Autonomiczne auta – 5G to podstawa do ich rozwoju

mm Adam Lulek Artykuły 2019-08-20

Branża łączności i automatyzacji mobilności w Wielkiej Brytanii (CAM) pracuje nad układanką wyzwań, które stoją przed nami w związku z bezpieczną jazdą autonomicznym samochodem. Rozwój łączności sieciowej 5G jest kluczowym elementem tej układanki, ponieważ pozwala na zbudowanie wokół niej nowych platform, które uwolnią pełny potencjał CAM. Autonomiczne auta zbliżają się wielkimi krokami.

Autonomiczne auta – łączność to podstawa

Szybka i niezawodna łączność ma kluczowe znaczenie dla pomyślnego wdrożenia połączonych i samodzielnych pojazdów. Umożliwia przepływ danych generowanych przez te auta oraz pozwala na przetwarzanie danych i przekształcanie ich w spostrzeżenia, które stanowią podstawę decyzji. Te z kolei stanowią elementy składowe usług, z których ostatecznie skorzystają konsumenci i biznes. W przejściu z dzisiejszych systemów transportowych na systemy z lat 30. XXI wieku i później nie można bagatelizować znaczenia tej infrastruktury do przesyłania danych.

Właśnie dlatego branża CAM w Wielkiej Brytanii uważa niedawne wprowadzenie technologii mobilnych 5G do miast w Wielkiej Brytanii przez EE i Vodafone za ogromną szansę. Podczas gdy sieci 4G stanowią niezbędny szkielet do opracowania podstawowych systemów komunikacji samochodowej, 5G oferuje dodatkową warstwę usług i możliwości.

Premiera 5G jest kluczowym momentem w dążeniu sektora CAM do zobaczenia połączonych i autonomicznych pojazdów na brytyjskich drogach do 2030 roku. Potencjał technologii opiera się na trzech kluczowych zaletach: szybkości, niezawodności i pojemności. Możemy głębiej zbadać, dlaczego każda z tych mocnych stron jest tak ważna dla pojazdów połączonych i poruszających się samodzielnie.

Autonomiczne auta – czyli szybkość reakcji

Technologia 5G może zapewnić znacznie krótsze opóźnienia (5 milisekund lub mniej) i znacznie wyższe prędkości (1 gigabit + na sekundę) niż 4G (które obecnie wynoszą średnio około 30 megabitów na sekundę). Dzięki tym ulepszeniom komunikacja w sieci może być znacznie szybsza, co otwiera ogromne możliwości dla podłączonych pojazdów.

Pojazdy podłączone i poruszające się w trybie 5G będą mogły komunikować się ze sobą oraz z infrastrukturą przydrożną wydajniej i szybciej, co może pomóc w ograniczeniu korków i wąskich gardeł. Być może najbardziej transformacyjną korzyścią technologii 5G będzie bezpieczeństwo na drodze. Pojazdy połączone i samojezdne wyposażone w 5G szybciej rozpoznają warunki drogowe i potencjalne zagrożenia.

Będą w stanie odbierać informacje z pojazdu o kilka samochodów dalej oraz ponad pięciokrotnie szybciej niż pojazd wyposażony w 4G i o rząd wielkości szybciej niż człowiek. Ta niemal natychmiastowa reakcja może radykalnie zmniejszyć liczbę wypadków drogowych nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale i na świecie. Sam pojazd niemal natychmiast wiedziałby, co dzieje się dziesiątki, a nawet setki metrów przed nim, a nie tylko to, co widzą jego czujniki.

Zobacz także: Oto Harmony OS – autorski system Huawei

Niezawodność – awaria nie wchodzi w grę

W przypadku wdrożeń pojazdów połączonych i poruszających się samodzielnie bezpieczeństwo publiczne jest priorytetem numer jeden. Obsługiwane technologie po prostu muszą być bezpieczne. Sieci 5G zostały stworzone specjalnie z myślą o tak krytycznych aplikacjach i jako takie są zaprojektowane tak, aby zapewniały prawie 100% czasu działania i niezrównaną stałość usług sieciowych. Niezawodny zasięg 5G i wiodąca nadmiarowość sieci są istotnymi czynnikami, które sprawiają, że pojazdy z napędem elektrycznym i samobieżne poruszają się tak bezpiecznie, jak to możliwe na drogach Wielkiej Brytanii.

Pojemność 5G

Połączone i samodzielne pojazdy oraz ich wbudowane czujniki generują fenomenalną ilość informacji. Testowanie połączonych i samojezdnych pojazdów w Millbrook Proving Ground w wiejskim Bedfordshire rutynowo generuje do 4 TB danych, a czasem nawet ponad 4 TB każdego dnia. Sieci 4G po prostu nie mają zdolności do niezawodnego przesyłania tak ogromnej ilości bitów i bajtów.

Na szczęście 5G ma znacznie większe możliwości przesyłu niż 4G. Sieci 5G są specjalnie zaprojektowane do jednoczesnego zarządzania ogromną liczbą aplikacji o wysokim zapotrzebowaniu. Ta zwiększona pojemność daje całemu ekosystemowi możliwość skalowania w miarę, jak coraz więcej połączonych pojazdów trafia na drogę – nieocenione dla rozwoju sektora CAM.

5G turbodoładowuje pojazdy połączone i rozwijające się

Rozwój połączonych i samodzielnych pojazdów w Wielkiej Brytanii jest już bardzo zaawansowany, ale 5G zapewnia bardzo pożądane przyspieszenie tego procesu. Na przykład wdrożenie 5G w Londynie umożliwi Smart Mobility Living Lab (SMLL) – zaawansowane połączone środowisko wykorzystujące otwarte i zamknięte trasy do testowania przyszłych technologii, usług i modeli biznesowych w zakresie mobilności – aby przetestować implikacje 5G dla podłączonych pojazdów w rzeczywistości.

SMLL to tylko część światowej klasy ekosystemu testowania i rozwoju pojazdów połączonych i samojezdnych aut w Wielkiej Brytanii, znanego jako Testbed UK, któremu towarzyszą wiodące ramy regulacyjne ukierunkowane na wspieranie rozwoju technologicznego.

Aby wpłynąć na stosowną politykę, Zenzic wspiera rozwój CAM za pomocą „Planu działania w zakresie mobilności połączonej i zautomatyzowanej do 2030 r.”, który określa kroki techniczne, infrastrukturalne i prawne wymagane do osiągnięcia bezpiecznego, wydajnego wdrożenia pojazdów połączonych i poruszających się samodzielnie. Bardzo ważne jest, aby przepisy prawne i polityki były opracowywane wspólnie z technologią – dzięki temu istnieje szansa, że do 2030 r. system będzie gotowy.

Źródło: techradar






Przewiń stronę, by przeczytać kolejny wpis
Przewiń stronę, by przeczytać kolejny wpis
x