Globalny wzrost sprzedaży smartfonów. Apple traci coraz więcej, Chiny zyskują

2 minuty czytania
Komentarze
statistics2

W pierwszym kwartale 2016 roku na świecie sprzedano 349 milionów nowych smartfonów. To wzrost 3.9% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Wśród OS-ów, bezkonkurencyjny jest Android.

Dane pochodzą z raportu opublikowanego dziś przez firmę Gartner. To wiodący gracz na rynku badań sprzedaży – ich ekspertyzy często są brane pod uwagę przez największe firmy przy podejmowaniu decyzji biznesowych. Co wynika z najnowszych doniesień Gartnera?

Przede wszystkim: kupujemy więcej. Na prawie 4% wzrost ilości sprzedanych telefonów wpłynęło zapotrzebowanie wschodzących rynków na tanie smartfony. Swoje pięć minut mają też mniejsi producenci.

– Najwięksi sprzedawcy odczuli stagnację rozwoju. Korzystają na tym wschodzące marki, które zwiększając swój udział w rynku zaburzają kształt długoterminowych modeli biznesowych dotychczasowych hegemonów – mówi Anshul Gupta, szef działu badań w Gartner.

Te zmiany widać najlepiej na przykładzie chińskich producentów. – Na pozycje nowych globalnych liderów wchodzą marki chińskie. W zeszłym roku dwie marki znalazły się w pierwszej piątce najlepszych sprzedawców, miały wtedy tylko 11% rynku. Rok później mamy już trzy chińskie marki w czołówce (Huawei, Oppo i Xiaomi), a ich udziały to 17% rynku – dodaje Gupta.

Pierwsze miesiące 2016 roku były najlepsze właśnie dla Oppo, które dzięki odebraniu klientów na chińskim rynku takim firmom jak Lenovo, Samsung czy Yulng, wskoczyło na 4. miejsce rankingu sprzedawców. Ich wzrost sprzedaży wyniósł 145%. Huawei z kolei bardzo poprawił wyniki w Europie, obu Amerykach i w Afryce.

Na prowadzeniu nadal Samsung (23% rynku), który między innymi dzięki serii Galaxy S7 zwiększył swoją przewagę nad Apple. W tym samym okresie sprzedaż iPhone’ów spadła aż o 14% – to pierwszy w historii tak zły wynik zanotowany przez Apple rok po roku. Jeszcze gorzej radzi sobie Lenovo, które rok temu było w pierwszej piątce, ale teraz nie mieści się już w nawet w top10. Sprzedaż ich telefonów spadła o 33% na świecie i aż o 75% w Chinach, gdzie ich udziały przejmowały lokalne marki.

tabelka1

Gartner opublikował też badania rynku pod względem używanego systemu operacyjnego. Tutaj bezkonkurencyjny jest Android, którego udziały sięgają już 84%. Poniżej 1% spadł już Windows, a iOS stracił 3% w porównaniu z rokiem 2015.

tabelka2

Motyw