kalendarz

[Sprzed dekady] Ranking producentów telefonów i operatorów z 2009 roku

3 minuty czytania
Komentarze

Jak co tydzień zbieramy dla was wydarzenia sprzed 10 lat. Tym razem zajmiemy się newsami od 29 kwietnia do 5 maja 2009 roku.

Ranking popularności producentów telefonów z 2009 roku

telefony

Dziś często słyszymy przechwałki producentów smartfonów w stylu „za tydzień chcemy być numerem 1 na świecie” itp. Takie przechwałki stosowało się także w przeszłości, jednak tamten rynek wyglądał… kompletnie inaczej. Czyli jak?

Producent

1Q09 mln sztuk

1Q09 udział

1Q08 mln sztuk

1Q08 udział

Zmiana

Nokia

93,1

38,1%

115,5

39,7%

-19,3%

Samsung

45,9

18,8%

46,3

15,9%

-0,9%

LG

22,6

9,2%

24,4

8,4%

-7,4%

Motorola

14,7

6%

27,4

9,4%

-46,4%

Sony Ericsson

14,5

5,9%

22,3

7,7%

-35%

Pozostali

53,9

22%

54,9

18,9%

-1,8%

Razem

244,8

100%

290,8

100%

-15,8%

Bez wątpienia liderem na rynku była Nokia, którą już wtedy porównywano do kolosa na glinianych nogach. 1 kwartał 2009 roku w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2008 był dla Nokii wręcz tragiczny. Tracił też konkurent, którego głównym celem było odebranie Nokii fotelu lidera – Sony Ericsson. Podobny los spotkał Motorolę, która była w niemal beznadziejnej sytuacji. Dokładnie dekadę temu z rynku znikali producenci, których można określić legendarnymi. Kto ich zastępował? Nowi gracze pokroju Samsunga i LG. Obie firmy atakowały urządzeniami nowoczesnymi, z dotykowymi wyświetlaczami. Ludzie często woleli prymitywnego smartfona (np. LG Cookie) z rezystancyjnym panelem dotykowym zamiast klasycznej Nokii czy Sony Ericssona. Warto wspomnieć, że w 2009 roku ogólna sprzedaż telefonów mocno spadła, co jeszcze bardziej utrudniło sytuację niektórych producentów.

Ranking operatorów z 2009 roku

karta sim operator siec

Jak wyglądała sytuacja na polskim rynku telekomunikacyjnym w 2009 roku? Zacznijmy od statystyk ogólnych dla ofert na kartę i abonament razem:

Przyrost w 1Q2009

Abonenci w 1Q2009

Plus

0,102 mln

14,576 mln

Orange

-0,502 mln

13,681 mln

Era

0,014 mln

13,287 mln

Play

0,250 mln

2,258 mln

MVNO

0,0034 mln

0,1513 mln

Dla ofert na abonament:

Przyrost w 1Q2009

Abonenci w 1Q2009

Plus

0,126 mln

6,691 mln

Orange

0,143 mln

6,311 mln

Era

0,198 mln

6,525 mln

Play

0,050 mln

0,644

MVNO

0,008 mln

0,024

Dla ofert na kartę:

Przyrost w 1Q2009

Abonenci w 1Q2009

Plus

-0,024 mln

7,785 mln

Orange

-0,654 mln

7,370 mln

Era

-0,184 mln

6,762 mln

Play

0,2 mln

1,614 mln

MVNO

-0,0046 mln

0,1273 mln

Co można wywnioskować na podstawie tych tabel? Na pewno numerem 1 był Plus, zaraz za nim Orange i Era. Plus w swoim czasie miał wiele oryginalnych i głośnych kampanii reklamowych, być może był to właśnie ich efekt. Play był nowością na rynku, co tłumaczy beznadziejną wówczas bazę abonentów. W omawianym okresie wielu klientów migrowało z oferty na kartę do abonamentu.

Wizja Androida według Vodafone

Według Vodafone w przyszłości niektóre smartfony miałby być sprzedawane bez aplikacji Google. Telefon miał mieć preinstalowane tylko podstawowe aplikacje, a wszystkie pozostałe miał sobie doinstalować użytkownik. W przyszłości miało dojść do częściowego odseparowania Androida od usług Google, operator miał zamiar zastępować je swoimi aplikacjami. Vodafone po części miał rację – dziś teoretycznie możliwe jest stworzenie telefonu bez usług Google. Teoretycznie, ponieważ nikt go nie kupi.

Zobacz też:

Motyw