allegro anulowanie zamówień

Anulowanie zamówień na Allegro już dostępne – sprawdziliśmy, jak to działa

4 minuty czytania
Komentarze

Kilka tygodni temu Allegro zapowiedziało, że w przyszłości pozwoli na anulowanie już złożonych zamówień. Funkcja została dodana szybciej, niż niektórzy się tego spodziewali. Nie towarzyszył temu rozgłos podobny do tego powstałego wówczas, gdy Allegro zapowiadało dodanie tego mechanizmu. Jak w praktyce działa anulowanie zamówień na Allegro i dlaczego ta niepozorna funkcja naprawdę stanowi wartość dodaną dla platformy i jej użytkowników?

Anulowanie zamówień na Allegro to opcja, która nie jest rewolucją, ale i tak wiele ułatwia

Nowa funkcja nie tyle daje klientom nowe uprawnienia, ile znacząco ułatwia życie kupującemu jak i sprzedającemu w przypadku, gdy ten pierwszy rezygnuje z transakcji. Pamiętajmy w końcu, że kupując coś na Allegro od sprzedającego prowadzącego działalność gospodarczą, zgodnie z prawem mamy 14 dni na zwrot towaru. Po co jednak zawracać sobie jak i sprzedającemu głowę, skoro wiemy, że chcemy zrezygnować z zakupu jeszcze zanim towar został do nas wysłany?

allegro anulowanie zamówień

W takiej sytuacji można jeszcze skontaktować się ze sprzedawcą np. drogą mailową. Mimo wszystko, napisanie i wysłanie maila chwilę trwa, nie wiemy też, kiedy sprzedawca go odczyta. Jeśli stanie się to już po wysyłce towaru, będziemy musieli czekać na przesyłkę tylko po to, by od razu ją odesłać. Chyba że skorzystamy z opcji anulowania zamówienia, którą udostępniło Allegro. Wtedy wystarczy kilkanaście sekund, żeby załatwić sprawę.

Cały proces w praktyce

Ostatnio zamówiłem produkt na Allegro. Po wybraniu sposobu płatności strona na chwilę się zawiesiła – musiałem odświeżyć ją i w efekcie płatność nie została zarejestrowana, choć produkt już kupiłem. W opcjach zamówienia mogłem oczywiście ponowić płatność i byłoby to najprostsze wyjście. Uznałem jednak, że przetestuję, jak działa funkcja anulowania zamówień. Przedmiot kupiłem ponownie, a nieopłacone zamówienie anulowałem.

allegro anulowanie zamówień

Żeby anulować złożone zamówienie, należy w panelu Moje zakupy znaleźć odpowiednie z nich i rozwinąć szczegóły zamówienia. Tam znajdziemy opcję anulowania. Gdy ją wybierzemy, zostaniemy poproszeni o podanie przyczyny rezygnacji z zamówienia poprzez wybranie odpowiedniej pozycji z listy. Jeszcze jedno kliknięcie i gotowe. Jeżeli nie udało nam się opłacić zamówienia, nic już się nie dzieje – zostaje jedynie odnotowane, że anulowaliśmy zamówienie. Jeśli natomiast zapłaciliśmy za zakupione produkty, to sprzedający w ciągu 14 dni zwróci nam środki na konto, z którego płaciliśmy. By formalności stało się zadość, otrzymujemy jeszcze maila od Allegro z potwierdzeniem całej operacji.

Nie wszystko można anulować

Opcja anulowania zamówienia jest dostępna w przypadku zakupów od sprzedającego, który posiada konto firmowe. Z funkcji nie skorzystamy, gdy od złożenia zamówienia minęło więcej niż 3 dni lub gdy realizacja zamówienia już się rozpoczęła, czyli gdy sprzedający zmieni status naszego zamówienia np. na w realizacji lub poda nam numer do śledzenia przesyłki. O tych zasadach pisze Allegro na swojej stronie.

allegro anulowanie zamówień

Do końca lipca trwa okres przejściowy. W tym czasie sprzedający mogą wyłączyć opcję anulowania zakupów swoim klientom. Na niewiele to się jednak zda – ci ostatni nadal będą mogli zrezygnować z zakupu, tyle że będą musieli przechodzić standardową procedurę zwrotu towaru.

Warto jeszcze wspomnieć o kategoriach, w których nie możemy anulować zakupu. Są to leki, produkty inwestycyjne, karty podarunkowe, kody, gry online, audiobooki, e-booki. Nie można także anulować zamówień, których sposób dostawy to wysyłka e-mailem.

Jak to wygląda od strony sprzedającego?

allegro anulowanie zamówień
źródło: Allegro

Gdy kupujący anuluje zamówienie, sprzedający otrzyma o tym informację mailem oraz w swoim panelu. Wtedy powinien zmienić status na anulowane oraz jeśli kupujący opłacił zakupy, zwrócić mu środki przez Allegro Finanse. Kolejne kroki to aktualizacja liczby dostępnych sztuk w ofercie i złożenie wniosku o rabat transakcyjny. Allegro zapowiedziało, że jeśli kupujący nie zapłaci za zakup lub zostanie mu zwrócona wpłata przez Allegro Finanse, wniosek o zwrot prowizji będzie rozpatrywany na korzyść sprzedawcy. Niedoszły nabywca produktu nie będzie musiał potwierdzać, że do transakcji rzeczywiście nie doszło.

Możliwość anulowania zamówień na Allegro to świetny pomysł

Można się wręcz dziwić, dlaczego ta funkcjonalność pojawiła się dopiero teraz. Nie ma jednak co narzekać. Dzięki anulowaniu zamówień niejeden kupujący i sprzedający zaoszczędzi sporo czasu.

Czytaj także: Blokada konta Allegro – kolejne oszustwo, na które musimy uważać

Zobaczymy, co zrobi Allegro po okresie testowym. Jeśli wszystko będzie działało sprawnie, być może w sierpniu możliwość anulowania zamówień zostanie w jakiś sposób rozszerzona.

Motyw