Wiemy, że internet znosi bariery geograficzne i czasowe – służąc komunikacji, handlowi czy rozwojowi. Wiemy też, że bywa źródłem rozrywki, wzruszeń, a czasami obrzydzenia pomieszanego ze strachem – kto nie zwątpił w ludzi, przeglądając sieć, niech pierwszy rzuci kamieniem. GUS opublikował ciekawe badanie, dotyczące internetowej aktywności Polaków – zobaczmy, jak prezentujemy się w liczbach.
Raport GUS z marca 2019 roku pokazuje, jak Polacy korzystają z Internetu
Główny Urząd Statystyczny w ramach badania rozwoju polskiego społeczeństwa informacyjnego opublikował raport o internetowej aktywności Polaków w 2018 roku. Badania wykorzystywania technologii informacyjnych są prowadzone w Unii Europejskiej od 2003 roku. GUS prowadzi je cykliczne od akcesu Polski do UE. Najnowsza publikacja pochodzi z marca 2019 roku, dostarczając interesujące dane o wykorzystaniu internetu przez osoby prywatne w naszym kraju. Kwestią sporną jest dobór pytań i konstrukcja kwestionariusza, jednak badanie pozostaje atrakcyjne dla ciekawskich.
Zobacz też: Czy warto instalować antywirus na Androidzie?
Dostępność Internetu w polskich domach
- 84% gospodarstw domowych posiada dostęp do internetu, co jest wynikiem gorszym od średniej Unii Europejskiej o 5 punktów procentowych.
- 16% gospodarstw domowych nie ma dostępu do sieci – główną przyczyną jest brak potrzeby korzystania.
Jak my, Polacy, korzystamy z internetu?
- Wyszukiwanie informacji o towarach lub usługach – 64%
- Korzystanie z poczty elektronicznej – 61%
- Korzystanie z serwisów społecznościowych – 50%
- Wyszukiwanie informacji związanych ze zdrowiem – 48%
- Korzystanie z bankowości elektronicznej – 44%
- Umieszczanie w Internecie własnych treści – 26%
- Odsyłanie wypełnionych formularzy urzędowych – 24%
- Pozyskiwanie informacji ze stron urzędów – 24%
- Korzystanie z serwisów poświęconych turystyce – 18%
- Granie w gry komputerowe, pobieranie gier, odtwarzanie – 18%
- Sprzedaż towarów lub usług (np. na aukcjach) – 14%
- Pobieranie programów (bez gier) – 13%
Boli mnie osobiście brak pytań o korzystanie z serwisów informacyjnych czy np. naukę, ale tak wygląda lista Głównego Urzędu Statystycznego. Proszę zwrócić uwagę, że mimo 50% respondentów korzystających z mediów społecznościowych, tylko ćwierć przyznała się do publikowania własnych treści. Czyż nie kłóci się to z liczbą powiadomień na Facebooku i wzmożoną aktywnością naszych internetowych znajomych? Ciekawe, że więcej osób szuka informacji związanych ze zdrowiem, niż używa e-bankowości. Intrygujący jest podpunkt z grami – czy tajemnicze „odtwarzanie” – oznacza multimedia? Oglądanie filmów czy słuchanie muzyki dzięki internetowi jest coraz popularniejsze, a tego również zabrakło w publikacji. Pozostaje czekać na następne edycje badania.
Zobacz też: Podsumowanie konferencji Googla
Technologia w służbie administracji
Godne uwagi jest, że korzystanie z e-administracji staje się coraz popularniejsze. Stanowi to dowód na postępującą informatyzację społeczeństwa – 24% obywateli Polski odsyła formularze urzędowe przez internet. Uważam, że jest to świetny wynik, a ten wskaźnik będzie rósł. Oznacza to mniejsze kolejki w urzędach, ulepszanie infrastruktury cyfrowej i krótszy czas oczekiwania na decyzje administracyjne.
E-Polacy, jak łączymy się z internetem?
Kantar Polska przeprowadziło ciekawe badanie dla Ministerstwa Cyfryzacji w czerwcu 2019 roku. Wyniki mogą być zaskakujące – komputer przestał być najczęściej używanym narzędziem do łączenia się z siecią. Polacy wolą smartfony za sprawą ich mobilności i łatwości w obsłudze. Dodatkowo aż 86% badanych chciałoby więcej internetu w służbie zdrowia i administracji. Chcemy więcej, szybciej i zawsze – może niedługo prześcigniemy średnią europejską?
Źródło: gov.pl, stat.gov.pl