Oprogramowanie do zdalnej kontroli smartfona wgrane przez operatora

Kamil Lewicki Artykuły 2018-01-09

Kupując smartfon na raty u operatora musimy się teraz liczyć z tym, że będzie się on chciał w jakiś sposób zabezpieczyć. Od pewnego czasu słyszy się o blokadzie telefonu w przypadku niespłacania rat. Taką formę zabezpieczenia przed oszustami stosuje na razie dwóch operatorów komórkowych. A jeden z nich instaluje nawet specjalne oprogramowanie.

Klient zmuszony do instalacji aplikacji

Klient sieci Plus nabył do swojego abonamentu Samsunga Galaxy S7 w systemie ratalnym. Po rozmowie z konsultantem i obgadaniu wszystkich szczegółów paczka została do niego wysłana. Zdziwił się jednak, kiedy już przy pierwszym uruchomieniu urządzenia musiał on zainstalować aplikację. Telefon reagował jedynie na przycisk wyłączania, a każdy restart kończył się ponownym komunikatem o wymaganym oprogramowaniu.

Zobacz też: Samsung Galaxy S8 jednak bez Dolby Atmos

Samsung Knox Mobile Enrollment jest aplikacją, która wymagała wszelkich uprawnień, co zaniepokoiło klienta.  Zdecydował się on na kontakt z operatorem, a także producentem smartfonu. Olaf Krynicki z Samsunga tak skomentował zaistniałą sytuację:

Zadaniem aplikacji „Info” jest odbieranie wysłanych od operatora przypomnień o zaległych płatnościach w przypadku urządzeń zakupionych w programie ratalnym. Operator oraz firma Samsung Electronics Polska nie mają dostępu do danych użytkownika. Operator natomiast może wysłać zdalne polecenie zablokowania dostępu do urządzenia, jeżeli klient przestanie spłacać raty (zachowana zostaje możliwość wykonywania połączeń alarmowych i do BOK operatora). Klient również ma możliwość odinstalowania aplikacji w momencie pełnej spłaty kwoty urządzenia. Jeżeli chodzi o samą aplikację, to nie ma ona wpływu na wydajność telefonu. Raz zainstalowana przechodzi w tryb uśpienia i jest aktywna w momencie odbierania informacji od operatora. Z tego rozwiązania korzysta jedynie tylko jeden operator – PLUS.

Klient otrzymał także odpowiedź od Arkadiusza Majewskiego z Polkomtelu:

Aplikacja INFO służy komunikacji z klientem, który dokonał zakupu na raty sprzętu firmy Samsung. Ani Plus jako operator, ani firma Samsung, czyli producent urządzenia, nie mamy dostępu do żadnych danych klienta. Jej funkcjonalność to tylko i wyłącznie wyświetlanie komunikatów dotyczących rat i ewentualne zablokowanie urządzenia w przypadku braku spłaty, przy jednoczesnym pozostawieniu możliwości dzwonienia na numery alarmowe oraz do działu windykacji naszej sieci w celu wyjaśnienia sytuacji. Po spłaceniu całości wartości zakupionego urządzenia klientowi nadawane jest uprawnienie do odinstalowania aplikacji. Użytkownik może wówczas ją usunąć lub przywrócić ustawienia fabryczne sprzętu, a aplikacja więcej nie zostanie pobrana. (…) Konsultanci BOK Plusa wiedzą o aplikacji INFO i powinni udzielić prawidłowych wyjaśnień w tym zakresie. Sprawdzimy, czemu tak się nie stało, by wyeliminować tego typu błędy na przyszłość.

Widzimy zatem, że Knox Customization Agent chroni operatora przed niespłacaniem rat. W wypadku niewywiązania się z zapłaty, operator jest w stanie zablokować wykonywanie połączeń z wyjątkiem numerów alarmowych oraz BOK. Kiedy opłata zostanie uiszczona, smartfon będzie działać jak należy.

Uwaga na smartfonowe okazje

Drugim operatorem, który blokuje niespłacone smartfony w ramach abonamentu jest T-Mobile. Warto o tym pamiętać, kiedy będziemy nabywać telefon na przykład na jakimś portalu aukcyjnym. Często pojawiają się oferty, które cenowo nie mają sobie równych, a sprzęt jest nowy i oryginalnie ofoliowany. Sprzedający często podkreślają fakt, że urządzenie pochodzi od operatora, dlatego możemy być pewni jego autentyczności.

Zobacz też: Znikające rowery Google

W tym cały haczyk – mimo otrzymania wymarzonego smartfona w rewelacyjnej cenie, musimy mieć pewność, że osoba, od której go nabędziemy rzetelnie podejdzie do zobowiązania spłaty. Inaczej urządzenie posłuży nam jako drogi i zaawansowany technologicznie przycisk do papieru.

Aby się przed tym uchronić, należy zwrócić uwagę na pochodzenie smartfona (Plus oraz T-Mobile blokują urządzenia), a także na opinie o sprzedawcy. Drugą rzecz niestety trudno zweryfikować. Jeśli jednak widzimy, że sprzedawca ma dużo podobnych ofert (nowe smartfony od operatora na fakturę), to może nam się zapalić ostrzegawcza lampka.

źródło: Zaufana Trzecia Strona






Przewiń stronę, by przeczytać kolejny wpis
x