iPad

iPad po 10 latach od debiutu nadal nie ma sobie równych

5 minut czytania
Komentarze

Właśnie mija 10 lat odkąd iPad został zaprezentowany przez Steve’a Jobsa. Była to, jak on sam wtedy przyznał, trzecia kategoria urządzeń – znajdująca się gdzieś między smartfonami, a laptopami. Jobs zaprezentował iPada zaledwie kilka dni po zakończeniu corocznej wystawy Consumer Electronics Show w Las Vegas. Były to czasy, gdy netbooki dominowały w sprzedaży komputerów osobistych.

Zobacz także: Darmowy edytor PDF. Najlepsze programy do edycji dokumentów

„Są powolne, mają wyświetlacze niskiej jakości, a oprogramowanie na nich jest stare i nieporęczne” – twierdził Jobs, kpiąc z obsesji branży komputerowej na temat netbooków. „W niczym nie są lepsze od laptopa, są tylko tanie”.

iPad odpowiedzią na netbooki

Apple miał odpowiedź na netbooka, czyli 9,7-calowy tablet. Najważniejszym elementem oferty marketingowej iPada była możliwość posiadania pełnej przeglądarki, którą można obsługiwać dotykiem. Dostępne od samego początku były też aplikacje z App Store. W tym czasie pierwsze sukcesy odnosił iPhone, ale Jobs chwalił się, że iPad to „najlepsze doświadczenie przeglądania, jakie kiedykolwiek miałeś”. Apple chciał również stworzyć trzecią kategorię urządzeń, która byłaby lepsza w niektórych zadaniach niż laptop lub smartfon. iPad został zaprojektowany z myślą o wygodnym przeglądaniu stron Internetowych, poczty e-mail, zdjęć, filmów, muzyki, gier i książek. „Kolejna kategoria urządzeń, będzie musiała być lepsza w tego typu zadaniach niż laptop lub smartfon, w przeciwnym razie nie ma powodu, by istniała” – powiedział Jobs.

iPad

Steve Jobs wyśmiewa konkurencję

Pogłoski o iPadzie pojawiły się w związku z wydarzeniem prasowym Apple’a w styczniu 2010 roku. Uczestnicy CES oczekiwali urządzenia typu tablet, a pracownicy Microsoftu śmiali się z plotek. Firma ta właśnie wprowadziła system Windows 7 i wprowadziła kilka drobnych ulepszeń w zakresie funkcji dotykowych. Steve Ballmer, CEO Microsoftu w 2010 roku, wykorzystał swoją przemowę na CES, aby zademonstrować urządzenia dotykowe od producentów takich jak Pegatron, Archos i HP. Na tych sprzętach działało „stare, nieporęczne oprogramowanie komputerowe”, które Jobs wyśmiewał kilka dni później, a Ballmer usiłował demonstrować HP Slate, aby pokazać software Kindle i odtwarzanie wideo. To był po prostu Windows 7 wciśnięty w nową formę, z bardzo małymi zmianami. Microsoft początkowo próbował wprowadzić pomysł na tablety w 2001 roku, za pomocą Windows XP Tablet PC Edition, a potem pokazał nawet specjalne ultra-mobilne komputery PC w 2006 roku – ale obie inicjatywy zakończyły się niepowodzeniem.

Początki iPada nie były łatwe

iPad był wyzwaniem dla netbooków, laptopów, a nawet samego systemu Windows. Pomysł trzeciej kategorii urządzeń, a mianowicie tabletów, był wówczas trudny do zrozumienia dla wielu osób. iPad był szeroko wyśmiewany także z powodu nazwy w kilka dni po ogłoszeniu, a niektórzy analitycy przewidywali, że zniknie szybko z rynku. Nazywano go „większym iPhone’m” i wytykano, że w zasadzie niczym nie różni się od smartfona. Analitycy twierdzili, że nie będzie to znacząca linia produktów. Apple sprzedało 300 tysięcy iPadów pierwszego dnia sprzedaży, a 2 miliony sprzedanych egzemplarzy trafiło o klientów niecałe dwa miesiące później. Po sprzedaży 7,5 miliona iPadów w 2010 roku., Apple sprzedało 32,4 miliona iPadów w 2011 r., 58,3 miliona w 2012 roku oraz 71 milionów w 2013 roku. Niemal natychmiast okazało się, że prawie wszyscy się mylili, a Apple sprzedało do tej pory ponad 350 milionów iPadów.

iPad Pro 2018 recenzja

Potem konkurencja próbowała zrobić to samo

Odpowiedzi na iPada były różne. Microsoft przestawił się na przyjazny dla użytkownika interfejs w Windows 8, aby wprowadzić go na rynek w październiku 2012 roku, Nawet uruchomiono własną linię tabletów Surface zaprojektowanych z myślą o konkurencji z iPadem. Producenci komputerów pospieszyli, aby stworzyć szereg różnych hybryd tabletów i laptopów, ale Microsoft posunął się za daleko z Windows 8 i cofnął wiele zmian z kolejnymi aktualizacjami, aż do uruchomienia Windows 10. Producenci urządzeń z systemem Android próbowali również konkurować z iPadem z różnym powodzeniem. Samsung wprowadził serię tabletów i smartfonów Galaxy Note prawie dwa lata po wprowadzeniu iPada. Mniejsze wersje, czyli smartfony Note stały się popularne, większe tablety nie odniosły takiego sukcesu jak iPad. Amazon wprowadził również na rynek serię tabletów Fire, które stały się najbliższym konkurentem Apple na rynku tabletów, ze względu na ich atrakcyjne ceny. Android ma problemy z dostosowaniem się do większych ekranów, a twórcy aplikacji nie w pełni zaakceptowali aplikacje na tablety z Androidem.

iPad również musiał dostosować się do rynku

Apple również dostosowało się do rynku. Wszystkie iPady z aktualnej oferty spółki obsługują teraz klawiaturę i rysik. Te od lat są elementem tabletów z systemem Windows, a firma z Cupertino dostosowuje także iPada, aby system operacyjny i sprzęt były w stanie wykonywać więcej zadań podobnych do laptopów. iPad mógł zmienić rynek tabletów, ale wydaje się, że rozwija się w coś więcej. Następna dekada określi, czy pozostanie trzecią kategoria urządzeń, które mogą od czasu do czasu wypełnić lukę między tabletem a komputerem, czy też iPad jest gotowy, by w pełni wykorzystać życie jako laptop.

Źródło: The Verge

Motyw