Inteligentne głośniki? Jeszcze nie czujemy chęci ich posiadania

mm Mariusz Nowak Artykuły 2018-05-21

Inteligentne głośniki zadebiutowały stosunkowo niedawno. Są kolejną kategorią produktową, która chce zagościć w naszych domach. Na pewno spore oczekiwania co do nich mają kolejni producenci, choć wydaje się, że minie jeszcze wiele czasu zanim staną się popularne. Wyniki sprzedaży obecnych na rynku głośników pokazują, że długa będzie droga do sukcesu. Produkty te sprzedają się słabo, a większość użytkowników jak na razie nie czuje chęci ich posiadania.

Zobacz także: Przygotuj się na nowe reklamy na Facebooku – czas zarabiać…

Inteligentny głośnik AppleHomePod zadebiutował na początku tego roku. Po raz pierwszy produkt ten pokazano już rok temu, na czerwcowej konferencji WWDC. Opóźnienie było więc duże. W pierwszym kwartale 2018 roku Amerykanie sprzedali około 600 tysięcy swojego najnowszego produktu. Takie dane podała firma analityczna Strategy Analytics. Wyniki sprzedaży są dużo poniżej oczekiwań. Z drugiej strony głośnik jest obecny w sprzedaży tylko w trzech krajach – nie wiadomo, kiedy będzie dostępny w innych. HomePod zdobył jedynie 6% globalnego rynku inteligentnych głośników.

Kto jest liderem?

Prowadzi Amazon. Gigant przewodzi na rynku, zgarniając 43,6% udziałów. Sprzedaż głośników Amazon Echo wyniosła około 4 milionów sztuk. Na drugim miejscu znajduje się Google, z udziałem w rynku w wysokości 26,5% i sprzedażą 2,4 miliona sztuk. Na ostatnim stopniu podium jest Alibaba ze sprzedażą nieco większą od firmy z Cupertino – około 700 tysięcy sztuk.

głośniki q1 2018

Przed Apple długa droga

Nadrobienie zaległości, w stosunku do Amazona i Google będzie niezwykle trudne. Obydwie firmy odnotowały ogromne wzrosty, porównując do analogicznego okresu 2017 roku – odpowiednio o 102% i 709%. Liczba inteligentnych głośników w przypadku Amazon wzrosła o 2 miliony, a u Google o 2,1 miliona sztuk. Mimo tego sam udział w rynku lidera znacznie spadł, z 81,8% do 43,6%. Wynika to oczywiście z pojawienia się na rynku sporej konkurencji. Niemniej w dalszym ciągu nie wydaje się, że ktokolwiek może zagrozić firmom znjadującym się na dwóch najwyższych stopniach podium. Duże znaczenie mogą mieć ceny. Amazon proponuje klientom głośnik Amazon Echo, który kosztuje $99, lub jeszcze tańszy Echo Dot za $49. Podobnie wycenia swoje produkty Google – $49 lub $129. Jedyny głośnik AppleHomePod jest znacznie droższy. Wyceniono go na $349.

Co przeszkadza HomePodowi w sukcesie?

Apple skupiło się przede wszystkim na jakości dźwięku. HomePod zyskuje świetne recenzje pod tym względem. Firma widocznie uważa, że klienci zapłacą więcej za urządzenie które po prostu „dobrze gra”. Produkty Amazonu i Google są pod tym względem bardzo przeciętne. Minusem może też być ograniczenie akcesorium tylko i wyłącznie do usługi Apple Music. Spotify nie jest wspierane. Opinia o asystencie Siri, delikatnie mówiąc – nie jest zbyt dobra. Sprzedaż zwiększy też pojawienie się na innych rynkach. Jednak Apple milczy na ten temat. HomePod jest ewidentnie w pierwszym stadium rozwoju i obecnie nie wydaje się być szczególnie ważnym produktem. Niedawno pojawiły się jednak pierwsze plotki na temat kolejnej jego wersji. Podobno mniejszy brat HomePoda ma kosztować około $199. Nie będzie jednak wypuszczony na rynek pod marką Apple, ale Beats.

Źródło: 9to5mac





x