iPhone 11 Pro Max

Haptic Touch w iPhone 11 kontra 3D Touch – czym różnią się funkcje?

3 minuty czytania
Komentarze

Po wielu plotkach, Apple w tym roku zrezygnowało z 3D Touch w najnowszych smartfonach. iPhone 11, 11 Pro oraz 11 Pro Max zyskały zamiast tego Haptic Touch, znany już od roku z modelu XR. 3D Touch dostępny był we flagowych telefonach firmy od debiutu iPhone’a 6S. Opcja nie spełniła pokładanych w niej nadziei i została porzucona. Czym różni się jej następca, czyli Haptic Touch?

Zobacz także: Samsung Galaxy Note10+ kontra iPhone 11 Pro Max — który radzi sobie lepiej z upadkami?

Czym jest Haptic Touch w iPhone 11?

Haptic Touch jest funkcją zbliżoną do 3D Touch. Po raz pierwszy została wprowadzona w 2018 roku, wraz z premierą iPhone’a XR. Do września tego roku dostępna była tylko w tamtym urządzeniu. Haptic Touch wykorzystuje silnik Taptic Engine i zapewnia dotykowe sprzężenie zwrotne po naciśnięciu ekranu. To też gest dotknięcia i przytrzymania, który można używać w systemie iOS 13. Opcja jest aktywowana przez naciśnięcie ekranu w odpowiednim miejscu, aż wyczujemy delikatne drżenie. Następnie pojawi się dodatkowe menu, z zawartością różniącą się w zależności od tego, gdzie używana jest funkcja. Proste dotknięcie to aktywacja menu pomocniczego. 

Czym się różni Haptic Touch od 3D Touch?

3D Touch obsługuje wiele poziomów nacisku, dzięki czemu można uzyskać wrażenie mocniejszego lub słabszego naciśnięcia. Apple używa wielu poziomów gestów zwanych „peek and pop”. W przypadku 3D Touch za pomocą słabszego kliknięcia mogliśmy dokonać szybkiego podglądu strony internetowej, a silniejsze naciśnięcie powodowało otwarcie linku w przeglądarce Safari. Te drugie gesty nie są dostępne w przypadku Haptic Touch, z uwagi na tylko jeden poziom nacisku. Jest nim długie naciśnięcie, a nie jego wiele poziomów. Nadal możliwe jest osiągnięcie podobnej funkcjonalności. Wystarczy nacisnąć i przytrzymać ekran, a następnie stuknąć wybraną sekcję. 

Gdzie działa Haptic Touch?

Haptic Touch działa wszędzie tam gdzie 3D Touch. Można używać go w ikonach aplikacji na ekranie głównym, aby wywołać szybkie działanie, w linkach, numerach telefonów i adresach. Umożliwia wyświetlanie podglądu zawartości lub aktywowanie różnych gestów na iPhonie, ewentualnie wywoływanie menu kontekstowego. Istnieją jednak pewne zasadnicze różnice między funkcjami. Na przykład przy pomocy 3D Touch możliwe jest naciśnięcie dowolnego miejsca na klawiaturze, co zmienia klawiaturę iOS w touchpad. W przypadku Haptic Touch można użyć tego gestu na spacji. Zmieniło się również usuwanie aplikacji. Znika krótkie naciśnięcie i przytrzymanie, co powoduje „drganie” aplikacji. Zamiast tego mamy opcję zmiany kolejności aplikacji, która także pozwala na ich usunięcie. Nadal można używać starej metody, ale naciśnięcie musi być dłuższe. Haptic Touch zasadniczo działa w większości programów Apple, a także niektórych aplikacjach innych firm. Prawie wszystkie z nich mają dodatkowe elementy, które można aktywować dotykowym gestem. 

Czy Haptic Touch działa inaczej?

Tak, przede wszystkim działa zdecydowanie wolniej niż poprzednik. Haptic Touch to uczucie naciśnięcia i przytrzymania, podczas gdy 3D Touch to szybsze naciśnięcie z użyciem siły. Rzeczywisty haptyczny element sprzężenia zwrotnego w Haptic Touch jest podobny do tego z 3D Touch. Tak jak wcześniej wspomniałem, w przypadku Haptic Touch nie ma drugiego poziomu informacji zwrotnej. 

Dlaczego Apple pozbyło się  3D Touch?

3D Touch nigdy nie było dostępne na iPadach, dlatego Apple mogło go skorygować, aby upewnić się, że iPhone oraz tablety firmy oferują podobne doświadczenia. iPad nigdy nie otrzymał dostępnych podobnych gestów. 3D Touch był także, mimo wszystko, cechą marginalną. Nie stanowił nigdy głównego nurtu. Prawdopodobnie dlatego Apple zdecydowało się z czasem na funkcję znacznie mniej skomplikowaną i ostatecznie bardziej intuicyjną. Jeden gest naciśnięcia jest łatwiejszy w użyciu niż kilka wariantów. 

źródło: Macrumors

Motyw