Seria Surface to duży sukces Microsoftu. To co nie udało się na rynku smartfonów, gigant odbił sobie w segmencie mobilnych urządzeń dla profesjonalistów. Jednak gama Surface nie jest dostępna dla wszystkich. Surface Pro kosztuje od $799, a w Polsce od około 4 tysięcy złotych. Mimo tego, jest to sukces sprzedażowy i zasłużenie cała seria cieszy się świetną opinią. Microsoft znalazł swoją niszę na rynku. Konkurencja, poza Apple radzi sobie zdecydowanie gorzej. W pewnym momencie wydawało się, że segment tabletów najlepsze ma już za sobą.
Zobacz także: Nowa wersja systemu Android utrudni łączenie się z sieciami Wi-Fi
Microsoft musi wykorzystać swoją szansę
Segment tabletów odżył w 2017 roku, głównie dzięki decyzjom Apple. Amerykanie wprowadzili na rynek nowe iPady Pro, zarówno w wersji 12,9-cala, jak i w zupełnie nowym formacie 10,5-calowym. Obok produktów Microsoftu, to jedyne tablety o parametrach godnych flagowców. Jednak to nie te urządzenia spowodowały wzrost sprzedaży. Świetną decyzją było zaprezentowanie zupełnie nowego 9,7-calowego iPada. Urządzenie nie było wyposażone w najnowszą technologię, zyskało dzięki temu bardzo atrakcyjną cenę. To najtańszy, nowy iPad jaki kiedykolwiek zadebiutował. W tym roku doczekał się odświeżenia i może osiągnąć jeszcze większy sukces. iPad 9,7 2018 współpracuje z rysikiem Apple Pencil, co dotąd było zarezerwowane tylko dla dwukrotnie droższych modeli Pro. Nowe, bardziej zaawansowane opcje zapewnia też iOS 11 dla iPada. Tablet spółki z Cupertino już nie może dla żartu nazywany być „przerośniętym” iPhonem. Taki sukces nie mógł pozostać niezauważonym.
Oto Microsoft Surface Go!
Wreszcie doczekaliśmy się debiutu nowego urządzenia. To najmniejszy i najlżejszy tablet w ofercie Amerykanów. W Stanach Zjednoczonych urządzenie kosztuje $399, jest nieco droższe od iPada, wycenionego na $329. Tak naprawdę to nieco uboższa wersja Surface Pro. Spójrzmy na najważniejsze elementy specyfikacji:
- Ekran – 10 calowy wyświetlacz PixelSense™ o rozdzielczości 1800 x 1200 (217 PPI); współczynniku proporcji: 3:2, obsługą dotyku i pisma odręcznego.
- Procesor – Intel® Pentium® Gold Processor 4415Y.
- Wymiary– 245 mm x 175 mm x 8,3 mm (9,65″ x 6,90″ x 0,33″).
- Waga – 522g.
- Złącza– 1 x USB-C, gniazdo słuchawkowe 3,5 mm, 1 x port Surface Connect, port osłony z klawiaturą fizyczną Surface, 1 x czytnik kart MicroSDXC.
- RAM – 4 GB lub 8 GB (w zależności od wersji).
- Pamięć wewnętrzna – 64 GB lub 128 GB (w zależności od wersji).
- Bateria – do 9 godzin odtwarzania wideo.
Do urządzenia możemy dodatkowo dokupić: klawiaturę Type Cover, rysik Surface Pen lub mysz Surface Mobile Mouse. Akcesoria dostępne będą w kilku kolorach: bordowym, niebieskim oraz platynowym. W przyszłości dostępna będzie wersja z pamięcią wewnętrzną 256 GB, a także wersje z modemem LTE. Niestety biorąc pod uwagę ten ostatni, ważny dla klientów element, Surface Go przegrywa z iPadem. Na pokładzie znajdziemy system Windows 10 S. Umożliwia on uruchamianie przeglądarki Edge, a także aplikacji tylko ze Sklepu Microsoftu. System, przynajmniej na początku możemy jednak uaktualnić do pełnej wersji.
Znamy polskie ceny Microsoft Surface Go
Przedsprzedaż w Polsce rozpoczęła się wczoraj, a urządzenie zyskało już dedykowany dział na stronie Microsoftu. Dostępne będzie w naszym kraju 28 sierpnia. Poniżej pełen cennik:
- Surface Go 4 GB / 64 GB, cena 1999 zł
- Surface Go 8 GB / 128 GB, cena 2649 zł
- Surface Mobile Mouse, cena 169 zł
- Surface Pen, 499 zł
- Surface Go Type Cover (Alcantara), cena 449 zł
Źródło: Microsoft, Anandtech, własne