nie kupuje on-line

Znamy powody, dlaczego 38% Polaków wciąż nie kupuje on-line

4 minuty czytania
Komentarze

Choć zakupy przez internet są w naszym kraju coraz bardziej popularne, to 38% z nas nie kupuje on-line żadnych towarów czy usług. Powody, dla których tak się dzieje oraz wiele innych ciekawych informacji znajdujemy w raporcie „E-commerce w Polsce 2019”, który warto przywołać, korzystając z końcoworocznego czasu podsumowań.

Dlaczego część z nas nie kupuje on-line?

nie kupuje on-line

Z tegorocznego badania Gemius/PBI wynika, że 38% Polaków nie robi zakupów przez internet. Najczęściej podawanym powodem jest chęć obejrzenia produktu przed zakupem. Wiele osób narzeka także na zbyt wysokie koszty dostawy oraz uważa się za przyzwyczajonych do tradycyjnych kanałów sprzedaży. Niektórzy obawiają się o poziom bezpieczeństwa internetowych płatności oraz o ew. problemy z gwarancją. Osoby niekupujące przez internet do zmiany zdania mogłyby zostać przekonane, jak same twierdzą, niższą ceną produktów, niższymi kosztami dostawy oraz szybszą dostawą.

Od czego zależy, czy chętnie robimy zakupy przez internet?

nie kupuje on-line

Przeciętna osoba robiąca zakupy przez internet jest nieco młodsza i lepiej wykształcona od niekupującego w sieci. Ludzie robiący zakupy przez internet częściej pochodzą z dużych miejscowości i dobrze oceniają swoją sytuację finansową od tych, którzy nie kupują on-line. Warto jednak zaznaczyć, że zarówno osoby robiące zakupy przez internet, jak i te, które tego nie robią, można znaleźć w każdej grupie społecznej.

Od czego zależą wybory zakupowe osób, które kupują w sieci?

nie kupuje on-line

Klienci sklepów internetowych przy wyborze konkretnego miejsca na zrobienie zakupów kierują się głównie trzema czynnikami. Są to atrakcyjna cena produktu, niskie koszty dostawy oraz pozytywne wcześniejsze doświadczenia kupujących. Te czynniki najbardziej motywują Polaków do wyboru konkretnego sklepu internetowego, niezależnie od wieku, płci czy wykształcenia. Mężczyźni częściej jednak korzystają z porównywarek cen, a kobiety preferują czytanie opinii o danym sklepie np. na forach internetowych. Na wiarygodność sklepu internetowego w oczach Polaków największy wpływ mają opinie o nim. Ważna jest także dostępność opcji płatności przy odbiorze oraz czytelna informacja o zasadach zwrotów i reklamacji.

Ponad 1/3 z nas w ogóle nie kupuje on-line, ale co kupują pozostali?

nie kupuje on-line

Polacy najchętniej kupują przez internet odzież oraz wszelkie przedmioty z nią związane. Dużą popularnością cieszą się też wytwory kultury, takie jak książki, filmy czy gry oraz kosmetyki i perfumy. Odzież oraz obuwie są też najchętniej kupowanymi towarami wtedy, gdy Polacy decydują się na zakupy z zagranicznych serwisów. Wtedy jednak od książek, filmów oraz gier popularniejsza jest biżuteria. Jeśli chodzi o to, jakie towary kupujemy, duże znaczenie ma płeć. Kobiety częściej wybierają odzież, obuwie, książki i płyty, kosmetyki, produkty farmaceutyczne, artykuły dziecięce, biżuterię oraz produkty spożywcze. Mężczyźni decydują się natomiast na sprzęt RTV/ AGD, telefony i akcesoria GSM, samochody oraz części samochodowe, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, a także ubezpieczenia oraz artykuły dla kolekcjonerów.

Ile Polacy wydają na zakupy on-line?

Miesięczne wydatki przeciętnego internauty na odzież, akcesoria i dodatki wyniosły 253 zł. Na książki, płyty oraz filmy statystyczny Polak wydaje podczas internetowych zakupów 83 zł miesięcznie. Bilety do kina i teatru to koszt 74 zł co miesiąc, a za obuwie płacimy średnio 230 zł. Artykuły spożywcze kupowane on-line kosztują nas średnio 204 zł miesięcznie. Produkty farmaceutyczne 107 zł, kosmetyki i perfumy – 139 zł. Przeciętny internauta wydaje 951 zł w ciągu 6 miesięcy na sprzęt RTV/AGD, a 605 zł (także w ciągu 6 miesięcy) na urządzenia mobilne.

Czytaj także: Kolejne podwyżki prowizji na Allegro i wiele innych zmian także dla kupujących

Badanie zostało zrealizowane przy pomocy ankiet CAWI (Computer-Assisted Web Interview) na panelu internetowym. Dane były zbierane w kwietniu 2019 roku. W badaniu wzięły udział 1643 osoby mające 15 lub więcej lat. Celem badania było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online.

Źródło: Badanie E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-commerce Polska, opracowanie na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej.

Motyw