Ta osoba jest sexy! Afera z kobietą z przyrodzeniem w Cyberpunk 2077!

mm Adam Lulek Artykuły 2019-06-12

CD Projekt Red pojawił się na tegorocznym E3 z nowym zwiastunem Cyberpunk 2077. Wraz z tym ujawnieniem pojawiły się nowe postacie, nowe technologie i nowe obrazy z długo oczekiwanej gry RPG. Dużym zaskoczeniem jest udział w projekcie popularnego aktora – Keanu Reeves. Jednak pewien materiał z gry zaskoczył wielu obserwatorów.

Dziewczyna z przyrodzeniem w Cyberpunk 2077

Omawiany obraz pojawił się w reklamie technologii raytracing firmy Nvidia, która daje twórcom gier nowe narzędzia do oświetlania ich scen. Na pierwszy rzut oka obraz wygląda jak każda inna słabo oświetlona klatka schodowa, choć oświetlona przez jakąś nowomodną technologię. Jednak po powiększeniu reklamy na środku kadru coś wyskakuje…

Cyberpunk 2077 LGBT

Postać kobieca w jednej z tych reklam ma męskie przyrodzenie. Reklama dotyczy napoju bezalkoholowego o nazwie Chromaticure, który smakuje jak „16 smaków, które lubisz mieszać”. Poster zachęca do „pomieszania”, co jest oczywistym odniesieniem do modelu transseksualnej postaci na plakacie.

Zobacz także: Diablo 4 – co wiemy o grze?

CD Projekt skrytykowany

Niemal natychmiast niektórzy zaczęli się zastanawiać, czy reklama została stworzona w dobrej wierze. Społeczność LGBT węszy, że w ten sposób twórcy naśmiewają się z transseksualistów. Warto przypomnieć, że CD Projekt Red już wcześniej żartował kosztem społeczności trans. W zeszłym roku firma musiała przeprosić za to, co wielu uważało za transfobiczny tweet. GOG.com, cyfrowa witryna sklepowa, podobnie jak studio, należąca w całości do CD Projekt, została również oskarżona o dokonywanie transfobicznych żartów.

Cyberpunk 2077 LGBT

Z drugiej strony, nacjonaliści i ludzie prawicy zarzucają firmie, że chce się przypodobać społeczności LGBT, co im się nie podoba.

Wyjaśnienie CD Projektu

Serwis Polygon postanowił wyjaśnić sprawę z artystką odpowiedzialną za stworzenie postaci, Kasią Redesiuk. Jest ona jednym z dyrektorów artystycznych pracujących nad Cyberpunk 2077.

Redesiuk dołączyła do CD Projekt Red lata temu, by stworzyć koncepcję dla Cyberpunk 2077. W końcu została dyrektorem artystycznym Gwent: The Witcher Card Game i Thronebreaker: The Witcher Tales. Dziś jest odpowiedzialna za wszystkie media fabularne w środowiskach Cyberpunk 2077. Obejmuje to reklamy takie jak ta, a także branding dla wielu megakorporacji gry.

Dlaczego w tym konkretnym ogłoszeniu wykorzystano modelkę trans? „Osobiście dla mnie ta osoba jest seksowna” – powiedziała Redesiuk. „Lubię, jak wygląda ta osoba. Jednak ten model, jego piękne ciało jest używane z powodów korporacyjnych. Jest on tam wyświetlany jako „coś”, co jest okropne”.

Osoby niezgodne z płcią to standard w Cyberpunk 2077

Redesiuk powiedziała, że świat Cyberpunk 2077 obejmuje wielu ludzi, którzy nie są zgodni z płcią, a niektórzy z nich lubią pokazywać swoje ciała publicznie. Są grupą demograficzną o znacznej sile nabywczej, więc megakorporacje wykorzystują swoje upodobania do sprzedaży napojów bezalkoholowych. To ma być gra na takiej samej hiperseksualnej reklamie, jakiej używają współczesne firmy do sprzedaży produktów, po prostu dostosowana do przyszłości, jaką CD Projekt chce przedstawiać.

„W roku [2077], zwłaszcza jeśli chodzi o modyfikacje ciała, myślę, że ludzie po prostu mieszają się i dopasowują, jak chcą, bez względu na to, co czują” – powiedziała Redesiuk. „Nawet społeczeństwo jest bardziej otwarte na różnego rodzaju relacje”.

Hiperseksualność w Cyberpunk 2077

Nie oznacza to, że gracz powinien postrzegać ten rodzaj reklamy jako dobry. Redesiuk powiedziała, że model został zaprojektowany, aby gracz czuł się wstrząśniętym, ale nie z powodu modelu trans. „Cyberpunk 2077 to dystopijna przyszłość, w której megakorporacje dyktują wszystko.  Próbują i skutecznie wpływają na życie ludzi. Wrzucają produkty do gardeł. Tworzą te bardzo agresywne reklamy, które wykorzystują wiele potrzeb i instynktów ludzi. Tak więc hiperseksualizacja jest widoczna wszędzie, a w naszych reklamach jest wiele przykładów hiperseksualnych kobiet, hiperseksualnych mężczyzn i hiperseksualnych osób.

Wszystko po to, aby pokazać, że [podobnie jak w naszym współczesnym świecie] hiperseksualność w reklamach jest po prostu okropna. To był świadomy wybór po naszej stronie, aby pokazać, że na tym świecie – w świecie, w którym jesteś cyberpunkiem, czyli osobą walczącą z korporacjami. To [reklama] jest tym, z czym walczysz”.

Czy społeczność LGBT powinna czuć się urażona?

„Powiedziałabym, że nigdy nie miałam zamiaru nikogo urazić” – stwierdziła Redesiuk. „Jednak dzięki takiemu wizerunkowi nadmiernie „wyseksualizowanej” osoby chcieliśmy pokazać, jak złe jest nadmierne wykorzystywanie ludzi. To wszystko. Myślę, że seksowne ciała są seksy. Kocham kobiece ciała. Kocham męskie ciała. Kocham ciała pomiędzy kobiecymi a męskimi. Oto kim jestem. Jednak nienawidzę tego, gdy jest to używane komercyjnie. I to jest dokładnie to, co chcemy pokazać, robiąc to dokładnie, pokazując, jak duże korporacje wykorzystują ludzkie ciała przeciwko nim.”

Dla Redesiuk fikcyjna reklama jest także próbą zwiększenia empatii dla społeczności LGBT wśród konsumentów gier wideo. „Potrzebujemy tego. Szczerze myślę, że potrzebujemy większej akceptacji na świecie i musimy również pokazać, jak dobroć ludzi jest czasami wykorzystywana przeciwko nim. Naprawdę chciałabym, żeby świat się zmienił i był lepszym miejscem dla wszystkich”.

Źródło: polygon






Przewiń stronę, by przeczytać kolejny wpis
x