Jak co tydzień zbieramy dla was wydarzenia sprzed 10 lat. Tym razem zajmiemy się newsami od 29 kwietnia do 5 maja 2009 roku.
Ranking popularności producentów telefonów z 2009 roku
Dziś często słyszymy przechwałki producentów smartfonów w stylu „za tydzień chcemy być numerem 1 na świecie” itp. Takie przechwałki stosowało się także w przeszłości, jednak tamten rynek wyglądał… kompletnie inaczej. Czyli jak?
Producent | 1Q09 mln sztuk | 1Q09 udział | 1Q08 mln sztuk | 1Q08 udział | Zmiana |
Nokia | 93,1 | 38,1% | 115,5 | 39,7% | -19,3% |
Samsung | 45,9 | 18,8% | 46,3 | 15,9% | -0,9% |
LG | 22,6 | 9,2% | 24,4 | 8,4% | -7,4% |
Motorola | 14,7 | 6% | 27,4 | 9,4% | -46,4% |
Sony Ericsson | 14,5 | 5,9% | 22,3 | 7,7% | -35% |
Pozostali | 53,9 | 22% | 54,9 | 18,9% | -1,8% |
Razem | 244,8 | 100% | 290,8 | 100% | -15,8% |
Bez wątpienia liderem na rynku była Nokia, którą już wtedy porównywano do kolosa na glinianych nogach. 1 kwartał 2009 roku w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2008 był dla Nokii wręcz tragiczny. Tracił też konkurent, którego głównym celem było odebranie Nokii fotelu lidera – Sony Ericsson. Podobny los spotkał Motorolę, która była w niemal beznadziejnej sytuacji. Dokładnie dekadę temu z rynku znikali producenci, których można określić legendarnymi. Kto ich zastępował? Nowi gracze pokroju Samsunga i LG. Obie firmy atakowały urządzeniami nowoczesnymi, z dotykowymi wyświetlaczami. Ludzie często woleli prymitywnego smartfona (np. LG Cookie) z rezystancyjnym panelem dotykowym zamiast klasycznej Nokii czy Sony Ericssona. Warto wspomnieć, że w 2009 roku ogólna sprzedaż telefonów mocno spadła, co jeszcze bardziej utrudniło sytuację niektórych producentów.
Ranking operatorów z 2009 roku
Jak wyglądała sytuacja na polskim rynku telekomunikacyjnym w 2009 roku? Zacznijmy od statystyk ogólnych dla ofert na kartę i abonament razem:
Przyrost w 1Q2009 | Abonenci w 1Q2009 | |
Plus | 0,102 mln | 14,576 mln |
Orange | -0,502 mln | 13,681 mln |
Era | 0,014 mln | 13,287 mln |
Play | 0,250 mln | 2,258 mln |
MVNO | 0,0034 mln | 0,1513 mln |
Dla ofert na abonament:
Przyrost w 1Q2009 | Abonenci w 1Q2009 | |
Plus | 0,126 mln | 6,691 mln |
Orange | 0,143 mln | 6,311 mln |
Era | 0,198 mln | 6,525 mln |
Play | 0,050 mln | 0,644 |
MVNO | 0,008 mln | 0,024 |
Dla ofert na kartę:
Przyrost w 1Q2009 | Abonenci w 1Q2009 | |
Plus | -0,024 mln | 7,785 mln |
Orange | -0,654 mln | 7,370 mln |
Era | -0,184 mln | 6,762 mln |
Play | 0,2 mln | 1,614 mln |
MVNO | -0,0046 mln | 0,1273 mln |
Co można wywnioskować na podstawie tych tabel? Na pewno numerem 1 był Plus, zaraz za nim Orange i Era. Plus w swoim czasie miał wiele oryginalnych i głośnych kampanii reklamowych, być może był to właśnie ich efekt. Play był nowością na rynku, co tłumaczy beznadziejną wówczas bazę abonentów. W omawianym okresie wielu klientów migrowało z oferty na kartę do abonamentu.
Wizja Androida według Vodafone
Według Vodafone w przyszłości niektóre smartfony miałby być sprzedawane bez aplikacji Google. Telefon miał mieć preinstalowane tylko podstawowe aplikacje, a wszystkie pozostałe miał sobie doinstalować użytkownik. W przyszłości miało dojść do częściowego odseparowania Androida od usług Google, operator miał zamiar zastępować je swoimi aplikacjami. Vodafone po części miał rację – dziś teoretycznie możliwe jest stworzenie telefonu bez usług Google. Teoretycznie, ponieważ nikt go nie kupi.
Zobacz też: