symbole wirtualne, a nie fizyczne dobra.

źródło: Ericsson

Motyw