Mapowanie świata

Mapowanie świata – duże wyzwanie dla samochodów autonomicznych

5 minut czytania
Komentarze

Autonomiczne samochody są kuszącą wizją dla niejednego fana motoryzacji. Jednak światowi giganci wciąż stoją przed kilkoma wyzwaniami, zanim zostaną one wdrożone do życia codziennego – zwłaszcza jeśli chodzi o tworzenie wysokiej jakości map, które będą niezbędne do bezpiecznej jazdy. Wielu producentów samochodów pracuje nad własnymi systemami mapowania lub korzysta z tych pochodzących od różnych dostawców, ale byłoby o wiele bardziej sensowne, gdyby istniał sposób łączenia i standaryzacji wszystkich tych informacji, aby każdy mógł z nich skorzystać. HERE Technologies specjalizuje się w mapowaniu i ma nadzieję, że ten cel stanie się rzeczywistością, aby dokładnie odwzorować świat w ramach przygotowań do autonomicznej przyszłości. W jaki sposób tego dokonać? Mapowanie świata to pierwszy krok.

Mapy HERE

Firma HERE Technologies jest własnością konsorcjum producentów samochodów (BMW, Audi i Daimler), które pomimo rywalizacji współpracują ze sobą, aby zapoczątkować nową erę jazdy. Specjalizuje się w tworzeniu map HD, które są wystarczająco szczegółowe, aby zapewnić autonomicznym samochodom dane niezbędne do bezpiecznego podejmowania decyzji i są na bieżąco aktualizowane poprzez zbieranie danych rzeczywistych od kierowców.

Mapy here mapowanie świata

Kilka lat temu wśród producentów samochodów panował sceptycyzm co do tego, czy mapy HD (lub w ogóle mapy) byłyby rzeczywiście potrzebne w samochodach autonomicznych. Co niektórzy sugerują, że czujniki samochodu mogłyby wystarczyć, ale teraz wydaje się, że jednak to za mało dla zapewnienia bezpieczeństwa.

Firma HERE Technologies działa w branży map HD od 2013 r. Prace nad mapowaniem dla autonomicznych samochodów rozpoczęły się od zautomatyzowanego demo jazdy dla Daimlera w 2013 r. W tym momencie spółka dostarczała zawartość map dla nawigacji Daimlera. Przedstawiciele firmy stwierdzili jednak, że prawdopodobnie potrzebna jest mapa o wyższej rozdzielczości – coś, co jest bardziej dokładne i pomoże samosterującemu oprogramowaniu w zrozumieniu jego lokalizacji, kontekstu, aby móc działać płynnie i bezpiecznie. W związku z tym firma zbudowała prototyp, a przez ostatnie 5-6 lat pracowała nad produkcją technologii.

Mapowanie świata – jak to się robi?

Budowanie dowolnej mapy HD jest wyzwaniem i należy ją stale aktualizować, ze względu na zmieniający się układ dróg i funkcje. Tradycyjną metodą zbierania danych map jest przechwytywanie przemysłowe – wysoka precyzja przechwytywania danych ze źródeł lotniczych (takich jak samoloty lub drony), satelitów i źródeł naziemnych (specjalnie wyposażone samochody).

Kolejna metoda crowdsourcingu – przechwytywania danych z czujników w samochodach produkcyjnych lub telefonów komórkowych. Dane te są znacznie mniej wierne, niż te zarejestrowane przy przechwytywaniu przemysłowym, ale jeśli masz ich wystarczająco dużo, możesz je zagregować i użyć do zbudowania mapy. Dobrą stroną tego podejścia jest skalowalne i niskie koszty. Wadą jest jednak to, że dane są stosunkowo niedokładne, z uwagi na rodzaj sprzętu.

Dlatego HERE Technologies wykorzystuje kombinację obu rozwiązań, tworząc mapy z wykorzystaniem przechwytywania przemysłowego i dokonując małych aktualizacji przy użyciu danych crowdsourcingu. Dzięki temu firma stworzyła dużą mapę bazową, która jest bardzo dokładna i aktualizowana danymi o niższej jakości. Może z niej korzystać wielu producentów, ponieważ wszyscy oni dostarczają dane do bazy, co pomaga całej branży utrzymać i stworzyć aktywa, które można wykorzystać do autonomicznej jazdy.

Mapowanie świata – współpraca

Mapowanie świata wprowadza także trudne wyzwania polityczne. Przemieszczanie się po ulicach w USA czy Europie to żaden problem, jednak są regiony świata, które rządzą się innymi prawami. W związku z tym HERE stworzył partnerstwo o nazwie OneMap Alliance.

Mapowanie świata

W niektórych regionach w związku z problemami geopolitycznymi, bardzo trudno jest zostać twórcą map w skali globalnej. Na przykład w Chinach trzeba mieć licencję rządową na mapowanie dróg i tworzenie tego typu reprezentacji geoprzestrzennych. HERE współpracowało z firmą, której właścicielem jest Tencent, aby uzyskać mapy HD Chin. Ponadto spółka ściśle współpracuje z NavInfo, aby zapewnić, że mapa, którą tworzą w Chinach, jest zgodna ich globalną specyfikacją. W Japonii z kolei HERE współpracuje z Pioneer, aby uniknąć problemów związanych z ograniczeniami kraju w liczbie graczy na rynku. Ten rodzaj globalnego biznesu wymaga skali, na którą niewiele firm stać. HERE jest jedną z niewielu spółek, które miały globalny zasięg i mogą tworzyć tego typu sojusze, aby stworzyć globalną ofertę dla branży.

Mapowanie świata zorientowanego na dane

Które obszary są już zmapowane w HD przez firmę? Obecnie Ameryka Północna i Europa Zachodnia mają największy zasięg, ponieważ tam właśnie znajduje się większość klientów firmy, ale również Bliski Wschód i Azja Południowo-Wschodnia są coraz lepiej udokumentowane.

Oczywiste jest to, że spółka skupia się przede wszystkim na tym, gdzie postrzega tę technologię jako pierwszą w formacie produkcyjnym. Firma „ma do dyspozycji” zaawansowane gospodarki lub rozwijające się rynki technologiczne w Azji, a następnie tradycyjne miejsca, w których ta technologia motoryzacyjna jest rozwijana, czyli Ameryka Północna i Europa Zachodnia. Oczywiście wszystkie te dane globalne są użyteczne tylko wtedy, gdy są spójne, więc HERE pracuje również nad ustanowieniem standardów, aby producenci samochodów na całym świecie mogli korzystać z map i również wnosić swój wkład.

Źródło: techradar

Motyw