Wieczór z deweloperem – 11bit studios

Cezary Zapała Artykuły 2013-03-18

Witam serdecznie w kolejnej serii artykułów na naszym portalu. Od prawie roku piszę teksty z cyklu Weekendowa Porcja Gier i Aplikacji, dzięki czemu miałem okazję poznać wiele ciekawych produkcji na Androida. Wcześniej nie znałem na tyle rynku, jednak okazało się, że ogrom najlepszych pozycji stworzony został przez polskie studia deweloperskie. Idąc za ciosem uznałem, że to najwyższy czas by promować takie osoby, bo powodują, że zmienia się wizerunek Polski i Polaków w świecie (zwłaszcza wśród osób aktywnie śledzących nowinki z kategorii technologii mobilnych), a my mamy okazję wspierać polski rynek aplikacji mobilnych.

Co dwa tygodnie będę prezentował w poniedziałkowy wieczór o godzinie 18 krótki opis dewelopera wraz z informacjami na temat aplikacji, które stworzył, zaś o godzinie 21 będziecie mogli przeczytać w miarę możliwości wywiad z deweloperem, bądź z osobą odpowiedzialną za kontakt z mediami w danym studio. Mam nadzieję, że taka forma artykułów przypadnie Wam do gustu i dzięki niej będziecie mieli możliwość poznać osoby tworzące Wasze ulubione gry i aplikacje. We wstępie pragnę również dodać, że w pracach nad tą serią pomaga mi również Mateusz Kaca. Za co pragnę mu serdecznie podziękować.

Proszę również o pisanie w komentarzach jak się Wam podoba ten pomysł oraz czy chcecie by był on kontynuowany. Jeżeli chcielibyście coś w nim zmienić lub poprawić – również dajcie znać (możecie to robić pisząc w komentarzach lub wysyłając wiadomości na mój adres e-mail)

Nie przedłużając zapraszam do właściwej części artykułu.

[strona=”11bit studios – wstęp i historia”]

11bit Studios

W pierwszym artykule zajmiemy się 11bit Studios. Jest to firma, która znana jest już wśród wielu graczy nie tylko korzystających z urządzeń mobilnych, ale również i konsol oraz komputerów osobistych. Stworzyła wiele gier, które podbiły serca graczy na całym świecie, a kolejne cieszą się niesłabnącą popularnością. Świadczy o tym między innymi fakt, że dwie gry przygotowane przez 11bit Studios zajęły w naszym plebiscycie Android.com.pl Awards 2012 pierwsze dwa miejsca, zaś samo studio uzyskało miejsce drugie w kategorii „Najlepszy developer”. Te pozytywne wyniki świadczą o dużym przywiązaniu zarówno polskich graczy do tego studia, jak i docenieniu ich pracy. Na swoim koncie mają już m.in. wydanie fenomenalnego Anomaly Korea oraz kilku mniejszych produkcji, które uzyskały również świetne noty i komentarze (np. Funky Smugglers). Warto jednak prześledzić jak to się stało, że 11bit Studios powstało.

Historia

Rok 1992 możemy uznać za początek 11bit Studios. Wiem, że pewnie część osób pomyśli sobie „Ale jak to?! Przecież studio powstało w 2009!”. To niezaprzeczalny fakt, ale wydarzenia, które miały miejsce pomiędzy 1992 a 2009 rokiem miały dość duży wpływ na powstanie opisywanej dzisiaj przeze mnie firmy. W latach tych działała firma Metropolis Software. Zapewne część osób, które miały okazję w tamtych latach posiadać komputery osobiste (ze szczególnym uwzględnieniem okresu od 1992 do 2000 roku) grały w takie pozycje jak Książę i Tchórz, Teenagent, Reflux czy Gorky 17. Sam z tej listy przez straciłem mnóstwo czasu na graniu w Książę i Tchórz oraz Gorky 17 (które cenię do dziś). Mimo sukcesów zarówno w Polsce, jak i za granicą (szczególnie miło przyjęto ostatnią pozycję z tej listy) studio powoli traciło swoją pierwotnie ugruntowaną pozycję. Może jest to również zdanie na wyrost, ale do 2010 roku dość aktywnie śledziłem branżę gier komputerowych i niestety inni polscy deweloperzy byli pod koniec bardziej na topie. W 1999 roku ze studia odszedł jeden z współzałożycieli (Adrian Chmielarz), który założył równie znaną firmę, jaką jest People Can Fly. Metropolis Software zakończyło tak naprawdę swoją działalność w 2009 roku. Rok wcześniej studio wykupił CD Projekt, który uznał po czasie, że najlepszą opcją jest jego zamknięcie. Od momentu zakupu licencje na wszystkie pozycje stworzone przez Metropolis są własnością CD Projekt-u.

Po zamknięciu etapu jakim było Metropolis Software, Grzegorz Miechowski postanowił założyć nowe studio o nazwie 11bit Studios. Firma składa się z części osób, które tworzyły wcześniej Metropolis, ale została również zasilona dość dużą liczbą świeżych głów. Plan stworzenia dość prężnie rozwijającej się firmy jest stopniowo realizowany. Już w 2010 roku studio postanowiło wypuścić akcje na alternatywnym parkiecie warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych – NewConnect. Jako ciekawostkę można podać tutaj, że w lipcu 2012 roku pakiet akcji spółki o wartości 1,2 mln złotych nabył otwarty fundusz emerytalny Amplico OFE i aktualnie posiada on 16% jej kapitału będąc największym jej akcjonariuszem. 11bit Studios pieniądze uzyskane z giełdy postanowiło przeznaczyć na stworzenie własnego silnika oraz na produkcję nowych tytułów.

[strona=”11bit studios – przykłady gier”]

Przykłady gier

Studio już na samym początku zaatakowało rynek dość konkretnie wydając Anomaly: Warzone Earth. Premiera gry miała miejsce 8 kwietnia 2011 roku (jako ciekawostkę dodam, że w moje urodziny) i początkowo ukazała się na komputery osobiste. Później zadebiutowała również wersja dedykowana urządzeniom mobilnym opartym na systemie Android i iOS. Konsekwentnie idąc za ciosem firma już w grudniu 2012 roku wydała kontynuacje tej gry pod nazwą Anomaly Korea. Obie gry reklamowane są jako tower defense, jednak tak naprawdę jest to duży skrót myślowy, ponieważ mamy do czynienia z tower offense. Odwrócenie popularnego gatunku o 180 stopni przyjęło się z dużym zainteresowaniem. O Anomaly: Warzone Earth możecie przeczytać więcej w recenzji przygotowanej przez Roberta Stolarczyka (link).

11bit Studios to jednak nie tylko świetna seria jaką jest Anomaly, ale również i inne mniejsze produkcje, które podbiły serca graczy. Jako przykład możemy tu podać oczywiście Funky Smugglers oraz Sleepwalker’s Jounery. Na temat tej pierwszej wypowiedziałem się szerzej w jednej z recenzji opublikowanej w ramach Weekendowej Porcji gier i Aplikacji (z tekstem możecie zapoznać się tutaj), dlatego nie będę tutaj kopiował tego samego opisu. Natomiast Sleepwalker’s Journey to bardzo ciekawa produkcja, w której wcielamy się w postać lunatyka, który wędruje po bajkowych krainach. Naszym zadaniem jest dotarcie do celu, dbając również o to, by naszemu bohaterowi nic się nie stało (szybko usuwając przeszkody z jego drogi i tworząc mu trasę). W trakcie przechadzki zwiedzamy pięknie przygotowane scenerie, ale nie możemy zapomnieć również o zbieraniu gwiazdek i półksiężyców.

[strona=”11bit studios – plany na przyszłość”]

Plany na przyszłość

11bit Studios dość konsekwentnie prowadzi politykę nieujawniania informacji na temat kolejnych produkcji i planów na przyszłość. Patrząc jednak na ostatnią premierę na komputery osobiste możemy się spodziewać, że niedługo produkcja ta zawita również na system Android. A mowa o Anomaly 2. Gra została dość ciekawie wypromowana, ponieważ studio umożliwiło zakup tej pozycji na komputery osobiste jeszcze przed premierą za 7 dolarów. Jednak użytkownicy, którzy zdecydowali się wydać swoje pieniądze musieli zaufać deweloperowi, bo do czasu premiery nie było wiadomo jaka gra zostaje upubliczniona, czy będzie ona interesująca i jak się przyjmie na rynku. Okazało się, że duża część fanów postanowiła zaryzykować i zakupiła „znak zapytania” z 50% rabatem dostając w dniu premiery najnowszą wersję Anomaly.

To wszystko co przygotowałem dla Was w tej części artykułu. Natomiast już o 21 zapraszam do odwiedzenia portalu w celu przeczytania wywiadu jaki przeprowadziłem z Pawłem Miechowskim, Senior Writerem 11 bit Studios.

Zdjęcie: HC Gamer


Media Machine. Wolny czas, którego niestety mam coraz mniej poświęcam na zgłębianie informacji z takich dziedzin jak prawo, webmastering, trendy w Sieci, marketing oraz inwestycje budowlane.

Przewiń stronę, by przeczytać kolejny wpis
Przewiń stronę, by przeczytać kolejny wpis
x