Play podsumował 2017 rok – widać efekty darmowego roamingu

Adrian Celej Artykuły 2018-03-01

Za każdym razem, gdy poruszany jest temat Play, w komentarzach pojawia się mnóstwo niezadowolonych z usług tego operatora czytelników. Play udostępnił wyniki za 2017 rok i w żadnym wypadku nie potwierdzają one nastrojów klientów sieci.

Jest bardzo dobrze

play raport 2-17 klienci

Zacznijmy od sukcesów Play. W ciągu roku udział na polskim rynku wzrósł do 28,8% (rok temu było to 26,3%). Oznacza to, że operator obecnie obsługuje 15,2 mln abonentów. Udział klientów z umowami abonamentowymi wzrósł z 58 do 62%. Z tego powodu zmalała (ilościowo, nie tylko procentowo) ilość klientów prepaid. Poprawić udało się także zasięg. Ogólnie pokrywa on 93,4% (wzrost o 1,3%), jednak zasięg technologii LTE pokrywa już tylko 80,7%. To bardzo słaby wynik, 1/5 polaków nie ma dostępu do sieci LTE Play. Przy okazji dowiedzieliśmy się czegoś bardzo ciekawego na temat wykorzystania transferu danych przez klientów. W 2016 roku przeciętny klient zużywał (zapewne miesięcznie) 2,8 GB. W 2017 roku ten wskaźnik wyniósł już 4,1 GB, a więc wzrósł o 48,5%. Odpowiadają za to głównie klienci abonamentowi, prepaidowcy wykorzystują ponad 2x mniej internetu.

Przejdźmy do kwestii finansowych

Przychody w 2017 roku wyniosły 6,670 mld złotych. Wynik ten jest o 9% lepszy niż rok wcześniej, był spowodowany zwiększeniem bazy abonentów. Dużą część tych pieniędzy wydano na inwestycje. Rozwój sieci w 2017 roku kosztował 650 mln złotych. Mimo wszystko dochód spadł o 45,8%, co jest wręcz tragicznym wynikiem.

Zobacz też: Już wiemy kto zapłaci więcej za roaming w Play

Dlaczego Play tak mało zarobił?

Jakiś czas temu Komisja Europejska zniosła opłaty za roaming na terenie państw UE. Operatorzy od samego początku protestowali, według nich miało to wywołać ogromne straty finansowe. Operatorów w obronę wzięła także ówczesna minister cyfryzacji – Anna Streżyńska. Opinie klientów były różne, jedni rozumieli protesty operatorów, inni uważali, że stać ich na to. Od samego początku mówiło się, że najwięcej straci na tym Play i Plus. Sieci te nie mają swoich odpowiedników za granicą, Play z uwagi na słabo rozwiniętą infrastrukturę nie ma tez zbyt wielu umów z zagranicznymi operatorami na utrzymywanie ich klientów. Ogólnie polscy operatorzy musieli na tym stracić. O ile wielu polaków wyjeżdża za granicę i korzysta tam z ofert swoich operatorów, tak już niewielu obcokrajowców przyjeżdża właśnie do Polski. Na umowie tej najwięcej zarobili operatorzy z państw takich jak Niemcy, Belgia, Francja, Wielka Brytania itp. Dziś widzimy jak duże straty powoduje projekt Komisji Europejskiej. Play co prawda i tak zarobił, udało się zmniejszyć zadłużenie, jednak trzeba zaznaczyć, że operator zanotował o połowę mniejszy zysk przy jednoczesnym większym dochodzie. Roam Like At Home miał pomóc abonentom podróżującym po europie, w rzeczywistości może wykończyć słabszych operatorów.

Źródło: Informacja prasowa






Przewiń stronę, by przeczytać kolejny wpis
Przewiń stronę, by przeczytać kolejny wpis
x