surface iPad

Tablety to przeszłość? Jeszcze nie wszystko stracone

2 minuty czytania
Komentarze

Po świetnych wynikach Apple, rozczarowujących Samsunga i katastrofalnych Sony, przyszedł czas na kolejne podsumowania. Na rynku smartfonów sytuacja jest dość stabilna, mimo niewielkiego spadku. Wydaje się, że może być za nią odpowiedzialny największy producent – Samsung, którego sprzedaż spadła. Rynek ten jest jednak ogromny i wykazuje cały czas niesamowity potencjał. Tak uważa między innymi szef Apple – Tim Cook. Jego firma akurat radzi sobie wyjątkowo dobrze. Amerykanie sprzedali nieco więcej smartfonów, ale zarobili na nich 20% więcej niż rok temu. Tablety? ten rynek prezentuje się nieco inaczej.

Zobacz także: Stało się! Huawei wyprzedziło Apple i razem z Xiaomi zanotowali świetne wyniki

Tablety – sprzedaż spada

Rynek ten jest zdecydowanie mniejszy niż smartfonowy. Sprzedaż w drugim kwartale 2018 roku, spadła o 6% w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku. Wiele firm nie widzi w nim już takiego potencjału. Widać to niestety przy nieczęstych premierach nowych urządzeń. Stosunkowo niewiele spółek wypuszcza też tablety o topowych podzespołach. Od marca do czerwca 2018 roku firmy dostarczyły na rynek 40,9 miliona tabletów. W analogicznym okresie minionego roku było to 43,7 miliona.

tablety 2018

Apple liderem rynku tabletów

To nie dziwi. Amerykanie jako jedyna spółka regularnie dostarczają na rynek regularnie nowe produkty, a ich oferta jest obecnie bardzo bogata. Co więcej znajdują się w niej tablety z różnych półek cenowych. Mamy zarówno kosztującego u nas 1599 złotych iPada z ekranem o przekątnej 9,7 cala, po 12,9 calowe iPady Pro, kosztujące cztery razy tyle. Apple sprzedało w drugim kwartale tego roku 11,55 miliona iPadów, co jest niewielkim wzrostem – z 11,4 miliona rok temu. Firma z nadgryzionym jabłkiem w logo zdobyła 28,2% udziału w rynku. Co więcej jest to najlepszy wynik od 2013 roku, kiedy to Apple miało 28,3% udziałów. Udział Apple w drugim kwartale światowego rynku tabletów w oparciu o historyczne dane z firmy badawczej:

  • 2012: 47,2%
  • 2013: 28,3%
  • 2014: 25,3%
  • 2015: 21,5%
  • 2016: 21,3%
  • 2017: 26,1%
  • 2018: 28,2%

Apple ma powody do zadowolenia

Mimo wprowadzenia w tym roku kolejnej wersji 9,7 calowego, „budżetowego” iPada, średnia cena sprzedaży tabletów firmy utrzymuje się na stabilnym poziomie. Firma analityczna Strategy Analytics twierdzi, że sprzedaż nowego modelu jest bardzo dobra. Szczegółowe wyniki, z podziałem na urządzenia, nie są publikowane. Na drugim miejscu znalazł się Samsung, ze spadkiem popytu na swoje urządzenia. Coraz lepiej radzi sobie za to, będący na ostatnim stopniu podium Huawei. W czołówce nie ma za to Microsoftu. Sytuacja może jednak się niedługo zmienić. Zadebiutował przecież Surface Go – najtańszy tablet firmy. Mimo wszystko Microsoft sprzedał ponad milion tabletów w ostatnim kwartale. Strategy Analytics twierdzi, że najtrudniej będzie producentom sprzętów z Androidem. Apple wykorzystało świetnie pozycję na rynku i wywiera sporą presję na konkurencji. Amerykanie obniżyli ceny, zwiększyli funkcjonalność i mają bogatą ofertę. Na jesień szykują też nową generację iPada Pro.

Źródło: MacRumors

Motyw