smartfony

[Z pamiętnika serwisanta] Jak diagnozuje się telefony?

5 minut czytania
Komentarze

Pod poprzednik artykułem z tej serii pojawiła się propozycja opisania jak wygląda diagnozowanie telefonów w serwisie. Temat jest złożony, wszystko jest zależne od usterki, dlatego postanowiłem rozbić go na konkretne przypadki.

Telefon nie włącza się

Serwisy autoryzowane mają to do siebie, że serwisanci znają naprawiane urządzenia i wiedzą czego można się spodziewać. Jeżeli urządzenie nie włącza się i nie reaguje na próbę wgrania oprogramowania, to naprawę zaczyna się od sprawdzenia napięcia na baterii. Jeżeli jest kompletnie rozładowana, to należy przyjąć możliwe scenariusze:

  • Użytkownik rozładował telefon i pozostawił go na dłuższy czas, bateria w wyniku samorozładowania przestała być wykrywana przez elektronikę i telefon nie był w stanie ponownie zainicjować jej ładowania
  • Coś powoduje zwarcie (to łatwo sprawdzić)
  • Bateria jest uszkodzona

Co jeśli bateria nie jest rozładowana? Wtedy można spróbować uruchomić telefon na zasilaczu laboratoryjnym, pozwala on na określenie czy startuje płyta główna, przyczyną usterki może być przecież martwy wyświetlacz lub wadliwe oprogramowanie. Czasem przy takim teście okazuje się, że telefon np. przy naciśnięciu przycisku blokady wywołuje zwarcie. Zawsze należy też sprawdzić, czy urządzenie nie zostało zalane lub ktoś nie podejmował się naprawy na własną rękę. Płyt głównych w telefonach przeważnie się nie naprawia, czas potrzebny na wykonanie takiej naprawy jest nieadekwatny do wartości nowego elementu. Oczywiście nie ma tu reguły, czasem za usterkę odpowiada błahostka lub płyta główna jest zbyt droga żeby od tak ją wymienić.

Niesprawny dotyk lub wyświetlacz

Nie jest prawdą, że w ramach gwarancji nie wymienia się paneli dotykowych czy wyświetlaczy. Panel dotykowy może popsuć się sam, czasem całkowicie przestaje działać, czasem działa nieprecyzyjnie. To samo dotyczy wyświetlacza – czasem pojawiają się plamy lub duchy (cienie lub przebicia z wcześniej wyświetlanego obrazu), czasem wyświetla cały czas jednolite tło, czasem po prostu gaśnie. Zdiagnozowanie uszkodzonego wyświetlacza jest proste, trudniej jest z dotykiem, który nie zawsze daje ewidentne oznaki uszkodzenia. Tu są dwie możliwości – serwisant może skorzystać z menu serwisowego o ile telefon takowe posiada (o tym później) lub w opcjach programistycznych włączyć lokalizację wskaźnika. Jeśli nadal nie widać zgłoszonych problemów telefon można podgrzewać, schładzać, delikatnie przeginać czy naciskać na wyświetlacz. Czy urządzenie zostanie naprawione gwarancyjnie? To zależy od tego, czy telefon nie jest obity lub wykrzywiony, odkształcona ramka może naciskać na panel dotykowy powodując problemy. Oczywiście serwisy mają swoje granice tolerancji, lekko poobijane telefony jak najbardziej są naprawiane gwarancyjnie. Zdarzają się przypadki, gdy telefon przyjeżdża cały poobijany z częściowo odklejonym lub pękniętym przednim panelem, w takim przypadku na naprawę gwarancyjną nie ma szans. Częstym powodem braku obrazu na wyświetlaczu jest zalanie, to też musi zostać sprawdzone.

Problemy z wydajnością lub baterią

Wiele telefonów przyjeżdża do serwisu z powodu problemów z wydajnością lub czasem pracy na baterii. W pierwszym przypadku na telefonie można uruchomić benchmark, w szczególności taki testujący wydajność pamięci. Uszkodzenie pamięci często daje inne objawy w postaci błędów wyrzucanych przez system. Mimo wszystko najczęstszym powodem takich problemów są wymagające aplikacje zainstalowane przez użytkownika, w szczególności dotyczy to urządzeń budżetowych, flagowce niezwykle rzadko mają takie problemy. W przypadku braku usterki można co najwyżej ponownie wgrać oprogramowanie lub zaktualizować jeśli jest dostępna nowsza wersja. Inaczej sprawa wygląda w przypadku baterii, tutaj klienci zazwyczaj mają rację. W takim przypadku baterię należy naładować do pełna i uruchomić benchmark, który rozładuje ją, zmierzy czas pracy i stworzy wykres spadku napięcia, taką funkcję ma np. Geekbench. Uszkodzoną baterię rozpoznaje się po nagłym spadku napięcia z np. 50% do zera, tu przydaje się wspomniany wykres. Takie baterie zazwyczaj wymienia się, czasem pomimo ograniczonej gwarancji na ten element. Ważny jest też czas pracy – serwisy mają swoje bazy i ewentualnie urządzenia wzorcowe, jeśli czas pracy jest znacznie mniejszy niż w nowym, sprawnym egzemplarzu, to jest to oznaka uszkodzenia. Nie zawsze wymiana baterii pomaga, czasem jakiś element robi zwarcie i pożera baterię w trybie gotowości, z tego powodu testy często robi się także po wymianie baterii.

Test po naprawie

Zawsze po naprawie telefon musi zostać szczegółowo sprawdzony, serwisant też jest człowiekiem i może zapomnieć podłączyć jakiś element. Tu pomaga menu serwisowe, do którego można dostać się po wpisaniu kodu w aplikacji dialera. Kody do poszczególnych modeli i marek są różne, serwisy raczej się nimi nie dzielą, ale niektóre można znaleźć w internecie. Takie menu w prosty sposób pozwala przetestować moduły bezprzewodowe, wyświetlacz, digitizer, aparaty (również te dodatkowe), przyciski, głośniki, mikrofony, czy czytnik linii papilarnych, niektóre telefony pokazują nawet zeskanowane linie. Ponad to sprawdza się poziom sygnału sieci komórkowej. Jeżeli telefon poprawnie przejdzie wszystkie testy, to można go spakować i odesłać klientowi.

Tekst powstał w oparciu o historie opowiedziane przez chcącego zachować anonimowość pracownika pewnego autoryzowanego serwisu. Nie można zagwarantować, że podobne procedury działają we wszystkich serwisach.

Zobacz też:

Motyw