iTunes – krótka historia aplikacji, która zrewolucjonizowała świat

mm Adam Lulek Artykuły 2019-06-12

Nie ma wątpliwości, że od czasu wprowadzenia na rynek w 2001 r., iTunes był kluczowym graczem w branży muzyki cyfrowej, wprowadzając pierwszy internetowy sklep muzyczny, a także podcasting, wypożyczanie filmów, a nawet ultra wysokiej rozdzielczości wideo 4K. Jak aplikacja rozwijała się od momentu debiutu na rynku?

iTunes przybywa (2001)

Apple zrewolucjonizowało przemysł muzyczny za pomocą iTunes, ale kiedy Steve Jobs wszedł na scenę w styczniu 2001 roku, przyznał, że w muzyce dzieje się rewolucja, a Apple spóźniło się na tę „imprezę”.

Wiele innych firm rozpoczęło już opracowywanie aplikacji i oprogramowania do odtwarzania muzyki na komputerach osobistych. Przykładowo mało znany deweloper o nazwie Casady & Greene stworzył aplikację SoundJam. Apple kupiło SoundJam od firmy w 1999 roku, a dwa lata później przekształciło program w iTunes 1.0.

Zobacz także: Diablo 4 – wszystko co wiemy o nadchodzącym hicie

Sklep iTunes Store (2002)

Wczesne wersje iTunes skupiały się głównie na kopiowaniu muzyki z płyt CD, które ludzie już posiadali, a następnie odtwarzaniu ich z komputera lub iPoda. Następnie w 2002 roku Apple wprowadził iTunes Store, który pozwolił ludziom na legalne kupowanie albumów i pojedynczych utworów online po raz pierwszy – zamiast „piratować” je z Napstera za darmo.

Co równie ważne, Apple po raz pierwszy wydało wersję iTunes dla systemu Windows. Komputery Mac były znacznie mniej liczne w porównaniu z komputerami z systemem Windows – więc było to decydujące posunięcie strategiczne dla Apple, które otworzyło iPoda i iTunes Store dla ogromnej nowej publiczności (i utorowało drogę do nadejścia iPhone’a kilka lat później).

Podcasty (2004)

Jednym z bardziej pomijanych osiągnięć iTunes jest jego wczesna rola w promowaniu podcastów. Apple dodał sekcję podcastów do iTunes w 2004 r., co stanowiło ogromny impuls dla tej nowej formy emisji i doprowadziło do światowego sukcesu podcastów, takich jak Lime Street i Serial.

Nadejście iPhone (2007)

W 2006 r. iTunes Store osiągnął punkt zwrotny z 1 miliardem sprzedanych utworów i sukcesem iPoda. Te sukcesy przygotowały grunt pod największy hit Apple – iPhone, który podbił świat począwszy od 2007 roku.

Sukces iPhone’a miał również efekt domina dla popularnej aplikacji. Ponieważ miliony ludzi słuchają teraz muzyki w swoim nowym, błyszczącym smartfonie, sprzedaż pobrań muzyki gwałtownie wzrosła od 2007 r. a iTunes Store stał się największym sprzedawcą muzyki w USA.

Ping (2010)

Do iTunes trafiało coraz więcej funkcji, jednak aplikacja stawała się coraz bardziej ociężała i powolona, szczególnie na Windowsie.

Pierwszą poważną porażką iTunes był Ping, wprowadzony w aplikacji w wersji 10 w 2010 roku. Ping był próbą nadążania za nadejściem platform społecznościowych, takich jak FaceBook i bardziej zorientowaną na muzykę platformę Myspace, pozwalając fanom muzyki na dzielenie się ulubionymi utworami. Ping miał głośny start, promowany był przez Lady Gagę i ColdPlay. Niestety funkcja wkrótce znalazła się we władzy trolli, którzy zakładali fałszywe konta. Opcja zniknęła z iTunes zanim pojawiła się wersja 11 aplikacji w 2012 roku.

Idź z prądem (2012)

Czkawka Ping nie wpłynęła jednak na sprzedaż i do 2011 r. iTunes Store osiągnął historyczne 15 miliardów pobrań. Jednak kolejna wersja iTunes – wersja 11 w 2012 roku – oznaczała kolejny błędny krok.

Wraz z coraz większą liczbą funkcji powodujących spowolnienie interfejsu aplikacji, ironią było, że walka prawna za kulisami, zmusiła Apple do usunięcia jednej z najbardziej popularnych funkcji. Tryb „Cover Flow” był naprawdę fajną opcją „przerzucania” okładek albumów na ekranie komputera lub smartfona, ale został usunięty w iTunes 11, co spowodowało powszechną krytykę.

Darmowy album U2 (2014)

Jedna z największych katastrof w historii iTunes nie miała nic wspólnego z nadętą listą funkcji ani z nieporęcznym interfejsem. W 2014 r. Apple zorganizowało wielkie wydarzenie podczas debiutu nowego iPhone’a 6 i zaprosiło zespół U2, aby wykonał piosenkę z nowego albumu Songs Of Innocence. „Czy to nie był najbardziej niesamowity singiel, jaki kiedykolwiek słyszeliście?”, powiedział Tim Cook z Apple. „Kochalibyśmy cały ten album”.

Apple przekazało darmową kopię albumu wszystkim 500 milionom użytkowników iTunes – bez względu na to, czy tego chcieli, czy nie. Nowy album został automatycznie pobrany na urządzenia bez pytania o pozwolenie, wywołując ogólnoświatową reakcję i nieco wstydliwy problem ze strony skromnego Bono.

Apple spotyka Beats (2015)

Podczas gdy Spotify zapisywało miliony abonentów miesięcznie, iTunes trzymał się swoich zasad i skupiał się na sprzedaży plików do pobrania, zamiast oferować transmisję strumieniową opartą na subskrypcji jako alternatywę.

Jednak w 2014 r. Apple kupiło usługę Beats Music od rapera Dr Dre i producenta muzycznego Jimmy’ego Lovine’a, szybko ponownie uruchamiając ją jako Apple Music w 2015 r.

Era streamingu (2017 – ??)

W 2017 r. Przychody uzyskane z usług transmisji strumieniowej, takich jak Spotify i Apple Music, po raz pierwszy prześcignęły „fizyczną” sprzedaż muzyki na płytach CD i winylu.

Nadeszła era streamingu i chociaż sam iTunes odchodzi teraz do lamusa i został podzielony na trzy oddzielne aplikacje, to usługi muzyczne Apple mają przed sobą świetlaną przyszłość. Apple Music osiągnęło ostatnio 50 milionów abonentów. To sprawia, że ​​jest to najpopularniejszy serwis strumieniowy w Stanach Zjednoczonych i szybko zbliża się do 87 milionów płatnych abonentów Spotify.

Źródło: techradar






Przewiń stronę, by przeczytać kolejny wpis
x